سطل زباله هوشمند!

عصر کالا- تفکیک زباله یا طبقه‌بندی زباله فرآیندی است که از طریق آن زباله را به عناصر مختلف جداسازی می‌‌کنند.

سطل زباله هوشمند!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از تک شات،  طبقه‌بندی ممکن است به صورت دستی در خانه‌ها انجام شود و با طرح‌‌های جمع‌آوری از کنار خیابان جمع‌آوری آن انجام گیرد یا این که تفکیک به صورت اتوماتیک در تأسیسات بازگردانی مواد یا تأسیسات بیولوژیکی انجام گیرد. اکنون وقتی صحبت از تفکیک زباله‌ها می‌شود، این عمل تنها محدود به جداسازی زباله‌های پلاستیکی از فلزی و کاغذی و غیره نمی‌شود. برای مثال در کشور ژاپن، یک بطری پلاستیکی ساده خود به بخش‌های مختلفی تفکیک می‌شود، به طوری که درب بطری و پوشش روی آن نیز به صورت جداگانه بازیافت می‌شوند. این یک روند پیچیده است که ممکن است باعث شود برخی افراد در انجام آن کوتاهی کنند.

     این روزها در کشور فرانسه، استارتاپی با نام Uzer، سطل زباله‌ای هوشمند موسوم به Eugene را ساخته که تمام مراحل بازیافت زباله را به مردم یادآوری می‌کند و در واقع روش صحیح انجام این کار را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

    اساساً این یک سطل زباله معمولی است که به یک دستگاه اسکنر بارکد مجهز شده تا زباله‌ای که شما قصد دور ریختنش را دارید توسط آن اسکن شود. اگر بخواهیم مثال همان بطری پلاستیکی را بزنیم، سطل زباله هوشمند به فرد اطلاع می‌دهد که قبل از دور ریختن بطری باید برچسب روی آن و همچنین درب آن را جدا کند.

    در مواردی هم ممکن است دستوراتی دیگر از این سطل به افراد گفته شود. گاهی لازم است قسمتی از یک زباله در سطل زباله عمومی ریخته شود، و بخشی دیگر از آن در سطل‌های مخصوص بازیافت.

    متاسفانه در حال حاضر این سطل زباله هوشمند در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد اما احتمال دارد اواخر سال 2017 شاهد عرضه آن به بازار باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی