کالای مازاد بر نیاز باید ثبت شود تا قابل رهگیری باشد

عصر کالا- دبیر ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء گفت: هر کسی که مازاد بر نیاز خود کالایی را نگهداری میکند باید آن را ثبت کند تا قابل رهگیری باشد.

کالای مازاد بر نیاز باید ثبت شود تا قابل رهگیری باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، عباس تابش دبیر ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء گفت: هر کسی که مازاد بر نیاز خود کالایی را نگهداری میکند باید آن را ثبت کند تا قابل رهگیری باشد.

    وی با شاره به اینکه 10گروه کالا مشمول طرح مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء هستند، افزود: این کالاها سهم بالایی در سبد خانوار دارند.

    تابش گفت: این کالاها از مبداء تا مقصد رصد می شوند و دستور العملهای کنترل کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی تهیه و ابلاغ شده است.

    وی با اشاره به اینکه ستاد جلسات هفتگی و منظم دارد گفت: پای ثابت این جلسات، اصناف و اتحادیه های استانی هستند و اگر لازم باشد اعضای جدید هم به ستاد افزوده می شوند.

    تابش با اشاره به بازرسی و سرکشی مستمر از کارخانه ها و انبارها گفت: در حوزه تلفن همراه 112هزار گوشی احتکار شده شناسایی شده است.

    وی افزود: یک انبار لوازم خانگی هم در آذربایجان شرقی کشف شد.

    دبیر ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء از مردم خواست برای موفقیت در این طرح به ستاد کمک کنند.

    وی افزود: مردم اگر جایی دیدند کالاهای هدف طرح انبار شده است با 124 تماس بگیرند و اطلاع دهند.

    تابش گفت: یکی از مواردی که در طرح در نظر گرفته شده است، خرده فروشان هستند.

    وی افزود: از بانک مرکزی خواستیم ارز مورد نیاز را تأمین کند، از بازرگانان هم درخواست داریم سریعتر کالاها را وارد کنند.

    دبیر ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء با اشاره به اینکه کار ستاد از زمان ترخیص کالا آغاز می شود گفت: گمرک پس از ترخیص کالاها را به انبارهای شناسایی شده ارسال می کند.

    وی ادامه داد: توافق با گمرک صورت گرفته است تا از هفته بعد ترخیص ها بر اساس سامانه اطلاعات جامع تجارت صورت بگیرد.

    تابش گفت: 16روز مدت مناسبی برای ارزیابی عملکرد این ستاد نیست و باید به ستاد مهلت داد اما به مردم قول میدهیم در روزهای آینده تأثیر کار ستاد را در بازار خواهند دید.

    وی افزود: سامانه های نظارتی در وزارت صمت وجود دارد و آماده اتصال آن با سامانه های نطارتی سایر دستگاه ها هستیم.

    سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیگر مهمان تیتر امشب، اولین مشکل ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء، را نبود نماینده اصناف و بخش خصوصی خواند و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ابزار کافی برای برخورد با محتکران را نداشت و ندارد برای همین از وزارت اطلاعات، گمرکات و سایر دستگاهها خواسته شد به کمک این وزارتخانه بیایند.

    وی افزود: اما از اصناف که بازوی اصلی دولت در کنترل بازار هستند در این کار آن طور که باید استفاده نشده است.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء کارائی لازم را ندارد گفت: اگر این ستاد مؤثر بود باید محتکران از تشکیل آن هراس داشتند و تأثیر آن در بازار مشخص می شد اما عزم جدی برای مبارزه با متخلفان نیست.

    وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف عضو مدعو این ستاد است افزود: عضو مدعو با اعضا اصلی تفاوت بسیاری دارد و وجود اتاق به عنوان مهمان چاره ساز نیست.
    وی مطلع نبودن اعضاء ستاد مبارزه با تشدید احتکار و اختفاء، از آمار دقیق واردات را نشان ضعف آنها خواند و گفت: برخورد با متخلفان باید به نسبت سهمی که عمل آنها در بازار دارد صورت گیرد.

    باستانی ادامه داد: اینکه بعد از 16 روز تنها لیست کالاهای هدف ستاد اعلام شود روند مثبتی برای مبارزه با متخلفان بازار نیست.

    وی به ضرورت تکمیل سامانه های دستگاه های نظارتی اشاره کرد و گفت: مجلس 2 سال است که تاکید می کند سامانه های نظارت بر واردات کالا ایراد دارد و باید اصلاح شود تا قاچاق از بین برود.

    او افزود: سامانه دستگاههای مختلف با هم ارتباط ندارد و همین موضوع باعث مشکل در واردات کالا شده است.

    درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران دیگر مهمان برنامه گفت: در ستاد مبارزه با گرانفروشی و احتکار جای اصناف و بخش خصوصی خالی است.

    وی افزود: فروشنده کالایی ندارد بنابراین جایی برای احتکار ندارد، در مورد احتکار باید اول اصل را پیدا کنیم، در شرایط تحریم وزارتخانه حتما برنامه دارد.

    او درباره تلفن های همراهی که هنوز وارد بازار نشده است گفت: کالایی که وارد شده بالغ بر 40 درصد آن رجیستر شده اما در شبکه توزیع نرفته است و کسانی که ارز 4200 تومانی گرفتند باید در این باره توضیح دهند.

    درستی گفت: 125 میلیون یورو بابت 40 شرکت از اول امسال تا 29 خرداد 97 واردات گوشی بود که 40 درصد این گوشی ها هنوز وارد بازار نشده است.

    نایب رئیس اتاق اصناف تهران افزود: اگر کارها در اتاق های اصناف تشکیلاتی انجام شود حتما به نتیجه خواهد رسید.

    وی گفت: وقتی وزارت صمت کاری را انجام می دهد، دستگاه های دیگر نیز باید همسو با آن باشند.

    درستی افزود: باید مجازات برای احتکار کالا عملیاتی شود، در این صورت است که قاچاق به حداقل می رسد.

    محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی که مهمان تلفنی این برنامه بود با اشاره به اینکه احتکار زمانی رخ می دهد که کالایی را انبار می کنند گفت: اکنون تولیدکنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، تولید خود را کاهش دادند.

    وی افزود: تولید لوازم خانگی نسبت به 3ماه قبل کاهش اساسی داشت و تولیدکنندگان برای اینکه مواد اولیه داشته باشند قطره چکانی تولید می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی