نیم نگاهی برگلایه‌های عرضه‌کنندگان چادرهای مسافرتی

عصر کالا- با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، فروش چادرهای مسافرتی با رشد همراه می شود،اما در سالیان اخیر این صنف نیز از ترکش های رکود اقتصادی و کسادی بازار بی نصیب نمانده است.

نیم نگاهی برگلایه‌های عرضه‌کنندگان چادرهای مسافرتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، مسافرت، تفریح و گردش های سیاحتی و زیارتی از نمونه ویژگی های بارز ایرانیان به شمار می رود. به واقع مردم ایران در شرایط وخیم و دشوار اقتصادی نیز تلاش می‌کنند، به هر نحوی از انحا مسافرت و گردش و تفریح را از دستور کار خود خارج نکنند.
    البته بدون تردید، در سالیان اخیر، با وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی، ضریب مسافرت ها نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه شده و به طور یقین در بستری که بسیاری از مردم در تنگناهای معیشتی و اقتصادی قرار دارند، امکان عزیمت به مسافرت های تفریحی و سیاحتی و حتی زیارتی، محدودتر و اندک تر از گذشته خواهد شد، بنابراین با همه این اوصاف بسیاری از خانوارهای ایرانی، تلاش می‌کنند با حذف هزینه های غیرضروری و با به کاربردن روش های مقرون به صرفه، زمینه لازم را برای مدیریت شایسته تر و تسهیل امکان مسافرت فراهم  کنند.

    یکی از این روش های به ظاهر ساده اما بسیار موثر، معطوف به استفاده از چادرهای مسافرتی می شود.

    به واقع، در شرایطی که سه ضلع اصلی هزینه ساز در مسافرت به نرخ سکونت و اسکان موقت، خوراک و حمل و نقل و سوخت معطوف می شود، استفاده از چادرهای مسافرتی تا حدود بسیار از ضریب هزینه های مذکور می‌کاهد.

    در سالیان نه چندان دور گذشته، با عنایت به نقش اثرگذار استفاده از چادرهای مسافرتی در کاهش هزینه های سفر، تمایل و تقاضا برای خرید این محصول در ایام خاصی از سال، بخصوص در هفته ها و ماه های پایانی سال و همچنین پیش از وارد شدن به فصل تابستان افزایش پیدا می‌کرد، اما در سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی و دشوار تر شدن شرایط سفر، ضریب تقاضا برای تهیه چادر مسافرتی نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

    امین نورالهی، یکی از عرضه‌کنندگان عمده چادرهای مسافرتی در غرب استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم حمایت هر چه بیشتر از این صنف، اظهار کرد: انتظار می‌رود در شرایط این‌چنینی با اتخاذ روش های مقتضی، از فعالان این صنف، حمایت هر چه بیشتری شود که این امر با تجدید نظر در اخذ شیوه های مالیات ستانی، ارائه تسهیلات بانکی موثر، پرهیز از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخلی، به نحو شایسته ای امکان پذیر خواهد شد.

    گزارشاها  نیز نشان می‌دهد، سیستم چرخه اقتصاد کشور به دلیل ازدیاد مشکلات و محدودیت های اقتصادی، صنوف و مراکز صنعتی و تولیدی را با تبعات و مشکلات وخیم مالی و اقتصادی مواجه ساخته است که صنف چادر و برزنت دوزان نیز از این پیامدها، مصون نمانده اند.

    خروج 50 تا 60 درصد از کارخانه ها و مجموعه های صنعتی و تولیدیِ مرتبط با این صنف نشانه بارزی از عمق مشکلات در این حوزه است.

    گزارشاهای موجود نشان می دهد به زعم بسیاری از کارشناسان، مالیات های سنگین اداره امور مالیاتی، عامل اصلی این ریزش بوده که به طور طبیعی این مشکلات در ضریب اشتغالزایی صنف مذکور نیز بی تاثیر نخواهد بود.

    از کیفیت بسیار بالای محصولات داخلی تا عرضه محصولاتِ بُنجُل و بی کیفیت چینی
    نورالهی، در ادامه تصریح کرد: در شرایطی شاهد عرضه و فروش چادرهای خودرو و چادر مسافرتی خارجی در بازار تحت عنوان چادر آمریکایی هستیم که تقریبا تمامی محصولات موجود خارجی از کشور چین وارد بازار ایران می شوند.

    وی افزود: این معضل در شرایطی بازار داخلی را دچار مشکلات جدی کرده که کیفیت تولیدات داخلی بسیار بالا و مرغوب هستند و از حیث مواد اولیه نیز، بسیاری از تولیدات چینی که تحت عنوان محصولات آمریکایی و اروپایی عرضه می شوند، توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند.

    این عرضه کننده چادر و برزنت در غرب استان تهران بیان کرد: فضای مجازی نیز مزید بر علت شده تا بر ضریب عرضه محصولات بی کیفیت افزوده شود و به واقع در صورت مراجعه متقاضیان و مشتریان به مراکز تولید و عرضه چادر خودرو و چادر مسافرتی، به مراتب از امکان خرید و تهیه کیفیت مطلوب تری برخوردار خواهند شد اما متاسفانه نبود نظارت کافی بر فضای مجازی و تبلیغات دروغین ، متقاضیان و مشتریان را با مشکلی تحت عنوان مواجه شدن با محصولات بنجل و یکبار مصرف روبرو ساخته است.

    وی نبود آگاهی کافی، ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح و کارآمد را از علل اصلی این عارضه قلمداد می‌کند.

    نورالهی در خاتمع یادآور شد: متاسفانه در بسیاری از عرصه ها، حمایت از تولید داخلی به نحو شایسته ای انجام نمی پذیرد و این در شرایطی است که با توجه و پشتیبانی موثر، در بسیاری از واحدها و مراکز تولیدیِ داخلی، شاهد افزایش ضریب اشتغالزایی و حصول تحولات چشمگیر خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر