کارشناس استاندارد:

کولرها باید به ۲ کلید محافظ جان و قطع دو قطب مجهز باشند

عصر کالا- کارشناس استاندارد لوازم خانگی اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: استاندارد اجباری برای انواع کولر در سه سال گذشته تصویب شد که بر اساس آن، کولرها باید به ۲ کلید 'محافظ جان' و 'قطع دو قطب' مجهز باشند.

کولرها باید به ۲ کلید محافظ جان و قطع دو قطب مجهز باشند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایرنا، کلیدهای محافظ جان و قطع دو قطب در هنگام وقوع جریان نشتی در سیستم های الکتریکی خانگی یا صنعتی باعث قطع جریان برق می شود و از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری می کنند.
    'معصومه پایان' روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: انواع کولر از جمله کولرهای آبی و گازی مشمول استاندارد اجباری هستند و باید به 2 کلید محافظ جان و قطع 2 قطب مجهز باشند در غیر این صورت با تولیدکنندگان آنها برخورد می شود.
    وی از مردم خواست تا هنگام خرید کولر علاوه بر نشان استاندارد به مجهز بودن به این 2 کلید نیز دقت کنند و آن را از فروشنده یا نصاب بخواهند.
    وی با بیان اینکه در مواردی مشاهده شده که خود مردم یا خریداران برای هزینه کمتر، خواهان عدم نصب این کلید ها بر روی کولر شده اند یا برخی نصابان کولر از بی اطلاعی مردم سوء استفاده کرده و این کلیدها را نصب نمی کنند، تصریح کرد: این 2 کلید برای حفاظت و ایمنی مصرف کنندگان تعبیه شده و فقدان آنها، تبعاتی مانند خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی بهمراه دارد.
    این کارشناس استاندارد از مردم خواست تا کولر مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر تامین کنند و گفت: مردم برای اطمینان از اعتبار نشان استاندارد درج شده روی کولر می توانند کد 10 رقمی که در آن درج شده است را به شماره 10001517 پیامک کنند تا تایید شود.
    پایان با بیان اینکه حدود 10 واحد تولید کننده کولر آبی در استان اصفهان فعال است، افزود: این واحدها زیر پوشش اداره کل استاندارد هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما محصولاتی غیر استاندارد یا قاچاق از خارج استان وارد می شوند که باعث ایجاد دغدغه و مشکل شده است.
    وی درباره کولرهای گازی توضیح داد: این کولرها نیز مشمول استاندارد اجباری هستند و خریداران باید هنگام خرید به برچسب انرژی آنها دقت کنند.
    این کارشناس خاطرنشان کرد: بیشتر کولرهای گازی وارداتی هستند لذا خریداران باید آنها را از فروشگاه های معتبر تامین کنند.
    سازمان ملی استاندارد ایران نیز در آستانه آغاز فصل گرما اعلام کرد: کولر آبی مشمول استاندارد اجباری می شود و عرضه این محصول بدون علامت استاندارد ممنوع است.
    این سازمان به مصرف کنندگان توصیه کرد هنگام تهیه و نصب کولرهای آبی به ضرورت استفاده از کلید عمل کننده با جریان نشت (کلید محافظ جان) و کلید قطع 2 قطب دستگاه توجه کنند.
    همچنین باید برای هر گونه تعمیر ضروری کولرهای مورد استفاده، از خدمات مرکزهای مجاز بهره گرفت.
    ایرنا پیش از این برخی توصیه های سازمان استاندارد ایران درباره کولر آبی برای حفظ ایمنی شهروندان را گوشزد کرده بود که بر مبنای آن:
    • نصب و راه اندازی کولر باید توسط سرویس کار مجاز صورت گیرد و دفترچه راهنمای کولر مطالعه شود.
    • هنگام سرویس کولر باید دستگاه خاموش باشد.
    • مسیر انشعاب برق و سیم کشی را کنترل کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.
    • نصب فیوز مناسب سر راه سیم فاز برق لازم و ضروری است.
    • از ریختن آب توسط شیلنگ یا پارچ روی پوشال ها خودداری کنید چون خطر برق گرفتگی یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.
    • از نصب کولر در محل هایی که امکان دسترسی برای تعویض یا تعمیر و نگهداری قطعات و متعلقات وجود ندارد خودداری کنید. دستگاه باید در محلی باشد که امکان سرویس سالیانه یا ماهانه وجود داشته باشد.
    • کولر باید در بیرون از منزل مانند پشت بام و بالکن نصب شود؛ زیرا کولرهای آبی صد درصد با هوای بیرون کار می کنند و برای هوادهی بیشتر باید در سه وجه کولر فضای باز وجود داشته باشد.
    • هنگام راه اندازی اولیه کولر توصیه می شود در ابتدا پمپ کولر به مدت 10 دقیقه روشن بماند تا سطح پوشال ها خیس شوند.
    • در صورتی که آب دارای املاح زیاد است، توصیه می شود هر 2 هفته یک بار تشتک کولر تمیز و از آب تازه پر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر