راهنمای خرید کولر آبی

عصر کالا- قبل از این که برای خرید کولر راهی بازار شوید باید بدانید همین کولرهای آبی گرانقدر دارای نکاتی هستند که عدم رعایت آنها می‌تواند قبض هایمان را سنگین و کام مان را در به یادآوری خاطراتش تلخ کند.

راهنمای خرید کولر آبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایران جیب, ابعاد و توان کولر آبی (چند هزار بخرم؟)

    معمولا در ایران انواع 5، 7 و 12 هزار کاربرد فراوانی دارند. این ارقام معرف توان مکش کولر در زمانی معین است. هرچه عدد توان کولر بیشتر باشد، قدرت مکیدن هوا و ایجاد سرمایش بیشتر است. اما چنان چه ظرفیت کولر آبی متناسب با فضای مورد استفاده آن نباشد، انرژی بسیار زیادی مصرف خواهد شد و خنکی مطلوب را دریافت نخواهید کرد. البته این موضوع به موارد دیگری از جمله محل جغرافیایی، تعداد دریچه ها و تعداد اتاق ها، چندمین طبقه بودن، ضخامت دیوارها، نوع کانال کشی، آفتابگیر بودن یانبودن محیط، عایق بندی در و پنجره ها و ... هم بستگی دارد. به عنوان مثال یک کولر 3500 توان سرمایش یک منزل 150 متری آفتابگیر را نخواهد داشت.

    جدول زیر می تواند تا اندازه ای راهنمای شما درباره ظرفیت کولر و متراژ باشد. جدول زیر بر اساس یک منطقه آفتابگیر محاسبه شده است.

    پوشالی بخرم یا سلولزی؟

    هم اکنون دو نوع کولر آبی در بازار موجود است: 1 – کولر آبی معمولی 2- کولر آبی سلولزی  کولرهای آبی معمولی همان انواع پوشالی هستند.در این کولرها، آب به وسیله یک الکتروپمپ روی پوشال ها ریخته و آن ها را خیس نگه می‌دارد. سپس یک الکترو فن هوا را از روی پوشال های مرطوب عبور داده و سرما تولید می شود. این نوع کولرها دردسرهای مخصوص به خود را دارند، تعویض سالانه پوشال ها، پراکنده شدن ذرات ریز پوشال ها در هوا و ایجاد حساسیت، انتقال گرد و خاک و سایر آلودگی های پوشال به خانه، بروز انواع میکروب و قارچ در پوشال ها و ناهمگن خیس شدن سطح پوشال ها از جمله آن هاست. در کولرهای سلولزی واسط تبخیری به جای پوشال، یک پد سلولزی است. پدهای سلولزی نیازی به تعویض همه ساله ندارند و گاه تا پنج سال می توان از آن ها استفاده مطلوب کرد. یکنواخت خیس شدن سطح پدها، به تولید هوای خنک تر نسبت به پوشال ها کمک می کند. فرایند رسوب گذاری با سرعت پایین نیز از مزیت های دیگر پدهای سلولزی است. این در حالی است که انتشار بوی نامطبوع یکی از معایب پدهای سلولزی به خصوص بعد از ماه ها استفاده است. از نظر هزینه نیز پدهای سلولزی بسیار گران تر از پوشال هستند، اما به دلیل تعویض نشدن سالانه معقول به نظر می رسند.

    انواع کولر آبی

    کولرهای آبی متناسب با نیاز کاربر اشکال مختلفی دارد. این اشکال عبارتند از: پشت بامی، بالکنی، پرتابل یا متحرک و مینی کولر آبی ثابت دارای ابعاد بزرگی است به همین دلیل روی پشت بام یا تراس یا در حیاط نصب می شود و می توان با کانال کشی از هوای خنک آن بهره مند شد.

    کولر آبی متحرک قابلیت جابه جایی و پرتابل بودن را دارد. این نوع کولرهای آبی مخزنشان یا به صورت دستی پر می شود یا قابلیت اتصال مستقیم به شیلنگ و شیر آب را دارد.

    در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنم؟

    1- برای صرفه جویی در مصرف انرژی، کولری بخرید که رده مصرف انرژیB  به بالا باشد.
    2- در هنگام خرید حتما به ضخامت دیواره و کف کولر توجه کنید. هرچه ضخیم تر بهتر، زیرا علاوه بر استحکام بیشتر در برابر پوسیدگی، لرزش و ارتعاش کولر کمتر خواهد شد.
    3- کف کولر که محل تجمع آب است مستعد خوردگی است. ضمن توجه به ضخامت آن، از مواردی که دارای پوشش اپوکسی هستند، استفاده کنید.
    4- پوشش رنگ پودری با چسبندگی مناسب داشته باشد. پوشش رنگ الکترواستاتیک مقاوم در برابر UV توصیه می شود.
    5- خرید کولر  را در زمستان به علت قیمت پایین تر انجام دهید.

    هزینه سرویس کولر

    هزینه های زیر صرفا اجرت تعمیرکاران را شامل می شود و در صورت نیاز به قطعات باید آن ها را جداگانه بخرید.

    قیمت پوشال نیز با توجه به ابعاد کولر بین 5000 تا 15000 تومان است.

    مراقبت و نگهداری

    از آن جایی که کولرآبی اتصال برق دارد و آب نیز در جریان است ، خطر برق گرفتگی جدی است. بنابراین قبل از انجام هرگونه سرویس یا تعمیری به نکات ایمنی توجه کنید.
    دقت کنید کولر کاملا تراز باشد تا از جمع شدن آب در یک قسمت جلوگیری شود.

    جرم گیری شیلنگ های انتقال آب از پمپ روی پوشال ها
    زدودن گرد و غبار از قطعات داخلی و بیرونی کولر
    سرویس های دوره ای قبل از آغاز فصل گرما
    تعویض سالانه پوشال ها به عملکرد بهتر موتور کمک می‌کند.
    روغن کاری یاتاقان های کولر به صورت ماهانه
    بررسی تسمه کولر: تسمه کولر پارگی یا ترک خوردگی نداشته باشد و زیادی سفت یا شل نباشد.
    رسوب زدایی از پره های ورودی کولر و از کف کولر
    تنظیم شناور
    کولرهای خارج از ساختمان روی پایه به ارتفاع حداقل 30 سانتی متری از زمین قرار بگیرند.
    وجود یک سایبان روی کولر به صرفه جویی در انرژی و بهبود راندمان کلی دستگاه کمک می کند.
    5 تا 10 دقیقه قبل از روشن کردن موتور پمپ را روشن کنید.
    در طول روز حداقل برای یک ساعت کولرها را خاموش نگه دارید تا موتور استراحت کرده و طول عمرش افزایش پیدا کند.

    توصیه می شود در پایان فصل گرما بعد از قطع کردن جریان برق کارهای زیر انجام شود:

    -مخزن آب را خالی کرده به روغن کاری قسمت های مختلف پرداخته و در صورت زنگ زدگی از ضدزنگ استفاده کنید.
    -به بازبینی کف کولر پرداخته و در صورت دیدن سوراخ به تعمیرکار خبر دهید.
    -برای صدمه ندیدن کولر از برف و باران، دستگاه را با برزنت ضدآب پوشش دهید. البته برای این کار دریچه های ورودی را ببندید تا هوای گرم منزل باعث پوسیدگی کولر نشود.
    -همچنین می توانید با ایزوگام کردن کف کولر از پوسیده نشدن آن اطمینان حاصل کنید.

    ویژگی های کولر

    کولرهای آبی نیز با پیشرفت تکنولوژی دارای ویژگی های جدیدی شده اند که برخی از آن ها بسیار کاربردی هستند. در ادامه با برخی از این قابلیت ها آشنا می شویم، در هنگام خرید کولر دقت کنید ویژگی های مد نظر در کولر خریداری شده وجود داشته باشد.

    نصب سیستم های زمانی برای کنترل خاموش و روشن شدن کولر
    کلید حفاظت از جان
    "سیستمSoft Start: با استفاده از این سیستم راه اندازی و خاموش شدن کولر بدون سر و صدا بوده و از ایجاد شوک های ناگهانی جلوگیری می شود.
    دورهای قابل تنظیم به صورت کم، متوسط و زیاد
    نمایشگر ال سی دی: برای نشان دادن دمای محیط
    تایمر:  برای تنظیم زمان روشن یا خاموش شدن کولر
    حالت اقتصادی (economy): در  لحظه  اول روشن شدن کولر، خنکی بیشتری ایجاد کرده اما به مرور از میزان آن می کاهد.نشانگر تعویض پوشال: زمانی که کولر نیاز به تعویض پوشال داشته باشد، آن را به صورت علامت اخطار نشان می دهد.سیستم خاموش کن اتوماتیک: در صورتی که چندین ساعت متوالی هیچ گونه فرمانی به کولر داده نشود کولر به صورت خودکار (اتوماتیک) خاموش می شود (برای اطمینان از حضور افراد در منزل).

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر