نگاهی به تکنولوژی چاپگرهای سه بعدی

عصر کالا- چاپگرهای سه بعدی از جمله تکنولوژی روز دنیا هستند که با ایجاد کالای مشابه در فضای سه بعدی دارای مزیت هایی شامل سرعت بالای تولید، دور ریز کم‌تر و هزینه کمتر، امکان ساخت اشکال پیچیده و افزایش بهره‌وری است

نگاهی به تکنولوژی چاپگرهای سه بعدی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از میزان، پرینتر‌ها یا چاپگرهای سه بعدی از جمله تکنولوژی روز دنیا هستند که با اتکا به این صنعت می‌توان مشابه تمام اجسام را در فضای سه بعدی ایجاد کرد، در حقیقت اصول کاری این چاپگرها مشابه چاپگرهای رایج است که هم اکنون در فضای سه بعدی و با تکرار دفعات بیشتری کار می‌کند.

    این چاپگرهای به انواع SLA، DLP، FDM، SLS، SLM، EBM، LOM تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها در حوزه کاری مشخص کاربرد دارد.

    بنا بر آمار برخی مقاله‌های موجود در این حوزه، حدود 25 تکنیک برای پرینت سه بعدی در دنیا وجود دارد که بعضی از آن‌ها به مرحله تجاری سازی رسیده اند که از این تعداد نیز حدود 10 مورد از آن‌ها در بازار و و صنعت قطعه سازی و نمونه سازی به صورت رایج وجود دارد.

    کاربرد پرینتر‌های سه بعدی در صنایع ریخته‌گری، شکل دهی، ماشین‌کاری، پرس، معماری و ماکت ها، پزشکی، دندانپزشکی به خوبی خود را نشان می‌دهد، زیرا با سرعت بالای تولید، دور ریز کم‌تر، هزینه کمتر، امکان ساخت اشکال پیچیده وجود دارد تا به دور از زحمات صنایع سنتی بتوان کالای مد نظر را تولید کرد.

    این دست از تکنولوژی به دلیل کاهش ضایعات اثر به سزایی در افزایش بهره وری دارد که مقایسه محصولات تولیدی با موارد مشابه آن‌ها خبر از افزایش طول عمر و مزیت‌های زیست محیطی آن دارد.

    البته بنا به نظر کارشناسان این حوزه، برای استفاده از پرینتر‌های سه بعدی تولید محصولات با ابعاد بزرگ در اکثر موارد با پرینتر‌های سه بعدی امکان‌پذیر نیست و با محدودیت رو به رو هستیم.

    برخی کالا‌ها به دلیل نوع آلیاژ به کار رفته در آن‌ها و نقطه ذوب آن‌ها امکان ساخت توسط پرینتر‌های سه بعدی را ندارند، همچنین در زمان استفاده کاربر باید از مهارت بالا برخوردار باشد تا احتمال خطا را به حداقل ممکن برساند.

    گفتنی است از تکنولوژی پرینتر‌های سه بعدی در کنار تکنولوژی اسکن سه بعدی قادر به انجام مهندسی معکوس بسیاری از قطعات هستیم که می‌تواند کمک رسان صنعتگران و طراحان صنعتی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط