در غرفه دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت؛

طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات

عصر کالا- به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و در غرفه جدیدترین دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان واحد علوم و تحقیقات که در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران برقرار است، "دست مصنوعی با کنترل صوتی "توسط دانشجوی این واحد رونمایی شد.

طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، بابک رضایی افشار دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی این واحد در ارتباط با طراحی و ساخت این دست مصنوعی گفت: با توجه به اینکه پروتزهای اندام فوقانی، در حال حاضر با استفاده از پردازش سیگنال عضلانی عمل می‌کنند، در مواردی که فرد معلول دچار فلج چهار عضو شده باشد و یا به هر علتی توانایی کنترل باقیمانده عضلات خود را از دست داده باشد پروتز ذکر شده قابل استفاده نیست، این معضل انگیزه من برای طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی بود.

    وی افزود: در طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی از علوم مختلفی نظیر شبکه های عصبی، شناسایی آماری الگو، داده کاوی، پردازش سیگنال و تلفیق آن با الکترونیک و توانبخشی استفاده شده است.

    رضایی افشار ادامه داد: در این دستگاه با استفاده از صدای شخص معلول با صحت 90 درصد، فرامین صوتی روزمره به پروتز آموزش داده می‌شود و با فراخوانی فرامین آموزش داده شده، حرکات این دست مصنوعی برای انجام امورات روزمره کنترل می شود.

    وی اضافه کرد: وزن بسیار پائین به علت استفاده از فیبرهای کربنی در ساخت، امکان برنامه ریزی با نرم افزار اختصاصی توسط مصرف کننده بدون نیاز به حضور کارشناس، حرکت تمامی پنج انگشت و نیز بند انگشت‌ها و امکان تقلید کامل حرکات دست انسان از جمله مزایای این پروتز اندام فوقانی است.

    این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تصریح کرد: از آنجایی هنگام فرامین صوتی ممکن است نویز و سر و صدای محیط بر روی آن تأثیرگذار باشند، در این پروژه اقدام به طراحی و ساخت میکروفن گردنی کردم. این میکروفن می تواند بصورت مستقیم سیگنال صوتی را از طریق حنجره دریافت کند به همین دلیل نویز و سر و صدای محیط کمترین تأثیر را بر روی پروتز خواهند داشت. لازم به ذکر است از این میکروفن می توان در سایر صنایع نیز با اندکی تغییر استفاده کرد.

    وی خاطرنشان کرد: نمونه اولیه این پروژه در مدت 3 سال با صرف هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون ریال و با همکاری دانشکده مهندسی پزشکی واحد علوم تحقیقات و راهنمایی دکتر مجید پولادیان ریس دانشکده ساخته و به ثبت رسیده است.

    رضایی افشار با اشاره به اینکه در حال حاضر پروتزهای الکترونیکی توسط کشورهای معدودی تولید شده و با قیمت بالایی در دنیا به فروش می رسد، افزود: مذاکراتی با شرکت‌های داخلی و خارجی در راستای تولید انبوه این پروتز در حال انجام است که امیدواریم با جلب حمایت‌های بیشتر جزو تولیدکنندگان این نوع پروتزها قرار بگیریم.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی