رشد گیاهان در تاریکی برای اولین بار ممکن شد

عصر کالا- محققان دانشگاه ام آی تی برای اولین بار روشی برای رشد گیاهان در تاریکی کامل ابداع کرده اند، این در حالی است که هیچ گیاهی بدون وجود نور قادر به رشد و پرورش نیست.

رشد گیاهان در تاریکی برای اولین بار ممکن شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، پژوهشگران این دانشگاه می گویند موفق به ابداع گیاهی شده اند که در تاریکی به رشد و نمو خود ادامه می دهند.

    آنان برای اینکه به هدف خود برسند، نانو ذرات ویژه ای را در برگ های گیاه کاکائو گنجانده اند که می توانند به مدت 3.5 ساعت ذرات نور را از خود متشعشع کنند. تابش این ذرات نور ذخیره شده در نانوذرات و جذب آنها توسط برگ باعث می شود که این گیاه کاکائو حتی در تاریکی بتواند روال رشد عادی خود را طی کند.

    این گیاه با استفاده از ذرات نانو قادر به تامین انرژی مورد نیاز خود بوده و محققان می گویند در هفته ها و ماه های آینده نیز رشد این گیاه را زیر نظر می گیرند و شرایط رشد آن را با شرایط رشد گیاهان عادی مقایسه می کنند.

    دانشمندان دانشگاه ام آی تی می گویند در آینده کاربرد این روش را توسعه خواهند داد و از آن برای تامین انرژی درختان بلند نیز استفاده می کنند تا شرایط رشد آنها نیز به سادگی فراهم شود.

    ماده شیمیایی اسرارآمیز مورد استفاده محققان در نانو ذرات یادشده، نوعی آنزیم اکسیدشده است که لوسیفراز نام دارد و در بدن کرم های شب تاب نیز وجود دارد و باعث درخشش بدن آنها نیز می شود. محققان به همین منظور از مولکول دیگری به نام کوآنزیم ای نیز استفاده کرده اند که روند فعالیت لوسیفراز را کنترل کرده و از اتمام سریع آن جلوگیری می کند.

    هنوز مشخص نیست آیا در آینده می توان از این روش برای کسب اطمینان از رشد دائمی گیاهان در هوای تاریک استفاده کرد یا خیر.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر