کالای متروکه چیست؟

عصر کالا- به کالایی که صاحب آن به هردلیل جهت ترخیص به گمرک مراجعه نکرده باشد یا در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد کالای متروکه گفته می‌شود.

کالای متروکه چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، کالا‌های متروکه به کالایی گفته می‌شود که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد و یا اگر مراجعه نموده در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد و یا به علت عدم ارائه مجوز‌های خاص موردنیاز، کالا متروکه شده باشد.

    لازم به ذکر است که از دلایل متروکه شدن کالا‌های وارداتی می‌توان به کمبود نقدینگی صاحبان کالا اشاره کرد و یکی دیگر از عوامل متروکه شدن کالا‌های وارداتی عدم تایید بهداشت و استاندارد است.

    در این میان حداکثر مدت توقف هر کالا از تاریخ اظهارنامه اجمالی برای واردات و صادرات و ترانزیت چهار ماه خواهد بود و در صورتی که برای انجام تشریفات قطعی گمرکی اقدام نشود کالا متروکه تلقی می‌گردد.

    در محموله‌های هوایی مهلت متروکه شدن کالا 70 روز از تاریخ ورود کالا به گمرک بوده همچنین برای موسات تولیدی این مهلت محدود به 4 ماه نیست و گمرک مجاز است برای مدت مناسب که لازم بداند آن را تمدید کند.

    گفتنی است کالای متروکه به تشخیص گمرک به صورت خرده فروشی، حراج و مزایده کتبی فروخته خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر