راهنمای خرید یک لپ‌تاپ مناسب در بازار

عصر کالا- برای خرید یک لپ تاپ مناسب معیارهای زیادی وجود دارد که فرد در حین خرید باید به آن ها توجه کند، در این مطلب به بررسی دقیق و جزئی معیار های خرید یک لپ تاپ خوب و مناسب می پردازیم.

راهنمای خرید یک لپ‌تاپ مناسب در بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کلیک، لپ تاپ شما باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ به اندازه کافی کوچک باشد؟ قابلیت های خوبی داشته باشد؟ هر فردی برای خرید لپ تاپ معیار هایی دارد و ممکن است این معیار ها براساس نوع استفاده فرد از لپ تاپ باشد. خرید یک لپ تاپ مناسب دارای قواعدی است که هر فردی باید از این قوانین و قواعد پیروی کند تا بتواند یک لپ تاپ بسیار مناسب با قیمت خوب خریداری کند.

    امروزه لپ تاپ ها با تنوع بسیار زیادی در بازار وجود دارد و هر سلیقه ای می تواند لپ تاپ مناسب خود را پیدا کند. باید دید که در ابتدای راه خریدار نیاز های خود را به خوبی شناسایی کرده است و آیا این لپ تاپ به خوبی می تواند نیاز خریدار را برآورده کند.

    1-یک پلت فرم را انتخاب کنید، مک، ویندوز، کروم OS
    این سؤال، سوال آسانی نیست، اگر شما با این پلت فرم ها آشنایی کامل داشته باشید متوجه می شوید که انتخاب یک پلت فرم مناسب کار بسیار مشکلی است. هر پلت فرم دارای ویژگی های خوب است و فرد برای انتخاب پلت فرم مناسب فقط و فقط باید به قابلیت های سیستم و نیاز خود توجه کند. بیشتر لپ تاپ ها با سه پلت فرم ویندوز،Mac OS X و کروم OS عرضه می شوند. انتخاب پلت فرم مناسب کار شما را در خرید بسیار آسان تر می کند.

    ویندوز 10

    ویندوز 10 یکی از انعطاف‌پذیرترین سیستم عامل ها می باشد. رنج قیمتی نوت بوک های ویندوز دار از زیر 150 دلار آغاز می شود و به قیمت های بالاتر می رود که براساس قابلیت ها دارای قیمت های بسیار متفاوتی است. آخرین ورژن از ویندوز 10 دارای قابلیت های بسیار خوبی است و این ورژن به عنوان ویندوز 10 Creator نام گذاری شده است و تعامل اصلی این سیستم عامل با واقعیت مجازی و سه بعدی شدن اجزای سیستم است. کاشی های استارت ویندوز حالت زنده پیدا کرده اند و از جولای 2015 ویندوز 10 تغییرات بسیار خوب و مؤثری کرد و هم چنین این سیستم عامل از دستیار مجازی کورتانا نیز پشتیبانی می کند.

    اپل مک OS

    تمام مک بوک ها با آخرین ورژن از سیستم عامل اپل،macOS Sierra عرضه شده اند. این سیستم عامل از جهاتی بسیار شبیه به ویندوز 10 است، در مک بوک تفاوت هایی دیده می شود که این تفاوت ها در استارت ویندوز و نوار وظیفه است و اگر فردی تنها با ویندوز کار کرده است شاید کار کردن با مک در ابتدا برای او کمی سخت باشد. همان طور که کاربران ویندوز 10 از دستیار کورتانا استفاده می کنند، مک باز ها نیز می توانند از سیری استفاده کنند. کسانی که از محصولات اپل استفاده می کنند می توانند از قابلیت های بسیار خوب این سیستم استفاده کنند که یکی از این قابلیت ها استفاده از سیستم پرداخت اپل،Apple Pay و اتصال گوشی هوشمند به سیستم و باز کردن کامپیوتر با استفاده از اپل واچ یا ساعت اپل است که بدون شک کاربران ویندوز از این قابلیت ها محروم هستند.

    کروم OS

    کروم بوک های زیادی در بازار وجود دارند و یکی از ارزان ترین کروم بروک های موجود که قیمت خوبی نیز دارد Lenovo 100S Chromebook است. گوگل OS سیستم عاملی بسیار آسان و راحت است اما همان طور که می دانید استفاده از کروم برک برای کاربر محدودیت هایی به همراه دارد و کاربران کروم بوک ها می توانند از قابلیت های اتصال به اینترنت و کار با اپلیکیشن های مربوط به اینترنت بهره ببرند. برای آن دسته از کاربرانی که در صفحات وب زیاد به جستجو می پردازند کروم بوک ها گزینه مناسبی است تا با استفاده از این لپ تاپ سبک و کار آمد کارهای اینترنتی خود را به راحتی انجام دهند. گوگل در حال پوشش اپلیکیشن های اندروید در کروم بوک است و به زودی بسیاری از اپلیکیشن های اندروید در کروم بوک ها اجرا خواهد شد.

    لپ تاپ 2 در 1
    امروز بسیاری از لپ تاپ ها در دسته لپ تاپ های 2 در 1 طبقه بندی می شوند. در واقع 2 در 1 ها تلفیقی از لپ تاپ و تبلت است. این لپ تاپ ها معمولاً در حالت تبلت با استفاده از استندی که زیر آن ها قرار دارد به حالت ایستاده در می آیند.2 در 1 طراحی های بسیار متنوعی دارند. برخی از این لپ تاپ ها دارای کیبورد هایی هستند که به راحتی از بدنه جدا می شود و صفحه نمایش لپ تاپ لمسی است و کاربر می تواند به راحتی از آن به عنوان یک تبلت نیز استفاده کند. برخی از لپ تاپ های 2 در 1 دارای صفحه نمایش هایی با قابلیت چرخش 360 درجه هستند که به راحتی کیبورد در زیر صفحه نمایش قرار می گیرد. بسیاری از کاربران انتخاب 2 در 1 ها را در اولویت خود قرار می دهند چون علاقه دارند در عین حال هم از یک لپ تاپ خوب استفاده کنند و در شرایطی که نمی توانند لپ تاپ خود را باز کنند آن را به یک تبلت تبدیل کرده و از آن استفاده کنند. اگر قصد خرید یک لپ تاپ 2 در 1 را دارید به عمر باتری آن ها بسیار دقت کنید.

    ابعاد درست را انتخاب کنید

    قبل از در نظر گرفتن قیمت لپ تاپ شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که لپ تاپ شما قرار است همیشه در سفر باشد و یا در منزل از آن استفاده خواهید کرد، لپ تاپ ها براساس ابعاد صفحه نمایش نیز دسته بندی می شوند:

    11 تا 12 اینچ: نازک ترین و سبک ترین لپ تاپ ها دارای صفحه نمایش های 11 تا 12 اینچی هستند و وزن آن ها نیز اکثراً میان 2٫5 تا 3 پوند است.

    13 تا 14 اینچ: بهترین لپ تاپ ها با بهترین ابعاد و بهترین قابلیت حمل و نقل، لپ تاپ های 13 تا 14 اینچی هستند که وزنی کمتر از 4 پوند دارند.

    15 اینچی: سایز 15 اینچ یک سایز بسیار پرطرفدار است و وزن این لپ تاپ ها نیز معمولاً میان 4٫5 تا 6٫5 پوند است، اگر شما به صفحه نمایشی بزرگ نیاز دارید این لپ تاپ برای بسیار مناسب است ولی باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که حمل این لپ تاپ ها کمی سخت است.

    17 تا 18 اینچ: اگر لپ تاپ شما هر روز بر روی میز کار شما قرار دارد و شما این لپ تاپ را سالی یک بار جا به جا می کنید، لپ تاپ های 17 تا 18 اینچی گزینه بسیار مناسبی است، هم چنین اگر شما یک گیمر هستند این لپ تاپ ها برای شما بسیار مناسب است.

    کیبورد و تاچ پد
    یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در خرید لپ تاپ باید به آن بسیار توجه کنید ساخت و طراحی لپ تاپ و هماهنگی آن با ساختار بدن شما است. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که ساعات زیادی را پای لپ تاپ و یا کامپیوتر خود سپری می کنید، باید ز این نکته مطمئن شوید که کیبورد شما استاندارد های لازم را دارا باشد و ارتفاع مناسبی داشته باشد و فاصله میان دکمه ها نیز فاصله ای استاندارد باشد.

    قبل از خرید هر لپ تاپ سعی کنید کمی با تاچ پد آن کار کنید، بسیاری از تاچ پد ها هستند که برای کاربر مشکلاتی را در حین کار کردن ایجاد می کنند و نه تنها خوب نیستاند بلکه باعث به زحمت افتادن کاربر نیز می شود.

    فضای داخلی لپ تاپ

    در یک لپ تاپ اجزایی مثل پردازنده، سخت افزار، رم، کارت گرافیک دیده می شود، در این جا به بررسی اجزای مهم یک لپ تاپ می پردازیم که شما در حین خرید باید به آن ها بسیار توجه کنید:

    CPU: در واقع CPU مغز کامپیوتر شما است، پردازنده نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم شما دارد اما این موضوع نیز به نیاز شما از لپ تاپ دارد، ممکن است گران ترین مدل لپ تاپ با بهترین پردازنده برای شما کارآمد نباشد، پس شما باید شناختی بر روی آن ها داشته باشید:

    اینتل Core i5: اگر شما به دنبال لپ تاپی هستید که عملکردی مناسب برای کار های روزانه داشته باشد و قیمت آن نیز مناسب باشد، لپ تاپی با پردازنده Core i5 برای شما بسیار مناسب خواهد بود. مدل های cpu در آخر به U ختم می شوند، به عنوان مثال Core i5-7200U. مدل هایی که در آن ها حرف Y دیده می شود از قدرت پایین تری برخودار هستند. آخرین مدل های کمپانی اینتل، Kaby Lake شماره آن ها با عدد 7 آغاز می شود، مانند Core i5-7300U که عملکرد بسیار خوبی دارند.

    اینتل Core i7: این پردازنده آخرین و بهترین عملکرد را دارد و برای انتخاب گیمر ها بسیار مناسب است، مدل هایی که در انتهای نام آن ها HQ و یا K دیده می شود دارای قابلیت های بیشتری هستند و 4 هسته دارندکه برای سرعت بیشتر و عملکرد بهتر مناسب هستند. مدل هایی نیز با عنوان سری Core i7 Y وجود دارد که سرعت و عملکرد پایین تر و آرام تری دارند. مدل هایی از پردازنده ها که با نام هایی شبیه به Core i7-7820HQ عرضه می شوند دارای آخرین نسل از پردازنده های نسل Core i7 هستند.

    اینتل Core i3: این پردازنده دارای عملکردی پایین تر از Core i5 است و اگر شما از نظر مالی توانایی خرید پردازنده i5 را نداشتید i3 نیز گزینه بسیار خوبی است.

    سری AMD A،FX یا E: برای پیدا کردن لپ تاپ هایی با قیمت های مناسب می توان به سراغ لپ تاپ هایی با پردازنده‌های AMD رفت، کمپانی سازنده نام این پردازنده ها را APU خوانده و بیشتر آن ها را APU می داند تا CPU، اگر شما از لپ تاپ استفاده های بسیار معمولی می کنید، این لپ تاپ ها با پردازنده های AMD بسیار مناسب هستند.

    اینتل Atom: لپ تاپ هایی با قیمت های بسیار پایین، قیمتی زیر 250 دلار، دارای پردازنده های اینتل Atom هستند که در کنار قیمت پایین عمر باتری خوبی نیز دارند.

    Intel Pentium / Celeron: این لپ تاپ ها با پردازنده های Intel Pentium / Celeron دارای قیمتی برابر با 400 دلار هستند، پردازنده آن ها کمی سریع تر از Atom است ولی عمر باتری مناسبی ندارند.

    Intel Core m / Core i5 / i7 “Y Series”: این پردازنده ها عملکردی بهتر از Celeron دارند.

    Intel Xeon: این پردازنده بسیار قدرتمند و در عین حال گران قیمت است. اگر شما یک تولید کننده صنعتی بسیار حرفه ای، و یا یک طراح سه بعدی حرفه ای و یا تدوین گر بسیار حرفه ای هستید این لپ تاپ برای شما مناسب است.

    رم: رم شما به بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید ارتباط دارد، اگر شما چیزی حدود 250 دلار خرج کنید رم بسیار بالایی نخواهید داشت و رم شما چیزی برابر با 2 گیگابایت خواهد بود. رم های 4،8،16 گیگابایت در بازار لپ تاپ وجود دارد که عملکرد بهتری نیز دارند. میزان رم شما نیز به میزان بودجه شما بستگی دارد.

    حافظه دستگاه و سخت افزار: یکی از عوامل دیگری که سرعت دستگاه شما را تعیین مکی کند حافظه دستگاه شما است. اگر شما توانایی مالی دارید نیاز نیست پول بسیار زیادی خرج کنید با مدیریت بودجه خود می توانید بهترین لپ تاپ را خریداری کنید. لپ تاپ های solid state drive و یا SSD دارای قابلیت های بهتر و سرعت بیشتری هستند و گزینه بهتری برای خرید است.

    در کنار SSD، حافظه جدید NVME نیز توصیه می شود که از سرعت و قدرت بسیار خوبی برخوردار است و لپ تاپ هایی که از حافظه‌های Emmc بهره برده اند دارای قیمت ارزان تری هستند، ولی در کل از نظر تکنیکی حافظه های SSD دارای قابلیت های بسیار خوبی هستند.

    صفحه نمایش: هرچه پیکسل بر روی صفحه نمایش شما بیشتر باشد، میزان شفافیت تصویر شما نیز بیشتر خواهد بود. بودجه بیشتر، کیفیت بیشتر و بهتر را نیز در بر دارد. لپ تاپی با صفحه نمایش 1366 در 768 دارای کیفیت بسیار خوبی است ولی اگر بودجه محدود باشد باید در انتخاب صفحه نمایش بسیار محتاط عمل کرد. صفحه نمایشی با رزولوشن 1920 در 1080 یک صفحه نمایش full HD و یا 1080P است. برخی از صفحه نمایش های بسیار گران قیمت دارای صفحه نمایش های 25600 در 1600،3200 در 1800 و یا حتی 3840 در 2160 است. البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش بر روی عملکرد باتری شما تأثیر دارد.

    صفحه نمایش لمسی: اگر شما یک لپ تاپ 2 در 1 خریداری کنید بدون شک صفحه نمایش شما لمسی خواهد بود. بسیاری از لپ تاپ ها نیز دارای صفحه نمایش لمسی هستند ولی در کل این لمسی بودن صفحه نمایش باعث افزایش قیمت آن می شود و شما باید به این موضوع توجه کنید که صفحه نمایش لمسی چه میزان نیاز های شما را برطرف می کند.

    کارت گرافیک: اگر شما طراح، معمار، گیمر نیستید نیاز به کارت گرافیک بالا ندارید ولی اگر یکی از کاربران حرفه ای طراحی و ادیت و تدوین عکس هستید باید برای خرید لپ تاپ به کارت گرافیک آن بسیار توجه کنید. اگر پردازنده شما بالا باشد بدون شک گرافیک خوبی نیز دارید ولی در خرید لپ تاپ توجه کنید که کارت گرافیک شما AMD و یا Nvidia باشد.

    DVD/Blu-ray Drives:DVD درایور بر روی بسیاری از لپ تاپ ها وجود دارد، اگر شما نیاز دارید که هم‌زمان کار کپی سی دی و یا دی وی دی را انجام دهید و بیش از یک درایو نیاز دارید می توانید از درایور های جداگانه استفاده کنید.

    عمر باتری
    اگر شما لپ تاپی بزرگ خریداری می کنید و از آن استفاده رومیزی می کنید نیازی نیست نگران عمر باتری لپ تاپ باشید، اما اگر شما در حال سفر هستید و نیاز دارید که لپ تاپ خود را در سفر استفاده کنید بدون شک نمی توانید از لپ تاپ های بزرگ استفاده کنید و باید لپ تاپی کوچک خریداری کنید، ابعاد لپ تاپ شما کوچک شود، عمر باتری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر لپ تاپ شما کوچک و سبک باشد عمر باتری 8 ساعت برای آن مناسب است.

    براساس بودجه خود برنامه ریزی کنید:
    در این روزها شما نمی توانید بدون در نظر داشتن بودجه خود به خرید بروید، اگر اطلاعات کاملی داشته باشید می توانید حتی با بودجه محدود نیز لپ تاپی بسیار مناسب بخرید.

    150 تا 250 دلار: این قیمت شامل لپ تاپ هایی بسیار ارزان و کروم بوک ها می شود، لپ تاپ هایی با این قیمت یا از نظر امکانات و قابلیت ها بسیار محدود است و یا عملکرد کندی دارد. در این رنج قیمت می توان از لپ تاپ های HP Stream 11 و Lenovo Ideapad 100S یاد کرد.

    350 تا 600 دلار: با پرداخت هزینه ای برابر با 600 دلار و یا کمتر از آن شما می توانید یک لپ تاپ اینتل Core i5 و یا AMD A8 CPU رم 4 تا 8 گیگابایت و 500 گیگابایت حافظه داخلی خریداری کنید. با این قیمت بسیاری از لپ تاپ ها حافظه SSD، صفحه نمایش Full HD و عمر باتری مناسب ندارند. با این قیمت می توان لپ تاپ های Asus VivoBook E403Sa و Lenovo ThinkPad 13 را معرفی کرد.

    600 تا 900 دلار: اگر بودجه شما بالای 600 دلار است دست شما باز است تا در طراحی و قابلیت های لپ تاپ خود قدرت انتخاب وسیعی داشته باشید، شما با این بودجه می توانید از صفحه نمایش با کیفیت، حافظه SSD و بسیاری از کاربرد های دیگر بهره مند شوید.

    بالای 900 دلار: در این قیمت و از این قیمت به بالا شما محدودیتی در انتخاب ندارید و د ر هر زمینه ای هر لپ تاپی را که می خواهید می توانید انتخاب کنید، بهترین گزینه ها برای این رنج قیمت Apple MacBook و Dell XPS 13 است که قیمتی در این رنج دارند.

    یک برند را در ذهن داشته باشید

    یکی از موضوعات بسیار مهمی که بعد از خرید لپ تاپ بسیار مهم است گارانتی و خدمات پس از فروش لپ تاپ است. پس از خرید دستگاه ممکن است شما با مشکلاتی رو به رو شوید که نیاز به خدمات پس از فروش داشته باشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط