برای کاهش مصرف انرژی؛

عایق های حرارتی با فناوری نانو تولید شد

عصر کالا- محققان کشور موفق به طراحی عایق های حرارتی با فناوری نانو شدند که با حفظ دمای سیستم در حالت سرد یا گرم مانع هدر رفت انرژی در صنایع نفت و گاز برای کاهش مصرف انرژی کاربرد دارد.

عایق های حرارتی با فناوری نانو تولید شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، مهناز شاه زمانی، مسئول تولید، تحقیق و توسعه طرح «نانو پوشش های حرارتی»  اظهار داشت: امروزه با توجه به کمبود منابع انرژی و افزایش قیمت حامل های انرژی لزوم بهینه سازی مصرف انرژی بیشتر احساس می شود. در میان راهکارهای ارائه شده در این زمینه استفاده از عایق های حرارتی برای ذخیره سازی انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    وی با بیان اینکه عایق ها با حفظ دمای سیستم در حالت سرد یا گرم مانع هدر رفت انرژی به محیط و در نتیجه کاهش مصرف مصرف سوخت و الکتریسته می شود، گفت: عایق های حرارتی با عملکرد بالا علاوه بر مقاومت حرارتی بالا و رسانایی حرارتی کم از ویژگی های  دیگری نیز برخوردارند.
    به گفته شاه زمانی، مقاومت بالا در برابر خوردگی در کنار ضخامت کم و سهولت اعمال این پوشش نسبت به سایر عایق های متداول در بازار از مزیت های آن به شمار می رود. علاوه بر آن این پوشش به دلیل آب پایه بودن از سلامت و ایمنی بالایی برخوردار است و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند.
    وی با اشاره به مزیت های این طرح گفت: صرفه جویی و مصرف انرژی و در پی آن کاهش هزینه های عملیاتی واحد، کاهش دمای سطوح داغ و افزایش ایمنی سطح در صورت تماس، ضخامت پایین نسبت به سایر عایق های متداول از جمله مزیت های این طرح به شمار می رود.
    وی ادامه داد: چسبندگی مناسب به سطح زیرین، قابلیت کاهش شدت صوت غیر سمی و دوستدار محیط زیست و همچنین مقاوم به پرتو UV از جمله مزیت های این طرح به شمار می رود. این محصول یک عایق حرارتی با عملکرد بالاست که به صورت لایه ای نازک بر روی سطح گرم اعمال می شود. این پوشش آب پایه و پایه پلیمری برای عایق کاری سطوح داغ با حرارت متوسط (200 درجه سانتیگراد) طراحی شده است.
    شاه زمانی افزود: این عایق دارای رسانایی حرارتی بسیار پایینی بوده و انتقال حرارت از سطح گرم به محیط بیرون را کاهش می دهد و در صورت اندازه گیری دما اختلاف دمای قابل توجهی قبل و بعد از پوشش در سطح مورد نظر مشاهده می شود. تعداد لایه های اعمال این پوشش و فرمولاسیون آن بر اساس کاربرد، شرایط محیط مورد استفاده (صنعتی، شیمیایی و ساختمانی) و دمای سطح اعمال قابل تغییر است.
    وی با اشاره به کاربردهای این عایق ها گفت: صنایع نفت و گاز، نیروگاهی، شیمیایی شامل نساجی و کاغذسازی، مخازن ذخیره مواد شیمیایی، مبدل های حرارتی، بویلرها و راکتورها، خطوط پایش شیمیایی و پتروشیمی، اتصالات صنعتی، شیرها و تجهیزات با اشکال پیچیده، ماشین های رنگرزی و خطوط انتقال مواد شیمیایی و لوله های بخار از جمله کاربردهای این عایق ها محسوب می شوند.
    این محقق با اشاره به جنبه های  اقتصادی این طرح گفت: برآورد سهم بخش های مختلف از بازار عایق های حرارتی نانو ساختار نشان می دهد که در حال حاضر صنایع نفت و گاز مهمترین مشتریان عایق های حرارتی نانوساختار هستند اما پیش بینی می شود که در سال های آینده با کاهش قیمت این محصولات استفاده از عایق های حرارتی در عایق کاری ساختمان های مسکونی رواج بیشتری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی