عروس تمیز و کتابخانه نظیف

عصر کالا- بعضی از وسایل خانه معمولا درهنگام گردگیری به صورت کامل تمیز نمی‌شوند مانند کتابخانه‌ها.

عروس تمیز و کتابخانه نظیف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از نو عروس، بعید می‌دانم هر دفعه‌ای که کتابخانه را گردگیری می‌کنید کتاب‌ها را از سر جایشان تکان داده و همه طرف آن‌ها را پاک کنید و جایشان را روی طبقات دستمال بکشید. اگر هم قصدتان انجام این کار باشد این کار آنقدر زمان می‌برد که شاید قید انجام آن را بزنید و به بعد موکولش کنید. اما با روشی که در زیر می‌خوانید می‌توانید در مدت 15 دقیقه یک نظافت کامل انجام دهید.
    دقیقه اول
    یک پیش بند جیب دار بپوشید تا بتوانید درحین کار به وسایلتان دسترسی داشته باشید. یک ملافه کهنه در جلو و اطراف کتابخانه پهن کنید.
    دقیقه دوم
    به کتاب‌هایتان با سرعت نگاهی بیندازید. اگر می‌بینید بعضی از آن‌ها را دیگر نمی‌خوانید و ارزش نگهداری ندارند، بیرونشان آورید و کناری بگذارید تا به کتابخانه‌ای عمومی بخشیده شوند. (شک نکنید که این کار هم یکی از مراحل نظافت است.)
    دقیقه سوم
    جیبهای پیش بند را با این وسایل پرکنید: دستمالهای مرطوب مخصوص پاک کردن وسایل منزل، 15-20 عدد بسته‌های کوچک سیلیکا ژل (از‌‌ همان پاکتهای کوچولویی که برای جذب رطوبت در کیف و کفش و وسایلتان پیدا می‌کنید. از این به بعد دورشان نیندازید.) و چند تکه دستمال پارچه‌ای خشک. یک چهار پایه زیر پایتان گذاشته و با چوب گردگیر بالای کتابخانه را گردگیری کنید. اگر هم از این چوب‌ها ندارید یک تکه پارچه را سر چوبی بپیچید و برای این کار از آن استفاده کنید.
    دقیقه‌های چهارم و پنجم
    یک سشوار را به برق زده با فشار هوای سرد آن، گرد و خاک روی سطح و مقطع جلد کتاب‌ها را جابه جا کنید. این کار را ازبالا‌ترین طبقه کتابخانه شروع کنید و به تدریج به سمت طبقات پایین‌تر بیایید.
    دقایق ششم تا نهم
    دوباره به طبقه بالایی برگردید. کتاب‌ها را تا نیمه از جایشان بیرون بکشید. با یک دستمال مرطوب دیواره کتابخانه در پشت کتاب‌ها را تمیز کنید تا گرد و خاکی که به وسیله سشوار جابه جا شده برداشته شود. در این مرحله اگر لکه‌ای روی جلد کتاب‌ها می‌بینید ابتدا با دستمال مرطوب و بعد با دستمال خشک پاک کنید.
    دقایق ده تا دوازده
    کتابها را به سرجایشان برگردانید و حالا با دستمال مرطوب طبقه جلوی کتاب‌ها را تمیز کنید.
    دقیقه سیزدهم
    حالا نوبت تمیز کردن فریم و قاب و دیواره‌های کتابخانه است.
    دقیقه چهاردهم
    به اندازه چند سانت کتاب‌ها را جلو بکشید. در هر طبقه پشت ردیف کتاب‌ها چند عدد کیسه جاذب رطوبت بیندازید.
    دقیقه پانزدهم
    ملافه را جمع کرده و در هوای آزاد تکانده، دستمالهای کثیف را دور بیندازید. دیگر وسایل را هم سرجایشان بگذارید. حالا می‌توانید با خیال راحت کتابی انتخاب کرده و بخوانید و لذت ببرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی