رتبه‌بندی برترین ابررایانه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد

عصر کالا- به تازگی ابررایانه‌های برتر سال ۲۰۱۸ مشخص شده‌اند و در رأس آنها ابررایانه Summit قرار دارد.

رتبه‌بندی برترین ابررایانه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  بر اساس رتبه‌بندی‌ای که در هر سال دو مرتبه منتشر می‌شود و 500 ابررایانه برتر جهان را معرفی می‌کند، دو ابررایانه اول این رتبه‌بندی با نام‌های Summit و Sierra از فناوری شرکت IBM استفاده می‌کنند. ابررایانه Summit در ژوئن امسال به عنوان سریع‌ترین رایانه جهان شناخته شد.

    این ابررایانه با ثبت 122.3 پتافلاپس در ثانیه (پتافلاپس به معنای 10 به‌توان 18 عملیات شناور همزمان در ثانیه) در تست LINPACK (تستی ریاضی که معیار سرعت ابررایانه‌ها است) موفق به کسب این عنوان شد. البته از آن زمان به‌روز رسانی‌هایی بر روی این ابررایانه صورت گرفته و در حال حاضر می‌تواند 143.5 پتافلاپس در ثانیه را ثبت کند که باعث می‌شود از نظر سرعت و کارایی فاصله زیادی با 499 ابررایانه دیگر موجود در این لیست پیدا کند.

    Sierra با 1.6میلیون هسته پردازنده بعد از Summit با 2.6 میلیون هسته پردازنده قرار گرفت و مقام دوم را در این لیست کسب کرد، هر دو رایانه از پردازنده Power9 شرکت IBM و تراشه شتاب‌دهنده Nvidia Tesla V100 استفاده می‌کنند. Sierra به لطف به‌روز رسانی اخیر خود که قدرت این ابررایانه را از 71.6 پتافلاپس به 94.6 پتافلاپس ارتقاء داده، توانست به‌رغم پردازنده کمتر، ابررایانه چینی Sunway TaihuLight را پشت‌ سر بگذارد.

    شرکت‌های IBM، Cray ، AMD، Intel و Nvidia با سرمایه‌گذاری‌های اخیر خود توانسته‌اند، گام‌های بلندی در زمینه طراحی و ساخت ابررایانه‌ها بردارند. کاربرد عمده این‌ ابر‌رایانه‌ها در پیش‌بینی و تغییرات وضعیت آب‌وهوایی، درمان سرطان، پژوهش‌های همجوشی هسته‌ای و دیگر موارد است.

    در میان 10 ابررایانه دنیا، 5 رایانه از آمریکا، 2 رایانه چینی و دیگر رایانه‌ها محصول ژاپن، آلمان و سوئیس است. اما در مجموع 229 از 500 ابررایانه موجود در این لیست، محصول چین هستند. اکثر ابررایانه‌های برتر از پردازنده‌های IBM استفاده می‌کنند و برای تراشه شتاب‌دهنده سراغ Nvidia می‌روند.

    در ادامه لیست 10 ابررایانه‌ برتر جهان را به ‌ترتیب مشاهده می‌کنید:

    1.  IBM Summit
    2.  IBM Sierra
    3. Sunway TaihulLight
    4. Tianhe-2A 
    5. Piz Daint 
    6. Trinity 
    7. AI Bridging Cloud Infrastructure 
    8. SuperMUC-NG 
    9. Titan
    10. Sequoia

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی