برای خرید یک چاپگر خانگی یا اداری به چه ویژگی ها و نکاتی دقت کنیم؟

عصر کالا- از زمانی که به عکاسی ها و فتوکپی برای چاپ و پرینت مراجعه می کردیم، سال ها گذشته است.

برای خرید یک چاپگر خانگی یا اداری به چه ویژگی ها و نکاتی دقت کنیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایران جیب، احتمالا از هر چند نفرمان یکی در منزلش دستگاه چاپ یا همان پرینتر دارد. داشتن پرینتر در منزل می تواند نیازمان به گشتن و وقت صرف کردن برای پیداکردن یک کافی نت یا فتوکپی را رفع کند و با چند کلیک در عرض چند دقیقه هر چند صفحه ای را که نیاز داریم چاپ کنیم. البته این نیاز زمانی که احتمالا دانشجو یا دانش آموزی در خانه داشته باشیم بیشتر خواهد شد. اگر شما هم دلتان می خواهد برای محل کار یا منزلتان چاپگری بخرید، باید قبل از آن نکاتی را بدانید که به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را از بین چاپگرهای موجود در بازار داشته باشید. با شناخت ویژگی ها و انواع مختلف آن می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید و مهم تر از آن مبلغی که یک پرینتر برایتان آب می خورد را آماده کنید. اگر به این فکر افتاده اید که نیاز مبرمی به دستگاه پرینتر دارید، با دخل و خرج امروز همراه باشید.

    انتخاب پرینتر بر اساس نیاز

    بدون شک هر زمانی که به فروشندگان پرینتر مراجعه کنید، اولین سوالی که از شما می پرسند، این است که پرینتر مدنظرتان جوهرافشان است یا لیزری؟ چاپگرها به طور معمول برای مصارف مختلفی تولید می شوند، از کوچک ترین مصارف خانگی گرفته تا بزرگترین کارخانه و چاپخانه ها و این تفاوت ها بر اساس نوع کاربری و استفاده از آن است. اما به طور معمول بیشترین مدل پرینترهای موجود در بازار دو نوع لیزری و جوهرافشان است.

    پرینترها برای چاپ متن یا تصویر بر روی کاغذ استفاده می شوند ولی این به معنی یکسان بودن تمام پرینترها نیست. اگر سری به بازار بزنید با انواع مختلف پرینترها در مارک های گوناگون مانندHP ,Canon ,Samsung Epson رو به رو خواهید شد. در چنین بازار رقابتی انتخاب یک پرینتر خوب سخت است ولی با دانستن ویژگی های هر کدام می توانید نزدیک ترین چاپگر به خواسته تان را پیدا کنید.

    جوهرافشان یا لیزری؛ کدام را بخریم؟

    پاسخ به اولین سوال فروشنده پرینتر به نیاز ما از آن دستگاه برمی گردد، پرینترهای جوهرافشان، جوهر مایع را به صورت نقاط ریز روی کاغذ می‎پاشند و تصویر را چاپ می‎کنند. پرینترهای لیزری از پودر رنگ استفاده می‎کنند، یعنی طرح روی کاغذ کشیده می‎شود و پودر رنگ به طرح می چسبد و بعد غلتک از رویش رد می‎شود. پرینتر های جوهرافشان تصاویر گرافیکی و نمودار های رنگی را با کیفیت خوبی چاپ می کنند اما در چاپ متن نمی توانند کیفیت خوبی نسبت به پرینترهای لیزری ارائه بدهند. پس اگر با اسناد و مدارک سر و کار دارید پرینتر های لیزری می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند ولی اگر می خواهید تصاویر باکیفیتی چاپ کنید پرینتر های جوهرافشان این کار را به خوبی برای شما انجام می دهند. استفاده از پرینتر در خانه چند ویژگی خاص دارد، ابتدا این که به اندازه استفاده اداری و کاری میزان پرینتشان زیاد نیست و نسبت به پرینترهای مورد نیاز برای کار تعداد بسیار کمتری چاپ می کنند. ویژگی دوم پرینترهای خانگی، استفاده های گوناگون و مختلف از آن است، یعنی ممکن است از تکالیف مدرسه و اسناد تا عکس های خانوادگی همگی را پرینت بگیرید. به این منظور بهتر است از یک پرینتر با چاپگرهای جوهرافشان استفاده کنید. زیرا چاپ های مختلف را در سطح کیفی معمول انجام می دهد. نکته ای که در چاپگر های جوهرافشان باید به آن توجه کرد این است که برای آن که جوهر دستگاه شما خشک نشود حداقل هفته ای یک پرینت باید از دستگاه خود بگیرید.
    برای نمونه چاپگر کانن مدل PIXMA MP250‎ یک دستگاه همه کاره خانگی است. این چاپگر علاوه بر چاپ دارای قابلیت های کپی ، فکس و اسکن است که تمامی نیاز های چاپی یک خانه را برطرف می کند. یکی دیگر از مزیت های این چاپگر تعداد چاپ زیاد کارتریج های آن است که نیاز شما را به شارژ کارتریج کمتر می کند. قیمت این دستگاه در بازار بین 140 تا 170 هزار تومان است.

    پرینتر سرعتی برای استفاده اداری

    سرعت، ویژگی مهم دیگری است که در انتخاب یک پرینتر نقش اساسی دارد، البته این ویژگی شاید خیلی برای پرینترهای خانگی مورد استفاده نباشد، اما برای شرکت ها و محل کار بسیار مهم است. زیرا ممکن است هر لحظه نیاز باشد تا دستگاه مواردی را پرینت بگیرد و هر چه سرعت آن بالاتر باشد، برای استفاده کنندگان بهتر است. سرعت هر پرینتر با تعداد برگه های چاپی در دقیقه سنجیده می شود.

    پرینتر لیزری کانن مدل i-SENSYS LBP6030 به دلیل سرعت زیاد و عمر طولانی خود در بازار از شهرت بیشتری برخوردار است. این چاپگر با کیفیت دارای سرعت چاپ 33 برگه در دقیقه است که می توانید برای سال های طولانی روی آن حساب باز کنید. این پرینتر با قیمتی حدود 300 تا 350 تومان می تواند یک انتخاب مناسب برای مصارف خانگی و اداره ها باشد.

    دقت چاپ

    دقت چاپ در یک چاپگر مسلما یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می شود که این نقاط معمولاً روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می رسد. برای همین، در هنگام معرفی دقت چاپ پرینتر، آن را با دو عدد معرفی می کنند که واحد آن dpi است. هرچه این عدد بزرگتر باشد کیفیت چاپ بیشتری خواهیم داشت. امروزه اکثر چاپگرها با دقت استاندارد 600* 600 dpi در بازار موجود هستند که باعث به وجود آمدن تصاویر با کیفیت می شوند اما چاپگر هایی هم هستند که پا را فراتر می گذارند و دقت 1200 * 4800 را ارائه می دهند که تصاویر گرافیکی را با کیفیت عالی چاپ می کنند. البته اگر نیاز به دقت چاپ بیشتر از حد استاندارد دارید باید کمی بیشتر هزینه کنید و مبلغ پرینتر مورد نیاز شما بیشتر از یک میلیون تومان خواهد شد.
    نکته بسیار مهم این است که این ها فقط یک عدد بر روی جعبه پرینتر هستند و برای فهمیدن دقت و کیفیت یک چاپگر بهتر است که نمونه چاپ شده از دستگاه را مشاهده کنید و سپس درباره کیفیت دستگاه قضاوت کنید. پرینتر اچ پی مدل M553 یک پرینتر فوق العاده با دقت بالای 1200*1200 dpi است. این چاپگر بهترین پرینتر جهان در سال 2016 برای چاپ کیفی وگرافیکی انتخاب شد، این دستگاه با دارا بودن سخت افزار قوی، سرعت و دقت زیاد به چاپگر ایده آلی برای طراحان و گرافیست ها تبدیل شده است. با کمی جست و جو می توان این دستگاه را با قیمتی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان تهیه کرد.

    امکانات جانبی یا ژیگولی!

    بیشتر سازندگان پرینترها، در چاپگرهای خود علاوه بر پرینت، امکانات جانبی دیگری قرار می دهند تا سبب استفاده راحت و نیز کارایی بیشتر دستگاه شود. برای مثال کارت حافظه، بلوتوث و یو اس بی امکاناتی هستند که روی پرینترها گذاشته شده است، همه این ها امکان پرینت بدون نیاز به رایانه تصاویر و فایل های داخل دوربین و موبایل ها را برای شما فراهم می کنند. یکی دیگر از امکانات روی پرینترها این است که با اتصال به شبکه می توان چندین رایانه را به یک چاپگر وصل کرد تا همه رایانه ها از آن استفاده کنند. همچنین برخی از چاپگرهای مدرن مجهز به شبکه Wi-Fi هستند، با آن چاپگرها می توانید بدون نگرانی از محل گذاشتن پرینتر آن را در هر جای خانه قرار دهید و با استفاده از شبکه بی سیم از آن استفاده کنید. بعضی از چاپگر ها امکان چاپ روی CD را هم فراهم کرده اند که کارایی چندانی برای استفاده های خانگی ندارند!

    قیمت معیاری تعیین کننده نیست!

    قیمت شاید برای عده ای از ما مهم ترین معیار خرید باشد، اما برای خرید یک پرینتر با توجه به تنوع و کاربری های متفاوت آن و نزدیک بودن رده های قیمتی نمی تواند مهم ترین باشد. اما هزینه پرینتر تنها مبلغ پرداختی در ازای خرید آن نیست. نکته بسیار مهمی که در زمان خرید چاپگر کمتر به آن توجه می شود و معمولا فروشندگان، مشتری را از آن آگاه نمی کنند هزینه مواد مصرفی است. جوهر کارتریج دستگاه های چاپگر بعد از مدتی استفاده تمام می شود و شما مجبورید برای استفاده مجدد از پرینتر به شارژ یا تعویض کارتریج اقدام کنید. پرینترهای جوهرافشان معمولی، هزینه اولیه کمتری دارند، ولی حجم جوهرشان نسبت به پرینترهای لیزری کمتر است و باید زودتر جوهر بخرید. پرینترهای لیزری، گران تر هستند اما کارتریج شان بیشتر عمر می‎کند و در نهایت به صرفه ‏‎تر هستند.

    نکته مهمی که در قیمت پرینتر می تواند تعیین کننده باشد، مدل کارتریج استفاده شده در دستگاه است. در هنگام خرید اطلاعات اقلامی را که در جعبه محصول قرار دارند بررسی کنید تا ببینید کارتریج ها با اندازه کامل به همراه پرینتر عرضه شده یا کارتریج های با ظرفیت کم در جعبه استفاده شده است. تعداد زیادی از پرینترهای ارزان قیمت با کارتریج های کم ظرفیت عرضه می شوند و به این معنی است که زود جوهر تمام می کنند و باید به سرعت کارتریج جدید بخرید یا آن را شارژ کنید.

    تعداد پرینترهای بد زیاد نیست، انتخاب اشتباه پرینتر زیاد است پس با توجه به نوع استفاده تان پرینتر را انتخاب کنید و به ویژه به قیمت جوهر کارتریج توجه داشته باشید که قیمت مناسبی داشته باشد.امیدوارم با این اطلاعات بتوانید انتخابی هوشمندانه داشته باشید و با هزینه مناسب پرینت بگیرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر