خدمات پس از فروش دفترچه بیمه کالا است

عصر کالا- محمد طحان پور با بیان اینکه به نظر من خدمات پس از فروش دفترچه بیمه کالا است، عنوان داشت: هرچند داشتن دفترچه مشکل بیمار را حل نمی کند ولی یک امتیاز است. ما در خدمات مشکلات زیاد داریم. مسئولین باید خود را جای مصرف کننده بگذارند. اگر دغدغه ای وجود دارد مشکل مسئول و مشتری با هم است. باید به دنبال منافع ملی باشیم.

خدمات پس از فروش دفترچه بیمه کالا است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ال کا ایران،رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران ضمن گفتگو با فصلنامه سروش خدمات در خصوص چگونگی پیدایش بدبینی مردم به خدمات پس از فروش گفت: زمانی ما در کشور جنگ داشتیم. دراین بازه زمانی خیلی ها به عنوان تولیدکننده وارد عرصه شدند. درآن زمان محدودیت کالا وجود داشت و این امر باعث شد آن تولیدکنندگان، هر کالایی و با هر شرایطی تولید کردند، مصرف کننده خریداری کند. کالای خریداری شده به هر حال خراب میشد و نیاز به تعمیرات داشت اما خدمات پس از فروشی وجود نداشت. این زمان بود که اولین جرقه های اینکه کالای خریداری شده خدمات ندارد و جنس ایرانی خوب نیست در ذهن مصرف کننده زده شد.


    مدتی بعد، جنگ پایان یافت. برخی کالاها به صورت قاچاق وارد کشور شد. کالاهایی که از نظر زیبایی و کیفیت، بهتر از کالاهای داخلی بودند. این کالاها هم به هیچ عنوان خدمات نداشتند.

    با گذشت زمان در دوره سازندگی، کارخانجات رشد کردند، پس نیاز به اینکه کارخانجات خدمات پس از فروش ارائه دهند احساس شد. اما کارخانجات توان اینکه بتوانند در شهرستانها دفاتر خدمات پس از فروش راه اندازی کنند را نداشتند. لذا شرکت ها مجبور شدند به سراغ تعمیرکاران بروند. این تعمیرکاران چون دانش تخصصی نداشتند نتوانستند جوابگوی مردم باشند. در آن زمان نیز هرچند خدمات مناسبی وجود نداشت ولی باز هم به علت نیاز مردم هنوز کالاها را خریداری میکردند.
    همه این اتفاقات تا امروز باعث شد تا مردم از ارائه خدمات پس از فروش ناراضی باشند و کالای ایرانی را نخرند. وی ادامه داد: امروزه در اتحادیه یک شعار وجود دارد تحت عنوان اینکه « ایرانی کالای خوب ایرانی بخر». کالای خوب ایرانی مشمول کیفیت، خدمات پس از فروش، قیمت مناسب و خیلی از مسائل است. در این راستا ضرورت دارد به منظور ارائه مجوز خدمات پس از فروش نهادهای مختلف مانند: سازمان حمایت، اتحادیه، سازمان استاندارد و نماینده تولید کننده کنار هم قرار گیرند. ما امروز شاید به اندازه انگشتان دو تا دست در حوزه لوازم خانگی، خدمات پس از فروش عالی داریم.

    طحان پور با بیان اینکه مهمترین مسئله در ارائه خدمات پس از فروش دانش است، عنوان داشت: باید باور داشته باشیم دانش است که وارد خانه مشتری میشود. ما فکر میکنیم که یک سرویسکار به منزل مردم میرود اما سرویسکاری که علم لازم را نداشته باشد بی تردید فعالیتهایش عکس جواب می دهد.

    این مقام مسئول در خصوص کارتهای گارانتی جعلی در بازار ابراز داشت: در این خصوص می توان صلاحیت واردکننده کالا توسط اتحادیه کارشناسی شود. این روند باعث کمک به تولید، جلوگیری از قاچاق کالا و هدر رفتن ارز کشور میشود.

    وی در خصوص ارزش افزوده ارائه خدمات پس از فروش با اشاره به اینکه در چند سال آینده مطمئن باشید شرکتهایی که خدمات پس از فروش مناسب ندارند جمع خواهند شد، عنوان کرد: هرچند شرکت های وارد کننده و تولید کننده قبلا هزینه خدمات پس از فروش را در قیمت تمام شده کالاها محاسبه کرده اند اما ارزش افزوده خدمات پس از فروش در تبلیغاتی است که به صورت دهان به دهان صورت می گیرد.

    طحان پور درخصوص نقش رسانه ها در توسعه صنعت خدمات پس از فروش ابراز کرد: مردم از سرویسهای خدمات پس از فروش اطلاع ندارند. دلیل آن هم شاید کم توجهی رسانه ها، بخصوص رسانه ملی به این حوزه است. اگر رسانه ملی به دنبال فرمایشات رهبری که تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی داشته اند، باشد؛ باید تبلیغات محصولات داخلی را در برنامه کاری خود بگذارد. کالای خوب ایرانی باید معرفی شود. رسانهها بروند به سمت آنکه شرکتهای خوب را معرفی کنند. متاسفانه در کشور ما برای خدمات پس از فروش هزینه نمیشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی