ترفند برای سفارشی‌کردن تسک‌بار ویندوز۱۰

عصر کالا- تسک‌بار، به‌ویژه در ویندوز۱۰‌مهم‌ترین بخش مورد استفاده روزمره کاربران است، به همین‌خاطر تنظیم درست و براساس سلیقه هر کاربری می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، استفاده از ویندوز را راحت‌تر کند.

ترفند برای سفارشی‌کردن تسک‌بار ویندوز۱۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از همشهری، شاید در نظر اول ویندوز10 برای کسانی که سال‌ها با ویندوز 7 کار کرده‌اند سخت به‌نظر برسد، اما پس از مدتی کار کردن می‌توان حسابی به این سیستم‌عامل عادت کرد. سایت MakeUseOf به بررسی مهم‌ترین ترفندهای شخصی‌سازی تسک‌بار در ویندوز10 پرداخته است.

    رسیدن به تنظیمات

    اولین قدم رسیدن به بخش تنظیمات، تسک‌بار است. شاید این ماجرا برای بعضی‌ها ابتدایی به‌نظر برسد، اما خیلی‌ها هم از آن سر درنمی‌آورند. برای دسترسی به امکانات و تنظیمات تسک‌بار ویندوز10 باید به مسیرSettings > Personalization > Taskbar بروید. در این صفحه گزینه‌های مختلفی که به شما امکان شخصی‌سازی‌ تسک بار را می‌دهد، می‌بینید.

    خارج کردن از حالت قفل

    وقتی تسک‌بار در حالت قفل یا Lock قرار دارد امکان تغییر اندازه تسک‌بار وجود نخواهد داشت و همیشه به‌صورت پیش‌فرض در پایین نمایشگر قرار می‌گیرد. اگر از اندازه تسک‌بار خود راضی هستید و دلتان نمی‌خواهد آن را به بخش‌های دیگر صفحه نمایش مثل راست یا چپ نمایشگر بکشید، بگذارید گزینه Lock همچنان روشن باشد. اگر هم قصد تغییر آن را دارید تسک‌بار را از حالت قفل خارج کنید و مثلا در مانیتوری عریض آن را به سمت راست یا چپ نمایشگر ببرید.

    پنهان شدن خودکار

    گزینه بعدی Automatically hide the taskbar in desktop mode است که با روشن کردن آن وقتی نمایشگر موس روی تسک‌بار نباشد این بخش پنهان می‌شود. این گزینه، به‌ویژه برای مانیتورهای کوچک مثل لپ‌تاپ‌ها خیلی می‌تواند مفید باشد و فضای مفید کاری شما را بیشتر کند.

    استفاده از آیکون‌های کوچک

    اگر آیکون‌های زیادی را روی تسک‌بار پین کرده‌اید و می‌خواهید همه آنها مرتب در کنار هم قرار بگیرند گزینه Use small taskbar Buttons را فعال کنید. با این کار می‌توانید در همان فضای ثابت تسک‌بار تعداد آیکون‌های بیشتری را جا دهید. اما اگر فکر می‌کنید به این تعداد آیکون نیاز مبرم ندارید و به چشم‌تان هم فشار وارد می‌شود، بهتر است از خیر فعال کردن این گزینه بگذرید.

    دیدن سریع دسکتاپ

    با گزینه Use peek to preview the desktop می‌توانید به‌صورت سریع همه پنجره‌ها را محو کنید و دسکتاپ‌تان را ببینید. کافی است اشاره‌گر را به گوشه پایین سمت راست ببرید. برای این کار از گرفتن کلیدهای ویندوز و کاما هم می‌توانید استفاده کنید.

    دیدن تعداد هشدارها

    با فعال کردن گزینه Show badges on tasbkar buttons می‌توانید تعداد نوتیفکیشن‌های مربوط به نرم‌افزار‌های مختلف (مثل تعداد ای‌میل‌های باز نشده) را در کنار آیکون‌های پین‌شده در تسک‌بار ویندوز10مشاهده کنید.

    عوض کردن جای تسک‌بار

    با انتخاب taskbar location on screen محل قرار‌گیری تسک‌بار در ویندوز10 را مشخص کنید. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تسک‌بار در پایین صفحه نمایش قرار بگیرد، اما با استفاده از این گزینه می‌توانید تسک‌بار را به ضلع راست یا چپ و حتی ضلع بالای نمایشگر بچسبانید.

    دیدن برچسب همه پنجره‌ها

    به‌طور پیش‌فرض ویندوز10 تنها یک آیکون را برای هرکدام از برنامه‌هایی که باز هستند نمایش می‌دهد و توجهی به این موضوع که چند پنجره مختلف از آن برنامه به‌طور همزمان باز هستند، ندارد. شما برای اینکه هرکدام از پنجره‌ها را در آیکون‌های مختلفی در تسک‌بار خود مشاهده کنید و همچنین نام هرکدام از پنجره‌ها را ببینید، می‌توانید گزینه Combine taskbar buttons را تغییر دهید.

    گزینه پیش‌فرض Always, hide labels است. با انتخاب گزینه Never می‌توانید همیشه نام پنجره‌ها را در کنار آیکون داشته باشید.

    گزینه نهایی When taskbar is full است که با انتخاب آن تنها زمان‌هایی که تسک‌بار جا دارد نام پنجره‌های مختلف در کنار آیکون‌ها ظاهر خواهد شد و در زمان‌هایی که جایی در تسک‌بار ویندوز وجود نداشته باشد، حالت نمایش به‌ صورت پیش‌فرض درخواهد آمد.

    پورسعیدخلیلی