خانه‌تکانی با متخصصان

عصر کالا- هیچ راه فراری وجود ندارد، سنت است و اگر بخواهید به رسم آن، قدم در سال جدید بگذارید، باید همین روزها دست به‌کار شوید. خانه‌تکانی دم عید رسمی است که در آن اعضای خانواده تقریبا با هم برای تمیزی خانه مشارکت می‌کنند.

خانه‌تکانی با متخصصان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از همشهری, اما این کار با اینکه به‌نظر ساده می‌آید، می‌تواند با خود آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد؛ چنان‌که دبیر انجمن داروسازان چندی پیش اعلام کرد که بیشترین مراجعات در روزهای اخیر به داروخانه‌ها برای دریافت داروهایی است که عوارض شوینده‌ها را کاهش می‌دهد.

        به مفاصل استراحت بدهید

    علیرضا صادقی، عضو انجمن روماتولوژی ایران: شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور برای معالجه مشکلات مفصلی و استخوانی افزایش داشته است. خانه‌تکانی و بلندکردن اجسام سنگین به‌صورت انفرادی و غیراصولی آسیب جدی به مفاصل وارد می‌کند. متأسفانه اغلب افراد به نکات ایمنی اعلام‌شده از سوی کار‌شناسان امر توجه چندانی ندارند. افراد سالم، تمام وقت و بدون استراحت کافی اقدام به خانه‌تکانی می‌کنند که این کار به آسیب‌دیدگی مفاصل منجر می‌شود. بر این اساس توصیه می‌شود که افراد سالم به ازای هر 35 تا 45 دقیقه فعالیت کاری، مدتی را به استراحت اختصاص دهند که این وضعیت آرامش مفاصل را به‌دنبال دارد. بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی، آرتروز شدید و دیسک کمر نیز باید در خانه‌تکانی به‌طور محدود فعالیت کنند؛ چراکه بی‌توجهی به این امر بیماری آنان را تشدید می‌کند. بهتر این است که کار خانه‌تکانی را به‌تدریج و با آرامش بیشتری انجام دهید. زنان بیش از مردان مستعد پوکی استخوان هستند و سقوط آنها از ارتفاع و بلندی علاوه بر شکستگی استخوان‌ها به تشدید بیماری آنان منجر می‌شود.

        مسمومیت کودکان را با شیر رقیق کنید

    دکتر محمدمهدی سهرابی، معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت: کودکان به‌علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرارگیرند. بی‌دقتی و سهل‌انگاری در استفاده، نگهداری یا جابه‌جا کردن مواد پاک‌کننده و سفیدکننده، کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می‌شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می‌کند. محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچ‌گاه این مواد را در ظروف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده‌شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان می‌شود. در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نکنید، بلکه دهان آنها را بشویید اما حواستان باشد که کودک آب نخورد چون وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می‌شود، جذب آن سریع‌تر می‌شود و وضعیت بد‌تر می‌شود. بهتر است تا رساندن مصدوم به مراکز درمانی با خوراندن شیر، عمل رقیق‌سازی‌ انجام شود.

        حین خانه‌تکانی مرطوب‌کننده استفاده کنید

    دکتر حسین کاووسی، متخصص پوست: اگزما یا حساسیت پوستی یکی از مهم‌ترین عوارض پوستی ناشی از خانه‌تکانی‌های غیراصولی است. افراد باید به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات پوستی از حداقل میزان شوینده‌ها استفاده کنند. احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی حین خانه‌تکانی و گردگیری بالاست. استفاده از دستکش حین خانه‌تکانی به‌منظور قرار نگرفتن پوست در معرض گردوغبار و ابتلا به عفونت‌ها اهمیت دارد. ایجاد حساسیت‌های پوستی به‌دلیل تماس بیشتر پوست با آنتی‌ژن‌های موجود در هوا و همچنین در موارد نادری ایجاد قارچ‌های پوستی از عوارض شست‌وشوی نادرست است. استفاده 3 تا 4 بار در روز از نرم‌کننده‌ها و چرب‌کننده‌ها به افراد حین خانه‌تکانی توصیه می‌شود. این اقدام از بروز خشکی پوست و نهایتا اگزما در افراد جلوگیری می‌کند.

        تورم می‌تواند نشانه شکستگی باشد

    دکتر منصور ابوالقاسمیان، ارتوپد: قرارگرفتن در وضعیتی که انسان نتواند تعادل خودش را به‌خوبی حفظ کند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مثلا اگر در ارتفاعی بدون وجود مکانیسم‌های محافظتی قرار بگیرید، باعث عدم‌تعادل می‌شوید. علاوه بر شرایط محیط فیزیکی، شرایط فردی هم در احتمال سقوط مؤثر است؛ مثلا سن بالا، چاقی، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و ورزیدگی و تغذیه نامناسب (مثلا کمبود ویتامین D به‌خصوص در افراد مسن، علاوه بر اینکه باعث ضعف استخوان‌ها می‌شود، حفظ تعادل را هم برای فرد دشوار‌تر می‌کند) ازجمله شرایطی هستند که احتمال زمین‌خوردن را افزایش می‌دهند. همه افراد باید دقت کنند اگر قرار است کارهایی مانند بالارفتن از نردبان را انجام دهند، بهتر است فرد دیگری در منزل باشد تا درصورت وقوع حادثه بتواند کمک کند. درصورتی‌که افراد مجبورند به‌تنهایی کار کنند، باید تلفن را در دسترس قرار دهند تا درصورت زمین‌خوردن و ناتوانی در حرکت از طریق تلفن کمک بخواهند. یکی دیگر از علائم شایع ضربه به اندام‌ها می‌تواند تورم باشد. تورم همیشه جدی نیست ولی می‌تواند علامت شکستگی باشد. البته در شکستگی‌ها معمولا درد و ناتوانی در حرکت دادن عضو هم مشاهده می‌شود و درد با فشردن ناحیه شدت می‌یابد. حرکت دادن عضو به واسطه عملکرد اعصاب و عضلات است، بنابراین توانایی مصدوم در حرکت دادن انگشتان هرگز به این معنی نیست که آسیب جدی و حتی شکستگی در اندام وجود ندارد.

        کمک‌های اولیه در خانه‌تکانی

    دانستن حداقلی از دانش کمک‌های اولیه می‌تواند میزان آسیب‌های احتمالی خانه‌تکانی را کاهش دهد. درصورت خونریزی شدید در فرایند خانه‌تکانی با یک دستمال تمیز روی محل زخم را محکم فشار دهید و روی زخم را محکم ببندید. بعد از بستن زخم او را بخوابانید و تا رسیدن نیروهای امداد عضو زخمی را بالاتر از سطح بدن او نگه دارید. برای جلوگیری از تورم بعد از آسیب اندام، مهم‌ترین کار این است که ناحیه آسیب‌دیده حدود 20 تا 30سانتی‌متر بالا‌تر از سطح قلب قرار گیرد. ناحیه ضربه‌خورده در 48ساعت اول بهتر است سرد نگه داشته شود. افرادی که داروهای مسکن یا ضد‌فشار خون استفاده می‌کنند یا افراد دیابتی، ممکن است درد را کمتر حس کنند. احساس کمتر بودن درد نباید باعث شود بیمار احساس کند صدمه جدی نیست. از آنجایی که حادثه خبر نمی‌کند، بهتر آن است که جعبه کمک‌های اولیه را پیش از شروع خانه‌تکانی نونوار کنید.

        ترکیب‌های خطرناک برای ریه

    دکتر محمدعلی زحل، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین: ترکیب سفیدکننده‌ها با دیگر مواد شوینده، سبب می‌شود ترکیباتی از گاز کلر از آنها آزاد شود که فرد در نتیجه استنشاق آن دچار مسمومیت مجاری تنفسی می‌شود. کلر باعث سوختگی مجاری تنفسی می‌شود و اگر غلظت این گاز در خون بالا رود، صدمات جبران‌ناپذیری به فرد می‌زند، بنابراین توصیه می‌کنیم افراد از ترکیب‌کردن شوینده‌ها با یکدیگر جدا خودداری کنند. فرد پس از مسمومیت با این گاز، دچار تنگی نفس و خس‌خس سینه می‌شود که این علائم ممکن است ماه‌ها با او همراه باشد و سبب تحریک‌پذیری ریوی او شود. ضروری است افراد، به‌خصوص کسانی که به آسم مبتلا هستند، در فضایی با تهویه مناسب از شوینده‌ها استفاده کنند و اگر دچار علائم تنگی نفس شدند، برای گرفتن اکسیژن و درمان‌های بعدی به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا درمان‌های خانگی مانند نوشیدن شیر هم به آنها کمکی نخواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط