توسط عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات؛

زخم‌ پوش‌های نانو لیفی برای ترمیم زخم های دیابتی ساخته شد

عصر کالا- زخم پوش های نانو لیفی با هدف ترمیم زخم های دیابتی توسط عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد.

زخم‌ پوش‌های نانو لیفی برای ترمیم زخم های دیابتی ساخته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اعلام کرد، طرح عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «ساخت زخم پوش های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون با هدف ترمیم زخم های دیابتی» از سوی ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری به عنوان یکی از 5 طرح برتر در کسب ‌وکارهای سرمایه‌گذاری نانو در فن‌بازار نانوالیاف انتخاب و در کنفرانس بین المللی نانوفایبر ICNF2017 تقدیر شد.

    عادله قلی پور کنعانی عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات، هدف از ارائه طرح ساخت جایگزین های موقت پوستی با استفاده از پوشش های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون را دست یابی به پوششی کارآمد در ترمیم انواع زخم های پوستی عنوان کرد.

    وی افزود: در این طرح سعی شده تا بااستفاده از تکنولوژی نانو، پوششی را ایجاد کنیم که از نظر ساختار فیبریلی بسیار شبیه به ساختار پوست طبیعی باشد.

    این محقق تاکید کرد: زخم پوش نانولیفی ساخته شده در این طرح پس از انواع آزمون های فیزیکی، مرفولوژیکی، بیولوژیک (ضدمیکروب بودن، سلول سازگاری و ...) بر روی نمونه های حیوانی در ترمیم انواع زخم های پوستی برشی تمام عمق، سوختگی درجه سه و دیابتی آزمایش شد.

    قلی پور گفت: پس از آزمایش این طرح بر روی نمونه های حیوانی به نتایج ترمیمی رضایت بخشی دست یافتیم.

    وی ادامه داد: مهمترین وجه تمایز در این طرح، طراحی بسیار دقیق و مهندسی شده داربست نانولیفی است که ساختار فیبریلی بافت پوست طبیعی را که شامل فیبریل های نانومتری و میکرومتری به صورت توام با یکدیگر است را به صورت کامل شبیه سازی می کند.

    عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: مواد اولیه مورد استفاده در داربست این طرح شباهت زیادی به گلوکوزآمینوگلایکان های موجود در بافت طبیعی بدن دارد.

    قلی پور عنوان کرد: این امر موجب می شود تا افزایش مهاجرت سلولی و همچنین اکسیژن رسانی لازم به سطح زخم ایجاد شود.

    وی عنوان کرد: این طرح موجب کاهش عفونت زخم های دیابتی و سرعت در ترمیم زخم های دیابتی که یکی از معضلات آن نوروپاتی یا درگیری رگ های خونی و عدم خونرسانی کافی به سطح زخم و تاخیر در ترمیم زخم است، خواهد شد.

    عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به همکاری سید هژیر بهرامی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این طرح تصریح کرد: تجاری سازی این طرح و همچنین ساخت داربست های نانولیفی توسط پلیمرهای طبیعی و بومی ایران از جمله برنامه هایی است که در نظر دارم.

    عادله قلی پور کنعانی دانش آموخته دکتری و فوق دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین دانش آموخته فوق دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران  است که در حال حاضر به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات مشغول به فعالیت است.

    وی تاکنون بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر با نمایه آی اس آی، مجلات علمی و پژوهشی و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسانده است.

    زمینه اصلی فعالیت وی تولید نانوالیاف از پلیمرهای طبیعی و سنتزی زیست سازگار برای کاربردهای پزشکی مانند ترمیم زخم، ترمیم بافت های آسیب دیده استخوانی و غضروفی است که در این زمینه تحقیقاتی تاکنون 7 اختراع به ثبت رسانده است.

    وی، همچنین کتابی با عنوان «نانوالیاف در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت» با همکاری عادله قلی پور کنعانی منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر