ورود لباس‌های هوشمند تب‌نمای ایرانی به بازار ۳ کشور

عصر کالا- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از نانو رنگدانه‌های هوشمند، لباس‌های تب‌نمایی را تولید کردند که در صورت بروز تب در کودکان تغییر رنگ می‌دهند و به گفته آنها این محصول به سه کشور صادر شده است.

ورود لباس‌های هوشمند تب‌نمای ایرانی به بازار ۳ کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، رحیم حجتی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، هوشمندسازی منسوجات با استفاده از فناوری نانو را از دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت دانست و اظهار کرد: در این محصولات از خواص نانوذراتی چون "سیلیکا"، "روی"، "نقره" و "کیتوسان" بهره بردیم.

    وی پیش‌بندهای چربی گریز را از جمله دستاوردهای علمی این شرکت دانست و یادآور شد: این محصول با استفاده از نانوذرات سیلیکا تولید شد. این نانوذرات چربی‌ها را از روی الیاف دفع می‌کند.

    حجتی با تاکید بر اینکه این نانوذرات بر روی محصول نهایی پوشش داده شده است، خاطر نشان کرد: جوراب آنتی باکتریال از دیگر محصولات این شرکت است و اخیرا موفق به کسب دانش فنی تولید منسوجات هوشمند شدیم؛ به گونه‌ای که با استفاده از نانوذرات، داده‌های مورد نظر را از منسوج تولید دریافت می‌کنیم.

    وی لباس‌های تب‌نما را از جمله منسوج هوشمند تولیدشده نام برد و یادآور شد: این منسوجات قادرند در دمای بالای 37 درجه سانتی‌گراد تغییر رنگ ‌دهند. این منسوجات در قالب لباس‌ها، جوراب و کلاه تولید شده‌اند و به راحتی دمای بالای بدن را نشان می‌دهند.

    مجری طرح با بیان اینکه این لباس برای کودکان تولید شده است، افزود: این لباس برای کودکانی که در دمای اتاق (25 درجه سانتی‌گراد) هستند، پاسخ می‌دهد و در صورتی که کودک در کنار سیستم‌های حرارتی باشد، ممکن است پاسخ ندهد.

    حجتی با تاکید بر اهمیت توجه به تب نوزادان و کودکان با بیان اینکه تب کودکان منجر به سایر بیماری‌ها از جمله تشنج خواهد شد، اضافه کرد: بر این اساس اگر تب نوزادان به‌زودی تشخیص داده شود، به‌راحتی قابل درمان است و این لباس به سادگی قادر است تب را به والدین کودکان اعلام کند.

    وی با اشاره به جزئیات عملکرد این لباس، توضیح داد: معمولا دمای اتاق کودک بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است و در این حدود دما، در صورتی که دمای بدن کودک بالا رود، این لباس تغییر رنگ می‌دهد.

    حجتی، تغییر رنگ در این نوع لباس‌های هوشمند را به دلیل استفاده از رنگدانه‌های خاصی دانست و ادامه داد: این لباس‌ها در دو رنگ صورتی (برای دختران) و آبی (برای پسران) تولید شده و در صورت بروز تب هر دو نوع این رنگ‌ها به "سفید" تغییر رنگ خواهد داد.

    به گفته وی، پس 2 تا 3 دقیقه رنگ لباس به رنگ اصلی باز می‌گردد.

    این محقق از صادرات لباس‌های تب نما، نانو حوله آنتی‌باکتریال و پیش‌بندهای چربی گریز این شرکت دانش‌بنیان به کشورهای "کویت"، "عمان" و "عراق" خبر داد و گفت: این لباس‌ها به گونه‌ای تولید شده‌اند که با شست‌و شو خواص آنها از بین نخواهد رقت و تا زمانی که الیاف از بین نرود، خاصیت آنها باقی خواهد ماند.

    پورسعیدخلیلی