بومی‌سازی نانوپوشش‌های سبز برای صنایع خودرو و لوازم‌خانگی

عصر کالا- پژوهشگران یک شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی به دانش فنی اعمال پوشش‌های تبدیلی با ضخامت نانومتری دست‌ یافته‌اند که به گفته آنها این پوشش زیست‌سازگار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای صنایع لوازم‌خانگی و صنایع خودرو باشد.

بومی‌سازی نانوپوشش‌های سبز برای صنایع خودرو و لوازم‌خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی با صنایع بزرگی مانند صنایع تولید لوازم‌خانگی، قطعات و مجموعه‌های خودرویی، صنعت برق، صنایع فلزی و صنایع آلومینیوم همکاری مستمر دارد و اکنون پس از سال‌ها فعالیت در حوزه‌ تولید انواع شوینده‌های صنعتی و پوشش‌های سطحی، موفق به اعمال پوشش‌های زیرکونیومی با ضخامت نانومتری شده است.

    فرهنگ آزاد، از محققان این طرح با بیان اینکه از سال‌ها قبل دستیابی به دانش فنی اعمال نانوپوشش‌ها در دستور کار واحد تحقیق و توسعه‌ این شرکت قرار داشته است، گفت: پس از حدود 5 سال تلاش، توانستیم به این مهم دست یابیم و در حال حاضر موفق به تجاری‌سازی نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی شدیم.

    به گفته وی، تاکنون زنجیره کاملی از تولید مواد اولیه و تولید و عرضه‌ این پوشش‌ها بومی‌سازی شده و به صنایع متقاضی عرضه ‌شده است.

    آزاد با اشاره به پوشش‌های فسفاته رایج در صنعت به توصیف مزایای پوشش‌های نانومتری زیرکونیومی پرداخت و یادآور شد: اگر ضخامت پوشش‌های رایج فسفات روی را 10 هزار نانومتر در نظر بگیریم، پوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی تولیدی این شرکت حداقل 100 برابر نازک‌تر هستند که این موضوع چندین مزیت را در پی دارد.

    این محقق اقتصادی بودن را یکی از این مزیت‌ها دانست و ادامه داد: با کاهش ضخامت پوشش مقدار ماده‌ مصرف ‌شده در پوشش نیز کاهش می‌یابد و این به معنی کاهش مستقیم هزینه پوشش است.

    وی کاهش مسایل زیست محیطی را از دیگر مزایای این پوشش نام برد و گفت: در پوشش‌های کروماته و فسفاته از برخی مواد شیمیایی سمی از جمله اسید فسفریک و فلزات سنگین استفاده می‌شود که در نانوپوشش‌های تولیدی این شرکت استفاده از این مواد مضر حذف شده و این موضوع موجب شده تا از این پوشش‌ها به‌عنوان پوشش‌های سبز یاد شود.

    این محقق، کاهش مصرف آب و انرژی را از دیگر مزایای این نانو پوشش ذکر کرد.

    وی ادامه داد: پوشش‌های نانومتری زیرکونیومی دارای دو سطح است؛ یکی سطح داخلی که به‌صورت بسیار محکمی به سطح زیرلایه می‌چسبد و دیگری سطح خارجی است که دارای خلل و فرج است و موجب می‌شود لایه‌ بعدی که می‌تواند لایه رنگ باشد، در این خلل و فرج نفوذ کرده و چسبندگی بسیار خوبی به سطح زیرین داشته باشد.

    آزاد، پوشش‌های نانومتری زیرکونیومی را در زمره‌ پوشش‌های تبدیلی دانست و خاطرنشان کرد: فرایند اعمال این پوشش‌ها به این ‌صورت است که لایه‌های اتمی سطحی زیرلایه با یکسری یون‌های واسط وارد واکنش شده و روی سطح فلز پوشش ایجاد می‌شود. لایه‌ حاصل‌شده یک اتصال محکم با فلز پایه خواهد داشت و در آب و محیط واسط نامحلول خواهد بود.

    آزاد، چالش کنونی این شرکت را ارتباط با صنایع بزرگ دانست و اظهار کرد: حدود پنجاه سال است که در صنعت خودرو از پوشش‌های وارداتی استفاده می‌شود. در حالی که شرکت بنز از این نوع پوشش‌ها برای خودروهای تولیدی خود بهره می‌برد، ما در موضعی قرار داریم که برای عرضه‌ این پوشش‌ها به صنعت خودرو به لحاظ فنی مشکلی نداریم و قادر هستیم این 50 سال را جبران کنیم؛ اما نیاز داریم تا راه ارتباط ما با این صنایع هموار شود.

    وی سوء استفاده برخی از شرکت‌ها از نام نانو را از دیگر چالش‌های پیش روی این شرکت نام برد و افزود: محصولاتی به بازار عرضه شده که فقط نام نانو را یدک کشیده و هیچ‌گونه گواهی و کیفیتی ندارند. ضمن اینکه برای سایر شرکت‌ها مشکل ایجاد کرده و اعتبار نانو را از بین می‌برند. برای این موضوع باید از سوی ستاد نانو راه‌حلی اندیشیده شود.

    نانوپوشش‌های زیرکونیومی موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر