رونمایی از سامانه جامع تجارت ایران

رصد احتکار کالا امکانپذیر می شود

عصر کالا- سامانه جامع تجارت ایران امروز شنبه با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت معدن و تجارت و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

رصد احتکار کالا امکانپذیر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایران، این سامانه ها شامل سامانه جامع تجارت، سامانه شناسه کالا، سامانه یکپارچه انبارها و مراکز نگهداری کالا و سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری بازرگانان، همچنین زیرساخت اعتباری خوشه تجارت است.
    در این آیین که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، «بهنام امیری» معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سامانه هایی که امروز رونمایی شدند 2 هدف تسهیل فرایندهای تجارت کشور برای تجار و بازرگانان و کنترل‌های سیستمی به منظور مبارزه با قاچاق مدیریت کالاهای استراتژیک و حتی مبارزه با فساد سیستمی را دنبال می کنند.
    به گفته وی، سامانه جامع تجارت با ایجاد یکپارچگی و هماهنگی الکترونیکی بین دستگاه های دخیل در فرآیند تجارت خارجی و داخلی منجر به ارتقای تعامل پذیری دستگاه ها و یکپارچگی اطلاعات تجاری کشور می شود و با بلوغ این سامانه انتظار می رود، سرعت، سهولت و شفافیت در امور تجاری کشور محقق شود.
    امیری ادامه داد: سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا کمک شایانی به واقع نمایی میزان موجودی انواع کالا کرده و امکان مدیریت و تنظیم بازار را با دقت بالاتر فراهم می کند.
    امیری بیان داشت: با راه اندازی این سامانه کمبودهای احتمالی قابل پیشگیری و موارد احتکار کالا در کشور قابل شناسایی خواهد بود.
    به گفته این مسئول، سامانه شناسه کالا با ایجاد یک زبان مشترک برای تبادل اطلاعات کالایی، تناقض های آماری بین دستگاه ها را کاهش می دهد. همچنین با ایجاد یک طبقه بندی مشترک، اعمال سیستمی ضوابط کالایی را زمینه سازی می کند که خود کمک شایانی به سیستمی شدن تصمیم گیری ها، کاهش خطاهای انسانی و تسریع فرایندهای مربوط به کنترل کالا می شود.
    وی درخصوص رونمایی از سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری نیز گفت: یکی از علل طولانی بودن فرایندهای تجاری اعمال ضوابط سختگیرانه بر همه بازرگانان با هدف کاهش مفاسد است. اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری راهکاری پیشرفته برای ایجاد سهولت برای بازرگان با سابقه مثبت است که البته موجب ایجاد انگیزه برای اصلاح رفتار تجاری و ایجاد سابقه و اعتبار مثبت می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط