با ارائه آمار ۷۳ کتابخانه؛

سامانه آمار کتابخانه‌ها آغاز به کار کرد

عصر کالا- همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص)، سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک) برای گردآوری و گزارش آمار کتابخانه‌ها با آمار ۷۳ کتابخانه، رونمایی شد.

سامانه آمار کتابخانه‌ها آغاز به کار کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، سامانه آک، آمار و اطلاعاتی را از کتابخانه‌ها به کاربران می‌دهد که بر پایه آن بتوانند از خدمات کتابخانه‌ها بهره‌برداری بهتری کنند.

    هم‌چنین کاربران می‌توانند با جستجوی کتابخانه‌ها بر پایه فیلدهای گوناگون و همچنین فیلترهای چندگانه به اطلاعات آنها دست یابند و برای مراجعه به هر یک از آنها تصمیم بگیرند.

    این سامانه از سوی دیگر، آمار و اطلاعات بیشتری را از وضعیت روز کتابخانه‌ها و روند آنها در سال‌های گوناگون در زمینه‌های نیروی انسانی، زیرساخت، مجموعه، اعتبارات،‌ و خدمات برای سیاستگذاران فراهم می‌سازد.

    هم‌چنین، سیاستگذاران می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره تخصیص منابع یا ارزیابی بهره برند. این سامانه نخستین سامانه ایرانداک است که آمار را در چارچوب «سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و مناطق ده‌گانه آن» نیز در دسترس کاربران می‌گذارد.

    «گزارش‌هایی از آمار کتب و مجلات کتابخانه معارف» در سال 1307 یا «آمار کارمندان اداره کتابخانه ملی» در سال 1324 که هم‌اکنون در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شوند، از نخستین کوشش‌ها در زمینه تولید آمار کتابخانه‌ها به‌شمار می‌روند. اما «نظری اجمالی به آمار کتابخانه‌های کشور» در 6 صفحه، شاید نخستین کار ساخت‌یافته در این زمینه باشد که در سال 1353 چاپ شده است.

    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با کاربرد فناوری اطلاعات در این زمینه، سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک) را برای گردآوری و گزارش آمار کتابخانه‌ها با کارکردی دو سویه در نشانی ak.irandoc.ac.ir راه‌اندازی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر