طراحی نوین فناوری "GSM" در آیفون منزل

عصر کالا- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه توانست با استفاده از بکارگیری فناوری "GSM" در آیفون منزل، طرح نوینی را ابداع کند.

طراحی نوین فناوری "GSM" در آیفون منزل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، فولادی نیا دانشجوی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در این خصوص گفت: سیستم مورد نظر این امکان را به کاربران می‌دهد که همیشه به آیفون منزل خود دسترسی داشته باشند. در سیستم‌های مشابه کاربر با ارسال پیامک به سیم‌کارت تعبیه شده، می‌تواند در را باز کند، اما سیستم مذکور این قابلیت را دارد که در لحظه فشرده شدن زنگ در، کاربر با شناسایی فرد مورد نظر از طریق صحبت کردن، در صورت تمایل با ارسال پیامک حاوی رمز در را باز کند.

    علاوه بر موارد ذکر شده مزیت بارز این سیستم ، امنیت بالای آن است به این صورت که در زمانی باز می‌شود که سیم کارت تعبیه شده روی آیفون منزل، پیامک حاوی رمز را فقط از شماره ثبت شده در سیستم دریافت کند.

    برقراری ارتباط با تراشه SIM900  که دراین طرح از آن استفاده شده است، از طریق دستوراتی پیش‌فرض به نام "AT Command" و به‌ واسطه پورت سریال صورت می‌پذیرد.

    این ماژول برای راه‌اندازی به یک سیم‌کارت نیاز دارد. از آنجا که تمام اپراتورهای همراه در ایران از استانداردهای شبکه GSM استفاده می‌کنند و تراشه SIM900 نیز مبتنی بر این استاندارد است، امکان استفاده از آن در سراسر کشور وجود دارد. با توجه به اینکه پردازش فرمان‌ها توسط میکروکنترلر صورت می‌پذیرد و میکروکنترلر مورداستفاده در این سیستم از خانواده AVR می‌باشد، برنامه‌ریزی آن نیاز به فراگیری زبان C و همچنین کار با کامپایلر CodeVision AVR داشته است. در نهایت نیز انتقال این برنامه‌ها به تراشه میکروکنترلر از طریق واسطه سخت‌افزاری پروگرامر (Programer) تحقق یافته است.

    به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، این سیستم در نمایشگاه هفته پژوهش  و فناوری کرمانشاه به بازدیدکنندگان معرفی شد و با توجه به استقبالی که صورت گرفت، چنانچه این سیستم به تولید انبوه برسد، استفاده از آن بسیار کارآمد و از نظر زمان و هزینه، مقرون به صرفه است.

    گفتنی است، دکتر عباس رضایی مدیر گروه مهندسی برق مجری و همچنین مهندس سهراب مجیدی فر عضو هیات علمی گروه مهندسی برق همکار این طرح هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی