نسل جدید و شگفت انگیز باتری ها با نام ULTRA-EFFICIENT GLASS جایگزین LITHIUM-ION خواهد شد!

عصر کالا- جان گودیناف پروفسور ۹۴ ساله ی دانشگاه استین پیش از این در فناوری باتری های لیتیم-یون پیشتاز بوده است و حالا تصمیم دارد تحول عظیمی در صنعت باتری ایجاد کند. وی به همراه Maria Helena Braga تیمی از محققین را تشکیل داده اند که باتری های نسل جدید را اختراع کرده اند این باتری ها کم هزینه تر بوده و به علت حالت جامدی که دارند از باتری های لیتیوم-یون ایمن تر بوده و طول عمر بیشتری دارند.

نسل جدید و شگفت انگیز باتری ها با نام ULTRA-EFFICIENT GLASS جایگزین LITHIUM-ION خواهد شد!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر کالا» به نقل از نت نوشت، فناوری باتری های جدید میتواند رقابت را بین ماشین های الکتریکی و ماشین های رایج با سوخت بنزین را بیشتر و هیجان انگیز تر کند، چرا که این فناوری سبب میشود تا ماشین های الکتریکی ارزان تر بوده و راحت تر باند.

    جان گودیناف پروفسور 94 ساله ی دانشگاه استین پیش از این در فناوری باتری های لیتیم-یون پیشتاز بوده است و حالا تصمیم دارد تحول عظیمی در صنعت باتری ایجاد کند. وی به همراه Maria Helena Braga تیمی از محققین را تشکیل داده اند که باتری های نسل جدید را اختراع کرده اند این باتری ها کم هزینه تر بوده و به علت حالت جامدی که دارند از باتری های لیتیوم-یون ایمن تر بوده و طول عمر بیشتری دارند.

    باتری های جدید از الکترولیت های شیشه ای با روکش سدیم یا لیتیوم ساخته شده و ظرفیت ذخیره سازی انرژی آنها سه برابر بیشتر از باتری های لیتیوم-یون می باشد. از دیگر فواید این باتری قابلیت شارژ سریع آن است. برخلاف باتری های کنونی که نیاز به چندین ساعت شارژ دارند این باتری در چند دقیقه شارژ شده و در گرما و سرما (بین 20 – تا 60 درجه سانتیگراد) کار میکنند.

    آزمایشات نشان داده است که این باتری قابلیت 1200 باز شارژ را دارد که به صورت قابل توجهی از باتری لیتیم-یون بیشتر است. از طرفی در این باتری ها دندریت ها طوری ساخته شده اند که هیچ آسیبی به باتری نزند. در حالت عادی دندریت ها با انباشته کردن قسمتی از چرخه ی شارژ و ایجاد یک جریان کوتاه سبب اشتعال باتری میشوند.

    گودیناف معتقد است باتری های شیشه ای موفقیت بزرگی است که سبب رونق ماشین های الکتریکی میشود. دانشگاه استن قسمتی از سخنان وی را منتشر کرده است:

    “هزینه, ایمنی, تراکم انرژی و تعداد دفعات بالای شارژ ماشین های الکتریکی همیشه مورد انتقاد بوده که امید می رود با توسعه ی باتری شیشه ای این مشکل مرتفع شود. ما معتقدیم که کشف جدیدمان میتواند بسیاری از مشکلات باتری های کنونی را حل کند”.

    فناوری این باتری میتواند در ذخیره ی انرژی خورشیدی و نیروی باد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

    گودیناف و تیم همراهش به موفقیت های چشم گیری در زمینه ی توسعه ی الکترود مثبت بر پایه ی شیشه دست یافته اند و حالا در تلاش هستند تا قسمت مربوط به الکترود منفی را هم عیب زدایی کنند و در این راستا به نتایج دلگرم کننده ای دست یافته اند. هدف نهایی این تیم تولید سلول هایی در مقیاس بزرگ و توسعه ی تجاری آن توسط کارخانه ها میباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر