عرضه مازاد لوازم خانگی درکشور

عصر کالا- عضو انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از ظرفیت صنعت لوازم خانگی غیرفعال است، گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، مجوز پروژه‌های غیرفعال لوازم خانگی که ۳ سال از صدور مجوزشان می‌گذرد، باطل خواهد شد.

عرضه مازاد لوازم خانگی درکشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از فارس،محمدرضا فریوری اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت صنعت داشتیم، مقرر شد مجوز پروژه‌هایی که طی 3 سال گذشته اقدامی برای فعال شدن آنها نشده، باطل شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر با مازاد عرضه لوازم خانگی در کشور روبه‌رو هستیم، ادامه داد: عدم سیاست‌گذاری درست از سوی وزارت صنعت در مورد صنعت لوازم خانگی باعث شد که سرمایه‌ها به صورت نامناسب به سمت بخش‌های مختلف این صنعت هدایت شود و در نتیجه هم‌اکنون با مشکل ظرفیت غیرفعال کارخانه‌ها روبه‌رو هستیم.

    وی تصریح کرد: برای حدود 700 پروژه لوازم خانگی مجوز صادر شده که بخشی از آنها هنوز تکمیل نشده‌اند و عملیات اجرایی بخشی دیگر نیز هنوز آغاز نشده است. در چنین شرایطی، در بخش لوازم خانگی 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که با توجه به غیرفعال بودن برخی بخش‌ها، قسمتی از این سرمایه‌ها معطل مانده است.

    فریوری اظهار داشت: بازار داخل جاذبه زیادی برای برندهای خارجی دارد که محصولاتشان را به راحتی به صورت رسمی یا قاچاق در بازارهای ایران عرضه می‌کنند و به همین دلیل تمایلی به مشارکت با تولیدکنندگان ایرانی ندارند.

    وی ادامه داد: با وجود تأکید مسئولان دولتی بر لزوم همکاری شرکت‌های داخلی با برندهای خارجی برای تولید لوازم خانگی، فقط یک یا دو تولیدکننده داخلی موفق به تولید مشترک با برندهای خارجی شده‌اند و حضور شرکت‌های خارجی در صنعت ایران گسترده نبوده است.

    وی همچنین در مورد اقداماتی که دولت دوازدهم باید برای بهبود وضعیت صنعت کشور انجام دهد، گفت: کاهش سود سپرده‌های بانکی معادل با نرخ تورم و همچنین کاهش سود تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش صنایع از جمله الزامات این بخش است.

    عضو انجمن لوازم خانگی تأکید کرد: فشار مالیاتی باید از شرکت‌های تولیدی و صنعتی و حتی واحدهای توزیعی برداشته شود تا چرخ اقتصاد در این بخش به حرکت درآید.

    وی جلوگیری از واردات بی‌رویه لوازم خانگی، اعمال تعرفه‌های وارداتی متناسب با ظرفیت‌های تولید کشور و جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت صنعت لوازم خانگی دانست و گفت: سیستم گمرکی باید شفاف و کنترل‌شده باشد تا جلوی قاچاق و یا کم‌اظهاری گرفته شود.

    وی تأکید کرد: همچنین به شرطی باید به شرکت‌های خارجی اجازه حضور در بازار ایران داده شود که با تولیدکنندگان داخلی مشارکت داشته باشند و باعث انتقال دانش فنی به صنعتگران ایرانی شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر