وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالا هنوز تکلیف روشنی ندارد

عصر کالا- چندی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بخشنامه صدور کارت‌های اعتباری، ۱۰ میلیونی، ۳۰ میلیونی و ۵۰ میلیون تومانی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده و در واقع این طرح در پی اجرایی نشدن طرح خرید اعتباری کالا اعلام شده است.

وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالا هنوز تکلیف روشنی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از صمت، بنا به اعتقاد برخی از کارشناسان از آنجایی که طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی، عملی نشد، وام خرید کالا تا سقف 50 میلیون تومان افزایش یافت. کارشناسان صنایع لوازم خانگی، امیدوار هستند با اجرایی شدن این طرح تا حدودی شاهد رونق در بازار و خدمات از جمله بازار لوازم خانگی باشیم. این امیدواری با برداشتن این شرط که متقاضیان باید بعد از اخذ وام کالای ایرانی خریداری کنند دوچندان شده است. رییس اتحادیه لوازم خانگی مصنوعات نفت، گازسوز، نفت‌سوز و الکترونیک می‌گوید: مردم برای تهیه کارت‌های اعتباری به بانک‌ها 12 درصد سود می‌پرداختند و بعد از تهیه این کارت‌ها باید لوازم خانگی ایرانی خریداری می‌کردند. محمد طحان‌پور طاهرآبادی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: اگر شخصی از نظر مالی استطاعت پرداخت اقساط وام 50 میلیونی را دارد این وام به مراتب بهتر از وام‌های قبلی است چراکه دیگر محدودیت خرید کالاهای مشخص در این وام در نظر گرفته نشده است. وی در ادامه اظهار می‌کند: از دید من افزایش تسهیلات خرید لوازم خانگی اقدام مثبتی است و باعث ایجاد رونق در این بازار خواهد شد. همین جا لازم می‌دانم که بگویم‌ای کاش این اقدام از ابتدا انجام می‌شد.

    طحان‌پور بیان می‌کند: من نمی‌گویم که در پرداخت این تسهیلات خطایی وجود ندارد. اما از بسیاری جهات پرداخت این وام مثبت است چراکه اقساط بالایی برای پرداخت آن لحاظ نشده است بنابراین اجرای این طرح می‌تواند به تولید و فروش کمک کند. باز تکرار می‌کنم بدون تردید پرداخت این وام رونق خوبی به بازار خواهد بخشید. رییس اتحادیه لوازم خانگی مصنوعات نفت، گازسوز، نفت‌سوز و الکترونیک در پاسخ به این پرسش که آیا اعطای این وام باعث رونق خرید کالای ایرانی می‌شود، می‌گوید: فرقی ندارد که مردم متمایل به خرید کالای ایرانی باشند یا کالای خارجی. ما نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم که باید حتما کالای ایرانی مصرف کنند. مردم وام می‌گیرند و بنا به سلیقه و نیاز خود کالایی را تهیه می‌کنند. وی اظهار می‌کند: اگر این شرط لحاظ شود که حتما باید کالاهای ایرانی خریداری شود مردم چندان به اخذ این وام متمایل نخواهند بود. همه مشاهده کردیم که این شرط باعث شد طرح اعتباری کارت‌های خرید کالا با موفقیت مواجه نشود.


    دستورالعمل تصویب نشده است

    دبیر کل سازمان صنایع لوازم خانگی می‌گوید: پرداخت تسهیلات خرید لوازم خانگی تا سقف 50 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی در پی ناموفق بودن اعطای وام 10 میلیونی خرید کالای ایرانی مطرح شده است. حبیب الله انصاری در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: این کارت‌ها برای تمامی نیازهای مردم در نظر گرفته شده است و محدودیتی برای خرید کالاهای خاص در این وام دیده نمی‌شود.

    وی در ادامه اظهار می‌کند: در این وام سقف کارت‌های برنزی 10 میلیون تومان، کارت‌های نقره‌ای 30 میلیون تومان و کارت‌های طلایی 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. انصاری بیان می‌کند: اگر شهروندی نخواهد لوازم خانگی خریداری کند باز هم می‌تواند از این وام استفاده کند چراکه این کارت‌ها فقط برای خرید کالا در نظر گرفته نشده‌اند و در واقع هدف از اعطای این وام‌ها برطرف کردن نیازهای مردم در بخش کالا و خدمات است. وی در پاسخ به این پرسش که اعطای وام حتما تاثیری در بازار خرید لوازم خانگی ایرانی خواهد گذاشت، می‌گوید: حتما تاثیری مثبت در بازار لوازم خانگی برای خروج از رکود خواهد گذاشت. به علاوه اینکه با تصویب شورای پول و اعتبار سود این وام 18 درصد در نظر گرفته شده و دوران بازپرداخت آن بین 12 تا 36 ماه است. دبیر کل سازمان صنایع لوازم خانگی می‌گوید: البته بازپرداخت این وام منوط به شرایط مشتری و بانک است و این شرایط در هر بانکی قابل تغییر خواهد بود. البته تا آنجایی که من اطلاع دارم هنوز دستورالعمل اعطای این وام تصویب نشده و دستوری به بانک‌ها در زمینه اعطای این وام ابلاغ نشده است. وی درباره هدف از اعطای این کارت‌های اعتباری می‌گوید: به نظر من با اعطای این وام قدرت خرید خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند. باز هم تکرار می‌کنم که باید آیین‌نامه آن به‌صورت شفاف مشخص شود تا مردم و بانک‌ها بدانند که چه شرایطی با اخذ این وام خواهند داشت.


    ترغیب به خرید کالای ایرانی

    نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: از مهر سال گذشته، بحث بسته اقتصادی دولت مطرح شد. مطرح شدن این طرح برای بازار و متقاضیان جذابیت‌هایی داشت چراکه امکان خرید را برای مردم ایجاد می‌کرد. علیرضا خزایی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: اما برای اجرای طرح خرید اعتباری کالا، محصولاتی که عرضه شدند چندان نتوانست دیدگاه مشتریان را به خود جلب کند. وقتی متقاضی می‌خواهد برای خرید کالایی تسهیلاتی دریافت کند به کیفیت و دوام آن هم توجه می‌کند. وی در ادامه اظهار می‌کند: متاسفانه در طرح اعطای کارت‌های اعتباری نشان‌هایی که در بازار جذاب بودند جایی نداشتند و همین مسئله باعث شد مردم چندان به اخذ این وام متمایل نشوند. از سوی دیگر بخشی از شرکت‌های بزرگ تسهیلاتی را برای مردم در نظر گرفتند تا کالاهای‌شان به راحتی عرضه شود.

    وی درباره نقاط قوت طرح اعطای تسهیلات برای خرید لوازم خانگی از سوی بانک مرکزی می‌گوید: الان امیدوار هستیم با افزایش رقم وام و بازنگری که در اسامی مجموعه‌های عرضه‌کننده کالا انجام شده است بتوانیم پاسخ بهتری از این طرح دریافت کنیم. خزایی در پاسخ به این پرسش که اعطای این وام چه تاثیری بر خرید کالای ایرانی می‌گذارد می‌گوید: این وام می‌تواند برای خرید کالای ایرانی مردم را ترغیب کند اما به نظر من این تمایل چندان محسوس نخواهد بود. نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: دولت برای اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا با بانک مرکزی هماهنگ کرد و 4هزار و 200 میلیارد تومان هم برای اجرای این طرح اختصاص داد. وی در پایان درباره نقاط قوت و ضعف این دو طرح می‌گوید: هر دو طرح در پی اعطای اعتبار به خریداران هستند. به نظر من بیشترین اهمیت در مکانیزم و نحوه تحویل کالاهاست. وقتی خریدار به بازار مراجعه می‌کند مایل است کالا را هر چه زودتر تحویل بگیرد و اگر این بسترها آماده نشود فکر نمی‌کنم چندان در رونق بازار تاثیرگذار باشد.


    نکته پایانی

    چندی پیش طرح اعطای کارت‌های اعتباری برای خرید کالای ایرانی، با هدف تحرک و تغییر در این بازار اعلام شد. اما به دلیل کاستی‌هایش این طرح، به مرحله اجرا نرسید. بانک مرکزی در اقدامی تازه، طرح اعطای وام خرید کالا را تا سقف 50 میلیون افزایش داد. در این طرح دیگر ما شاهد محدودیت‌های طرح پیشین نیستیم چراکه مردم در انتخاب نشان‌هایی که می‌خواهد خرید کنند آزاد هستند. ما نیز امیدواریم با اجرای این طرح بازار لوازم خانگی از رکود خارج شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی