نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی» برگزار شد

عصر کالا- نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی» با حضور کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و جمعی از فعالان این صنعت برگزار شد.

نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی» برگزار شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از میهن صنعت،در ابتدای این نشست دکتر اسدی‌فرد؛ مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، در خصوص این ستاد گفت: «ستاد نانو در ابتدای شکل‌گیری خود، برنامه 10 ساله‌ای تنظیم کرد که هدف آن قرار گرفتن بین 15 کشور برتر دنیا بود که در این برنامه توانستیم به یک زیرساخت علمی مناسب رسیده و به جایگاه ششم دنیا دست یابیم. با شروع سال 95 سند ده ساله دوم فناوری نانو کار خود را آغاز کرد که رویکرد اصلی این سند، توسعه صنعتی و تولید محصولات نانویی و صادرات فناوری‌ها و محصولات ایرانی به بازارهای جهانی است.»


    دکتر اسدی‌فرد در ادامه به معرفی بسته ویژه حمایتی ستاد نانو از شرکت‌های صنعتی پرداخت و در این زمینه گفت: «تحلیل فناوری، رصد بازار و خرید گزارش، تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسب، مشوق خرید شرکت‌های فناوری، کاهش ریسک تحقیق و توسعه با تضمین تیم‌های فناوری، حمایت از تحقیق و توسعه تکمیلی، حمایت از ساخت پایلوت‌‌های تولید نیمه‌صنعتی و تست عملکردی و تسهیلات اخذ استاندارها و تاییدیه‌های داخلی و خارجی برای محصولات نانو از مهم‌ترین ویژگی‌های این بسته حمایتی است.»

    دکتر انصاری؛ دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این نشست گفت:‌ »اکنون در دوره‌ای قرار داریم که تکنولوژی و انسان باید همگام باهم قدم بردارند و ما باید در این زمینه برنامه‌ای مدون داشته باشیم.»

    دکتر انصاری، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و کیفیت‌شناسی در محصول را از نکات مهمی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند و در این زمینه گفت: «از جمله این تکنولوژی‌ها فناوری نانو است، امروزه ورود کشورها به حوزه نانو اجتناب ناپذیر است و همه کشورها به این فناوری به عنوان یک محرک در صنعت نوین توجه کرده‌اند.»

    دکتر انصاری افزود: «برای ورود به صنعت باید به فکر کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت باشیم تا بتوانیم محصولاتی با کیفیت جهانی تولید کنیم. البته متاسفانه بین دانشگاه و صنعت ما هم‌افزایی وجود ندارد. امروزه باید به دنبال این حلقه مفقوده باشیم و با استفاده از نانو و کمک گرفتن از دانش جوانان کشور به این حوزه ورود کنیم.»

    در ادامه مهندس نجیمی؛ دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، ضمن ارائه تعریفی از فناوری نانو، برخی از قابلیت‌های به‌کارگرفته شده نانو در صنایع مختلف را معرفی کرد. فناوری پلاسما جت اتمسفری، سامانه پردازش پلاسمایی، پوشش‌های نانویی سخت، پوشش‌های تزئینی، پوشش‌‌های تبدیلی، مستربچ افزایش دهنده استحکام مواد کامپوزیتی، ضدخراش و آنتی‌باکتریال، گرانول آنتی‌باکتریال، فیلتر تصفیه آب، سیستم تصفیه آب مبتنی بر نانوکویتاسیون و فیلتر هوای نانویی برخی از فناوری‌هایی هستند که مهندس نجیمی در این جلسه به معرفی آنها پرداخت.

    در ادامه آقای مهندس احد سعیدی؛ کارگزار تبادل فناوری حوزه پلاسمای سرد ضمن معرفی کاربردها توانمندی های تجاری شده سه شرکت ایرانی کاوش یاران فن پویا، پلاسما ایده آزما و بسافن آور نصیر عنوان کرد: «از بین بردن آلودگی‌های سطحی، ایجاد زبری سطحی و فعال کردن عوامل شیمیایی از مهم‌ترین تاثیرات پلاسما بر روی سطوح است. این فناوری در صنایع مختلفی چون الکترونیک، پزشکی، لوازم خانگی، خودرو، نساجی، صنایع بسته‌بندی و غیره استفاده می‌شود.»

    وی افزود: «بهبود قابلیت چسبندگی، بهبود قابلیت چاپ‌پذیری و فعال کردن سطح به وسیله پلاسما برای بهبود قابلیت چاپ سه کاربرد مهم پلاسما در صنعت لوازم خانگی است.»

    آقای صالحی؛ کارشناس شرکت سوین پلاسما، به کارایی نانوپوشش‌های سخت در صنعت که در محفظه خلا انجام می‌شود پرداخت و گفت: «این پوشش‌ها برای قطعات فولادی و هارد متال‌ها مناسب است، و در ضخامت کمتر از 10 میکرون کارایی بالایی دارند و در رده پوشش‌های الماسی و فوق سخت هستند.» جلوگیری از سایش، خوردگی شیمیایی، جلوگیری از اکسیسداسیون در دمای بالا، افزایش صافی سطح و کاهش ضریب اصطکاک و کاهش چسبندگی مواد از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش‌های معرفی شده توسط وی هستند.

    این پوشش‌های در ابزارهای برشی مانند برقو، تیغه اره، فرز انگشتی، مته، قلاویز و ابزار دنده تراشی و در انواع قالب‌ها مانند تزریق، فورج گرم آلیاژهای آهنی، فورج گرم آلیاژهای غیرآهنی، اکسترود و دایکست و سمبه و ماتریس فرم و کشش کاربرد دارند.

    آقای رشیدی؛ مدیر بازرگانی شرکت یارنیکان صالح نیز به معرفی دستگاه پوشش‌دهی صنعتی به روش ARC PVD پرداخت و افزود: «این دستگاه دارای مدل‌های مناسب پوشش‌دهی برای سرامیک، فلزات و شیشه است. محصولات پوشش داده شده با این دستگاه نیز شامل یراق‌آلات، شیشه، چینی، شیرآلات و اکسسوری سرویس بهداشتی هستند.»

    در این نشست همچنین آقای آزاد؛ کارشناس شرکت شیلر فرآیند پارس پوشش‌های تبدیلی این شرکت را برای فعالان صنعت لوازم خانگی معرفی کرد.

    در پایان این نشست، آقای بشیر؛ کارشناس پارسا پلیمر شریف محصولات این شرکت و کاربرد آن در صنعت لوازم خانگی را نام برد و معرفی کرد. لوله‌های انتقال فاضلاب بدون صدا، آمیزه‌هایی به صورت پلاستیک‌های ضدخراش، آمیزه‌های پلی‌پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه، پلی‌آمید تقویت شده با الیاف شیشه، آمیزه‌های تاخیر انداز شعله، آمیزه‌های برپایه پلی‌پروپیلن بخشی از تجربیات موفق شرکت پارسا پلیمر شریف بنابر گفته آقای بشیر هستند.

    شایان ذکر است، نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی» با حضور کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و با حضور مدیران و کارشناسان شرکت‌های پاک شوما، صنایع گلدیران، نیک کالا، لوازم خانگی کن، پدیده دنیای مدرن (درسا)، علی نسب، انرژی، بوتان، استیل البرز، پارسیران نوین، دمنده و کارخانجات گروه بهمن (فیلور)، روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه 1396 در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر