پیشگامی چین در عرصه روبات ها

عصر کالا- روبات‌ها که روزگاری تنها در فیلم‌های تخیلی و فضایی قابل تصور بودند حالا دیگر در جهان حضوری پررنگ دارند و در بیمارستان‌ها، پارک‌ها، خیابان‌های شهر و... می‌توان رد پای روبات‌ها را دید؛ فناوری هایی خارق‌العاده که بتدریج در حال ظهور در جوامع هستند؛ پس نمی‌توان نسبت به آنها بی‌اعتنا بود. به همین دلیل این موضوع مورد توجه مؤسسه پژوهشی IDC قرار گرفته و نتیجه تحقیقات آنها نشان می‌دهد که به دلیل ارائه روبات‌هایی کارآمد و توسعه بازار آن، تا سال ۲۰۲۰ در سطح جهان حدود ۱۸۸میلیارد دلار در حوزه روباتیک هزینه می‌شود و البته در این میان، چین بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشد بازار روباتیک را در جهان خواهد داشت.

پیشگامی چین در عرصه روبات ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از آخرین خبر ؛ دو برابر شدن هزینه برای روبات‌ها

    نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC تخمین زده است که تا سال 2020 میزان هزینه جهانی در حوزه‌های مربوط به علم روباتیک بیش از دو برابر شده و از 5/91 میلیارد دلار در سال 2016 به بیش از 188 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید که البته این موضوع ناشی از کارآمدی این فناوری است طوری که «استیو جوروستون» یک سرمایه‌گذار در سیلیکون ولی و فعال در کمپانی‌های تلسا و SpaceX در این باره می‌گوید: روبات‌ها در میان ما هستند و ما نمی‌توانیم از کنار آنها با بی‌تفاوتی بگذریم و مطمئناً در 2 تا 5 سال آینده تعداد زیادی از مردم به سمت روبات‌ها گرایش پیدا خواهند کرد.
    «جان سانتاگیت» مدیر پژوهش مؤسسه پژوهشی IDC نیز در این باره گفت: در آینده‌ای نزدیک بازار روباتیک رشدی سریع و فاحش را تجربه خواهد کرد که این رشد در نتیجه تلفیقی از پذیرش روبات‌ها در بازار توسط مردم، توسعه و پیشرفت تکنولوژی و نیز طراحی روبات‌های جدید است. در واقع می‌توان گفت که فعالان عرصه ساخت روبات و مبتکران، روبات‌هایی را به بازار ارائه می‌دهند که دامنه گسترده تری از فعالیت‌ها را انجام دهند و همچنین با صنایع مختلف سازگارتر خواهند بود.

    برتری آسیا – اقیانوسیه در جهان

    توسعه علم روباتیک در جهان امری اجتناب‌ناپذیر است اما کدام یک از کشورها در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کنند؟ تحقیقات مؤسسه IDC نشان می‌دهد که در این میان آسیا پسیفیک (آسیا – اقیانوسیه) کاملاً پیشتاز است که البته این موضوع با وجود کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و ژاپن چندان هم دور از ذهن نبود. در منطقه آسیا- اقیانوسیه، میزان هزینه در زمینه روبات‌ها حدود 2 برابر خواهد شد و از 60 میلیارد دلار در سال 2016 این رقم به 133 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید. اطلاعات این مؤسسه همچنین نشان می‌دهد که در سال 2016، اروپا، خاورمیانه و افریقا(EMEA) با هزینه‌ای معادل 7/14میلیارد دلار، دومین منطقه محسوب شدند که به دنبال توسعه صنعت روباتیک بوده‌اند و پس از آن نیز امریکا با هزینه‌ای معادل 9/12 میلیارد دلار قرار داشته است.
    در منطقه آسیا پسیفیک هم باید گفت که چین بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشد بازار روباتیک را در منطقه و البته جهان خواهد داشت. با توجه به روند افزایش حقوق‌ها در چین و موضوع مهم‌تر پیر شدن جمعیت چین، نیروی کار انسانی شاید در این کشور در چند سال آینده بسیار کم و پرهزینه شود. دولت چین برای مقابله با چنین مشکلی از هم‌اکنون دست به کار شده تا علاوه بر خدماتی که قرار است در آینده توسط روبات‌ها به سالمندان ارائه شود، بیشتر کارخانه‌های چین نیز به اتوماسیون مجهز شوند و بخش عمده کارگرها در این کمپانی‌ها و کارخانه‌ها روبات‌های صنعتی باشند، چرا که هر یک از این روبات‌های غول پیکر صنعتی می‌توانند به جای چند نیروی انسانی فعالیت داشته باشند.

    در چین تا سال 2020 در حوزه روبات‌ها و سرویس‌های وابسته به آن، حدود 4/59 میلیارد دلار هزینه می‌شود. این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار روباتیک جهان در سال 2020 حدود 30 درصد از کل هزینه‌هایی که در جهان برای روبات‌ها انجام می‌شود را عهده دار است به همین دلیل هم بسیاری از تولید‌کنندگان به چین علاقه ویژه‌ای نشان داده‌اند. این رقم حدود نیمی از رقم 133 میلیارد دلاری است که انتظار می‌رود تا سال 2020 در آسیا – اقیانوسیه(آسیاپسیفیک) هزینه شود. علاوه بر هزینه کرد مردم در زمینه سیستم‌های روباتیک تا سال 2020 در زمینه سخت افزار، نرم افزار، سرویس‌های روباتیک، روبات‌هایی در زمینه‌های پزشکی، آموزش، پهپادها و نیز سخت افزارهای مربوط به آن، سبب رشد سریع این بازار خواهند شد.این رقم در چین بیشتر در 13 بخش صنعتی تجاری، خرید پهپاد، سیستم‌های روباتیک و سخت افزارها، نرم افزارها و نیز سرویس‌های مربوط به آن هزینه خواهد شد. همچنین در تولید خودرو و تلفن‌های هوشمند و خط تولید غذا و نوشیدنی‌ها و... از این روبات‌ها بیشتر بهره گرفته می‌شود.

    «ژانگ جینگ بینگ»، دبیر پژوهشی مؤسسه IDC در آسیا – اقیانوسیه در این باره گفت: چین همچنان می‌خواهد در آینده نیز به‌عنوان کشوری پیشتاز در جهان در حوزه صنعت روباتیک فعالیت کرده و در این عرصه بدرخشد. وی ادامه داد: در چین ما شاهد رشدی سریع در روبات‌های تجاری ارائه دهنده سرویس، بویژه روبات‌هایی ویژه اتوماسیون در کارخانه‌ها، انبارها و تجهیزات لجستیکی هستیم.همچنین تخمین زده می‌شود که تا سال 2020 میزان هزینه چینی‌ها تنها در زمینه روبات‌های صنعتی، خدماتی و روبات‌های فردی ویژه مصرف‌کنندگان رشدی 29 میلیارد دلاری داشته باشد ولی گفته می‌شود در زمینه سرویس‌های مرتبط از جمله آموزش، اپلیکیشن‌های مدیریت و توسعه سخت افزارها به رقم 8/15 میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

    برنامه جامع چین

    چین البته برای کسب رتبه اول در زمینه علم روباتیک جهان و تولید روبات‌ها تلاش‌های بسیاری داشته که یکی از آنها برنامه توسعه صنعت روباتیک از سال 2016 تا 2020 است که در سال 2016 رونمایی شد تا راهی باشد برای توسعه صنعت روبات‌های صنعتی در این کشور. طبق این برنامه، در چین قرار است تا سال 2020 هر سال حدود 100 هزار روبات صنعتی تولید شود پس در پایان 500 هزار روبات صنعتی با 6 محور یا حتی بیشتر تولید خواهد شد. روبات‌های صنعتی 6 محوره نسبت به روبات‌هایی که محورهای کمتری دارند. طبق برنامه روباتیک چین، اگر همه چیز بخوبی پیش برود تا پایان سال 2020 ارزش این روبات‌ها بیش از 30 میلیارد یوان خواهد بود.

    گفتنی است هرسال میزان تقاضا برای روبات‌های صنعتی در این کشور بیشتر می‌شود طوری که در فاصله سال‌های 2010 تا 2014 تقاضا برای روبات‌های صنعتی سالانه 4 درصد افزایش یافت.از سال 2013 کارخانه‌ها در این کشور با سرعت بالایی به سوی اتوماسیون پیش رفتند به گونه‌ای که حوزه روبات‌های صنعتی چین در سال 2013 بزرگ‌ترین بازار روبات جهان شد و این روند همچنان ادامه دارد.
    علاوه بر چین، کشورهای دیگر هم به این عرصه وارد شده‌اند و می‌خواهند برخی از نیروهای کار خود را با روبات‌ها جایگزین کنند. به‌عنوان مثال تحلیلگران مؤسسه پژوهشی PwC در تازه‌ترین تحقیق خود اعلام کرده‌اند که یک سوم شغل‌ها در بریتانیا در 15 سال آینده توسط روبات‌ها و هوش مصنوعی (AI)اشغال خواهد شد و تا سال 2030 حدود 30درصد از شغل‌های موجود در قالب اتوماسیون از بین خواهد رفت که این موضوع در زمینه صنایع، حمل و نقل و نیز تولید بیشتر به چشم می‌آید. در عین حال این محققان معتقدند مردم نباید نگران بیکاری فزاینده در بریتانیای آینده باشند، چرا که هوش مصنوعی با خود شغل‌های بیشتر و تخصصی تری در بخش‌های جدیدتری از اقتصاد به همراه خواهد آورد. البته در این گزارش عنوان شده است که در اثر ورود روبات‌ها و اتوماسیون، در امریکا و آلمان نسبت به بریتانیا شغل‌های بیشتری از بین خواهد رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر