راهنمای کامل خرید صندلی اداری

عصر کالا- انتخاب صندلی یا میز اداری از آن کارهایی است که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، شاید هم انتخاب آن‌ها به نظر کار مهمی نباشد و با خود فکر کرد که می‌توان به بازار رفت و ارزانترین صندلی اداری را خرید و برگشت اما خرید صندلی اداری هم نکاتی دارد.

راهنمای کامل خرید صندلی اداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایلنا، بسیاری از افراد بیشتر روز خود را روی صندلی در محل کار می‌نشینند، یعنی چیزی حدود 1700 ساعت در سال؛ این مسئله به سلامت گره خورده است. این نشستن باعث استهلاک دو طرفه‌ای می‌شود؛ هم برای فرد نشسته و هم صندلی. حتی در دستورالعمل‌های مناسب‌سازی محیط کار شاخه‌ای وجود دارد به اسم آنتروپومتری که به اندازه و ابعاد بدن و نسبتش با محیط کار می‌پردازد و مشخص شده این مناسب‌سازی نقش مهمی در بهره‌وری محیط‌ کار دارد. بنابراین فرقی ندارد برای خود این انتخاب انجام می‌شود یا برای محیط کار و کارمندان. اگر به سلامت خود و کارمندان، بالاتر رفتن بهره‌وری محیط کار، سلامت و صد البته جیب خود اهمیت می‌دهید، باید با وسواس بیشتری دست به انتخاب صندلی اداری یا حتی مدیریتی بزنید. در ادامه مهم‌ترین موارید که باید برای موفقیت در انتخاب مد نظر داشت، مرور شده است.

    داشتن قابلیت تنظیم ارتفاع

    وقتی برای انتخاب صندلی کارمندی به بازار می‌روید یا حتی به صورت آنلاین  ویژگی گزینه‌های مختلف را مرور می‌کنید، اولین چیزی که باید به آن دقت کرد، قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. وقتی یک صندلی قابلیت تنظیم ابعاد و ارتفاع و غیره را دارد، برای هر کسی با هر ابعادی می‌تواند یک نشستن آرام را فراهم کند. مثلا شخصی بسیار قد بلند یا بسیار قد کوتاه باشد. همین چند سطر پیش وقتی در مورد آنتروپومتری صحبت شد منظور همین شرایط بود. این‌جا است که پای صندلی‌های تنظیم‌پذیر به بازی باز می‌شود. در بیشتر اوقات صندلی‌های کارمندی و یا انتظار بر اساس ابعاد میانگین طراحی می‌شوند. اما چرا قابلیت تنظیم مهم است، چون در غیر این‌ صورت در تمام ساعاتی که فرد روی صندلی نشسته‌ زانو‌ و کمر وی تحت فشار زیادی خواهد بود.

    همچنین در مشاغل امروزی که بیشتر کارها با کامپیوتر انجام می‌شود، ارتفاع صندلی در محل قرار گیری دستان تاثیر دارد. برای کار کردن با کامپیوتر باید طوری پشت صندلی بنشینید که دستتان به زاویه 90 درجه روی میز بچسبد و پشتتان به شکل طبیعی قرار گرفته باشد. بالا آوردن دست علاوه بر مشکلات کمر باعث بیماری‌ای به اسم سندرم تونل کارپال خواهد شد که فرد را از کار و زندگی خواهد انداخت. خطر بروز همه این مشکلات با انتخاب یک صندلی مناسب کمتر و کمتر خواهد شد.

    قابلیت تنظیم پشت و محافظت از کمر

    در یک صندلی اداری باید بتوان محل پشتی صندلی را طوری تنظیم کرد که برای انجام کارها مناسب باشد. در یک صندلی خوب باید بتوان پشتی را به جلو یا عقب حرکت داد. همچنین سیستم قفل آن در محل مورد نظر باید طوری باشد که بتوان آن‌ را در شرایط مورد نظر قفل کرد و از عدم حرکت ناگهانی آن مطمئن شد. اگر درجه بندی حرکتی آن فواصل زیادی داشته باشد فرد هیچ وقت وضعیت ایده‌آل‌ را نخواهد یافت و انتخاب‌های موجود برای وی کم یا زیاد خواهد بود. نکته مهم دیگر برای انتخاب صندلی مدیریتی یا اداری داشتن پشتی حمایت کننده از کمر است. بیشتر کارمندان وقتی درد کمر یا دیسک می‌گیرند، با خود می‌گویند «من که کاری نکرده‌ام». اما باید به آن‌ها گفت دقیقا، شما کاری نکرده‌اید و همین باعث سستی عضلات کمر و مشکل شده است. برای پیشگیری از این مسئله باید علاوه بر ورزش کردن در انتخاب صندلی به شکل پشتی‌ دقت شود. شکل پشتی باید شبیه فرم و قوس طبیعی ستون فقرات باشد تا به خوبی با قرار گرفتن در پشت کمر از ستون فقرات محافظت کند. این قوس باید طوری باشد که قسمت پایین کمر در طول کار قوس کمی به داخل داشته باشد تا در طول روز دچار قوز نشد و از پشتی صندلی‌ به دلیل ناراحتی فاصله نگرفت.

    عمق و عرض صندلی اداری

    شاید تا به حال این موضوع به صورت جدی بررسی نشده باشد، اما عملا با این مسئله برخورد شده است. مثلا وقتی فرد احساس کند که بخش عمده پشت پا از صندلی بیرون است و عملا گویی در نوک صندلی نشسته‌ است. یا برعکس حس شود اگر به پشتی تکیه داد، پشت زانو به نشیمن‌گاه صندلی گیر می‌کند. اگر فردی با این مشکل هم روبه رو نشده باید بداند چطور از وقوع آن در دفعات بعدی پیش‌گیری کند. این‌ها به عرض و عمق نشیمن صندلی بر می‌گردد اما عمق و عرض ایده‌آل یک صندلی کارمندی چه قدر است؟

    خب این روش را باید امتحان کرد؛ روی صندلی بنشینید، تا جای ممکن عقب رفته و به پشتی تکیه دهید. حالا دست را پشت زانو در محل برخورد با نشیمن ببرید، اگر فاصله پشت زانو تا کفی کمتر از عرض دو انگشت یا بیشتر از 1.5 عرض یک دست است، این صندلی برای شما مناسب نیست. در مورد عرض هم صندلی باید جای راحتی برای فرد داشته باشد و عرض ایده‌آل آن باید چیزی باشد بین 43 تا 58 سانتیمتر. در غیر این ‌صورت صندلی کارمندی که بخش عمده‌ای از روز را روی آن سر خواهید کرد برای شما مناسب نخواهد بود.

    دسته صندلی

    در مورد خرید یک صندلی اداری خوب، توصیه می‌شود مدلی انتخاب شود که دسته قابل تنظیم یا حتی جداسازی داشته باشد. این دسته‌ها باید برای راحتی بیشتر دارای بالشتک نرم ابری باشند. قابلیت تنظیم ارتفاع و یا جداسازی آن‌ها بسیار مهم است، باید به خاطر داشت برای همه مسئولیت‌های روزانه نیازی به دسته صندلی نیست اما اگر نیاز پیدا کرد و نباشد موجب ناراحتی خواهد شد. همچنین در بخش ارتفاع صندلی به نقش آن در مورد سلامت گردن و دست‌ها اشاره شد، تنظیم ارتفاع دسته صندلی نقش مکمل برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی خواهد داشت. قابلیت تنظیم ارتفاع دسته بین 17 تا 27 سانتیمتر از کفی صندلی برای راحتی و حمایت از دست‌های فرد بسیار مهم است. همچنین دقت شود که دسته‌های صندلی مدیریتی یا کارمندی عرض مناسبی داشته باشند تا برای نگاه داشتن دست روی آن مجبور به مصرف انرژی ذهنی و فیزیکی اضافه نشد.

    پشتی مخصوص سر و گردن

    وقتی صحبت از سلامت ستون فقرات می‌شود، همان‌طور که در بخش‌های پیشین با اختصار اشاره شد سلامت گردن و دیسک‌های گردنی بسیار مهم هستند. بسیار از افراد دارای کار کارمندی یا کسانی که مجبور هستند به هر دلیلی ساعت‌ها روی صندلی‌ بنشینند، از مشکلات گردن و درد منتشر شونده در دست‌ها و یا بی حسی و گزگز انگشتان رنج می‌برند. برای پیشگیری از این مشکلات صندلی اداری خوب باید دارای پشتی حمایتی مخصوص سر باشد تا از گردن به درستی محافظت کند. کمی ورزش روزانه و داشتن یک صندلی مناسب با پشتی حمایتی سر، مهره‌های گردن را بیمه خواهد کرد.

    ظرفیت وزنی صندلی کارمندی

    اگر فرد یک صندلی بخرد که همه خصوصیات بالا را داشته باشد، اما نتواند وزن وی را تحمل کند آن وقت پول خود را دور ریخته‌ است، چون به زودی مجبور به خرید یکی دیگر خواهد شد. بنابراین بهتر است هنگام پرسه زنی اینترنتی و یا خرید در بازار حتما از فروشندگان محدوده وزنی قابل تحمل محصول مورد نظر را بپرسید. برخی صندلی‌ها می‌توانند تا وزن 150 کیلوگرم را هم تحمل کنند، اما باید مطابق محدوده وزنی خود خرید کرد. یک صندلی اداری مقاوم با قابلیت تحمل وزن بالا ممکن است فرد را صندلی نشین و معتاد به فست‌فود کرده و به زودی وزن بالا برود. اما گذشته از این لازم نیست برای چیزی که به آن نیاز نیست، پول اضافه پرداخت کرد.

    قابلیت تغییر موقعیت صندلی و پایداری

    آیا صندلی اداری شما قابلیت تغییر جهت دارد؟ اگر این‌طور است می‌توان گفت مناسب است زیرا نشستن مثل آدم آهنی در یک موقعیت در تمام روز کار غیر ممکنی است. افراد به یک صندلی احتیاج دارند که به آنها قابلیت تغییر جهت و موقعیت در حین انجام کار را بدهد. این ویژگی علاوه بر این‌که خستگی را بیرون و از کوفتگی عضلات جلوگیری می‌کند، امکان دسترسی به نواحی مختلف میز کار را هم می‌دهد. یک صندلی کارمندی خوب علاوه بر قابلیت حرکت روی زمین باید قابلیت چرخش پایدار را هم داشته باشد، صندلی ثابت به زودی افراد را پشت میز اداری کار خسته و کوفته خواهد کرد. در عین حال  پایداری ویژگی کلیدی است و یک صندلی ناپایدار به هیچ عنوان راحت نخواهد بود.

    ممکن است فرد هربار که روی صندلی می‌چرخد، نگران برهم خوردن تعادل خود باشد، چنین ویژگی‌هایی برای یک صندلی انتظار هم نامناسب است و برای صندلی کارمندی قطعا روی اعصاب خواهد رفت. این ویژگی علاوه بر این که از حوادث ناخواسته جلوگیری می‌کند، به عمر صندلی هم خواهد افزود. معمولا صندلی‌هایی با 5 پایه لاستیکی نرم بهترین هستند.

    مواد روکش صندلی

    مواد روکش صندلی باید قابلیت تنفس و هوا دهی داشته باشند و یا طراحی پشتی آن به گونه‌ای باشد که امکان جابجایی هوا را بدهد. صندلی کارمندی یا حتی مدیریتی جایی است که فرد گاهی ساعت‌های متوالی روی آن خواهد نشست و ابدا نمی‌خواهد که پشت یا نشیمنگاه عرق کند و باعث ناراحتی شود. هرچند صندلی‌هایی با رویه شبه چرم شیک‌تر هستند، اما عملا و در طول کار شما را بیچاره خواهند کرد. قابلیت تنفس مواد روکش یا طراحی با قابلیت تنفس ویژگی مهمی در انتخاب یک صندلی است که نباید فراموش شود.

    در بالا مطالبی برای تهیه مبلمان اداری مورد نظر برای محل کار مفید ارائه شد.

    علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات و خواندن مقاله و راهنمایی‌های بیشتر به وبلاگ سایت هوم پاد مراجعه و همچنین از فروشگاه اینترنتی هوم پاد مبلمان مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط