۶ راه برای بهبود طول عمر باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی

عصر کالا- کارشناسان فعال در حوزه فناوری به کاربران لپ‌تاپ های ویندوزی توصیه کرده‌اند که با رعایت برخی نکات می‌توانند مدت زمان شارژدهی باتری دستگاه خود را بالا ببرند.

۶ راه برای بهبود طول عمر باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران در لپ‌تاپ‌های ویندوزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اتمام زودهنگام و مدت زمان کم شارژدهی باتری دستگاه است.

    بر اساس گزارش وب سایت online tech tips، حالا به تازگی کارشناسان فعال در حوزه فناوری با اشاره به این مشکلات، به کاربران توصیه کرده‌اند که با توجه و رعایت به موارد زیر، قادر خواهند بود به میزان قابل توجهی طول عمر مفید باتری لپ تاپ خود را افزایش دهند.
    1. حالت صرفه جویی در باتری (power saving mode)

    بدون شک ساده‌ترین راهکار برای بهبود طول عمر باتری لپ‌تاپ و هر محصول الکترونیکی دیگری، استفاده از قابلیت صرفه جویی در باتری (power saving mode) است که بهره گیری از منابع انرژی را به پایین ترین سطح ممکن آورده و بدین ترتیب موجب بهبود طول عمر باتری دستگاه می شود.
    به طور معمول بعد از فعالسازی این قابلیت، هنگامی که سطح باتری لپ‌تاپ به کمتر از 20 درصد می رسد، این حالت فعال شده که البته عدد آن قابل تنظیم و شخصی سازی است. این بدان معناست که شما قادر خواهید بود فعالسازی خودکار حالت مذکور را به عنوان مثال بر روی 30 درصد یا 15 درصد تنظیم کنید.

    به منظور بررسی حالت باتری لپ تاپ، کافیست تا بر روی آیکون باتری در قسمت اعلانات نوار پایین صفحه اصلی کلیک کرده و در پنجره مربوطه، علاوه بر درصد شارژ کنونی باتری، از حالات انرژی دیگر (power mode) استفاده کنید. در صورت تمایل به فعالسازی قابلیت مذکور، تنها کافیست تا انتهای پنجره آمده و در بخش منو استارت، راست کلیک کرده و با گزینش تنظیمات، گزینه سیستم و سپس باتری را انتخاب کنید.
    2. کاهش نور صفحه

    یکی دیگر از راهکارهای بهبود طول عمر باتری لپ تاپ، کاهش نور صفحه است که به طور قطع می تواند مدت زمان شارژدهی دستگاه را افزایش دهد.
    چندین روش برای کاهش نور صفحه نمایش وجود دارد که یکی از ساده ترین آنها استفاده از دکمه های فیزیکی روی کیبورد با علامت کاهش نور صفحه است. یکی دیگر از آنها نیز ورود به بخش تنظیمات، سیستم و صفحه نمایش است.

    3. استفاده از حالت Hybernate بجای حالت Sleep
    زمانی که کاربران به مدت زیادی بدون خاموش کردن، به سراغ لپ‌تاپ خود نرفته و کاری با آن نداشته باشند، سیستم لپ‌تاپ به صورت خودکار وارد حالت خواب (Sleep) می شود. این حالت موجب خواهد شد که کاربر بتواند به محض بازگشت، باری دیگر بتواند سریعا لپ تاپ خود را کار بیاندازد ولی لپ تاپ در این حالت همچنان به استفاده از باتری ادامه می دهد و در صورت ادامه داشتن، باتری خالی شده و طول عمر مفید آن نیز کاهش می یابد.

    در اینجا بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فناوری توصیه کرده اند که کاربران بهتر است به جای این حالت، از Hybernate استفاده کنند چراکه این حالت یک اسنپشات از حالت فعلی ویندوز را بر روی هارد درایو ذخیره می کند. این قابلیت نیز به استفاده از باتری ادامه می دهد با این تفاوت که شارژ باتری دستگاه شما را برای مدت طولانی تری ذخیره می کند.
    4. کشف و غیرفعال کردن برنامه‌های پرمصرف از لحاظ باتری

    بسیاری از برنامه ها و نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم، بیش از حد معمول و مجاز شارژ باتری لپ تاپ شما را مصرف می کنند. برخی از آنها ممکن است با درگیر کردن بیش از حد منابع سیستم و فعال بودن طولانی در پس زمینه، موجب افزایش مصرف باتری شون
    ویندوز 10 میزان مصرف باتری تمام نرم افزارهای نصب شده را از CPU ثبت و ضبط می کند و شما قادر خواهید بود از این طریق میزان مصرف باتری و اپلیکیشن های پرمصرف را ردیابی و کشف کنید تا در صورت عدم نیاز به آن، آنها را غیرفعال یا لغو نصب کنید.

    5. غیرفعال کردن اتصالات لپ‌تاپ
    برخی از اتصالات همچون وای فای و بلوتوث در صورت فعال و روشن بودن، انرژی زیادی از باتری را مصرف می کنند و کاربران باید توجه داشته باشند که در صورت عدم نیاز، به منظور افزایش طول عمر مفید باتری لپ تاپ، آنها را غیرفعال کنند. بلوتوث یکی از قابلیت هایی است که شما می توانید تا استفاده بعدی آن را غیرفعال کنید. همچنین در صورتی که شارژ باتری دستگاه شما در حال اتمام است، می توانید سریعا بلوتوث را از طریق action center ویندوز غیرفعال کنید.

    6. استفاده از قابلیت "یافتن مشکل" در ویندوز

    در صورتی که همواره با مشکل کمبود و اتمام سریع شارژ باتری در لپ تاپ خود مواجه هستید و در عین حال نمی دانید مشکل از کجاسن، ویندوز 10 به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از "یافتن مشکل" (troubleshooter) مساله مذکور را برطرف کنند. نحوه انجام کار آن بدین صورت است که ویندوز تنظیمات و نرم افزارهای فعلی لپ تاپ و همچنین تمامی مواردی که احتمالا بر عمر باتری تاثیرگذار است، جستجو می کند و به کاربران در حل این مشکل کمک می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر