مقایسه بلوتوث ۵ با بلوتوث ۴

عصر کالا- در این مطلب قصد داریم به مقایسه بلوتوث ۵ با بلوتوث ۴ بپردازیم که در حال حاضر در گوشی های گلکسی اس ۸، اس ۸ پلاس و گوشی Xperia XZ Premium سونی به کار گرفته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه بلوتوث ۵ با بلوتوث ۴
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از کلیک – گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس مدتی پیش با ویژگی های جدیدی صفحه نمایش لبه به لبه، حسگر اسکن کننده عنبیه چشم و جدیدترین نسخه بلوتوث یعنی بلوتوث 5 عرضه شدند. البته گوشی Xperia XZ Premium سونی هم مجهز به این نسخه از بلوتوث است و احتمالا گوشی های گلکسی نوت 8 و گوگل پیکسل دو نیز دارای بلوتوث 5 خواهند بود.

    مدتی پیش نسخه 5 بلوتوث توسط گروهی به نام Bluetooth Interest internet Group در لندن رونمایی شد. سرعت انتقال و برد این نسخه از بلوتوث نسبت به نسخه قبلی آن یعنی بلوتوث 4 به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ سرعت این نسخه از بلوتوث نسبت به نسخه قبلی 2 برابر، برد آن چهار برابر و سرعت پخش فایل های صوتی توسط آن هشت برابر شده است. در ادامه با خصوصیات این نسخه جدید از بلوتوث بیشتر آشنا شوید.

    Pair شدن بهتر بلوتوث ها

    همانطور که می دانید pair شدن (جفت شدن) دو بلوتوث با هم کار نسبتا دشواری است و گاهی اوقات واقعا خسته کننده است؛ مخصوصا اگر بخواهید چند بلوتوث را با هم جفت کنید؛ اما این مشکل در نسخه 5 بلوتوث 5 تا میزان زیادی بهبود یافته است. علاوه بر افزایش سرعت Pair شدن در این نسخه از بلوتوث، صدا هم با تاخیر کمتری برای بلندگوها و هدفون های بلوتوث ارسال می شود.

    ارتباط بهتر به دلیل برد بالاتر

    یکی از نقاط ضعف بلوتوث نسبت به فناوری های ارتباطی دیگر مانند Wi-Fi Direct، برد محدود آن است؛ به عنوان مثال یک وسیله دارای بلوتوث به سختی می تواند با وسیله دیگری که در فاصله زیادی از آن قرار دارد، ارتباط برقرار کند. حداکثر برد بلوتوث 4٫0 به صورت مستقیم و در صورتی که هیچ مانعی در بین آن ها قرار نداشته باشد، بر روی کاغذ 40 متر ثبت شده است؛ اما می توان گفت برد واقعی آن تنها 10 متر است. حداکثر برد بلوتوث 5٫0  با شرایط مذکور، بر روی کاغذ 200 متر ثبت شده است؛ اما برد واقعی آن 40 متر است که چهار برابر بلوتوث 4٫0 است.

    سرعت بیشتر در هنگام انتقال اطلاعات

    سرعت انتقال اطلاعات در نسخه 5 بلوتوث نسبت به نسخه قبلی آن دو برابر شده است. در ضمن گوشی هایی که مجهز به این نسخه از بلوتوث باشند؛ می توانند همزمان به دو وسیله متصل شوند.

    بهبود یافتن قابلیت پخش

    توانایی پخش جدیدترین نسخه بلوتوث نسبت به نسخه قبلی آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و سرعت این نسخه از بلوتوث در پخش صدا نسبت به مدل قبل، هشت برابر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط