انتقاد اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک؛

سهمیه واردات پوشاک و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد گنگ است

عصر کالا- درپی اعلام سهمیه واردات پوشاک و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد که این تعیین سهمیه کاملا گنگ بوده و مشخص نیست با چه سازوکاری قرار است اجرا شود.

سهمیه واردات پوشاک و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد گنگ است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مناطق آزاد و گمرک که سهمیه واردات پوشاک و کالای همراه مسافر هفت منطقه آزاد کشور را تا پایان سال جاری تعیین کرد، ‌سهمیه پوشاک منطقه آزاد انزلی 9 میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه 800 هزار دلار، سهمیه پوشاک منطقه آزاد ارس هشت میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه پنج میلیون دلار، سهمیه پوشاک منطقه آزاد ماکو هشت میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه هشت میلیون دلار، سهمیه پوشاک منطقه آزاد اروند دو میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه 500 هزار دلار، سهمیه پوشاک منطقه آزاد کیش 20 میلیون دلار، سهمیه پوشاک منطقه آزاد قشم 20 میلیون دلار و سهمیه پوشاک منطقه آزاد چابهار دو میلیون دلار تعیین شد.

    علاوه بر این  سهم کل کالای همراه مسافر در مناطق آزاد هفت‌گانه کشور اینگونه که سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد ارس 33 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد اروند 330 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد کیش 55 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد قشم 330 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد ماکو 20 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد چابهار 30 میلیون دلار، سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد انزلی 17 میلیون دلار باشد، تعیین شد.

    گزارش تعیین و تصویب سهمیه‌های مذکور طی بخشنامه‌ای از سوی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک به گمرکات همجوار با مناطق آزاد تجاری - صنعتی ابلاغ شد. در این بخشنامه همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده، درخصوص ساماندهی مبادی ورودی مناطق آزاد و مقابله با قاچاق و فساد بر اجرای سامانه‌های هوشمند کاربردی در مناطق آزاد و استقرار فیزیکی گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق مذکور در اسرع وقت تأکید شد.

    مجید نامی - عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران - در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با تفاهم‌نامه تعیین سهمیه واردات پوشاک در مناطق آزاد که به امضای گمرک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد رسید، اظهار کرد: تا پیش از این سقفی برای واردات پوشاک به مناطق آزاد وجود نداشت و این مناطق با محدودیتی روبرو نبودند. حال واردات پوشاک برای سه ماهه پایانی سال در هفت منطقه آزاد دارای سهمیه شده هرچند که این تفاهم‌نامه ابهامات زیادی را به همراه دارد.

    وی با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر مقوله قاچاق پوشاک به عنوان یکی از مسائل جدی کشور تبدیل شده و اعتراض بسیار زیاد تشکل‌های بخش خصوصی را به همراه داشته است، بیان کرد: در سال گذشته دستورالعمل واردات پوشاک خارجی به ایران ابلاغ شد که البته نتایج در خور و درخشانی نداشته و کسانی که وظیفه اجرا و کنترل این دستورالعمل عهده‌دار بودند وظایف خود را به درستی انجام ندادند؛ بنابراین همچنان بحث قاچاق و غیرقانونی ورود پوشاک به کشور پابرجاست و نشانه‌ای از کاهش آن نمی‌بینیم.

    نامی با تاکید بر اینکه کالاهای قاچاق از مناطق آزاد، گمرکات و یا مناطقی که زیر نظر گمرک نیست به کشور وارد می شود، خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه بین مناطق آزاد و گمرک برای واردات پوشاک به هفت منطقه آزاد کشور سقف تعیین شده و هر یک از آنها برای سه ماهه پایانی سال دارای سهمیه شده‌اند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با تاکید بر اینکه برخی مسائل در تفاهم نامه تعیین سهمیه برای واردات پوشاک طی سه ماهه پایانی سال به مناطق آزاد گنگ است، اظهار کرد: در هر صورت، مسئله واردات پوشاک به مناطق آزاد موضوعی جدی است و این مناطق یکی از مناطق اصلی واردات قاچاق به داخل کشور هستند.

    نامی افزود: طبق اعلام مراجع رسمی میزان قاچاق پوشاک به داخل کشور در سال گذشته معادل 2.5 میلیارد دلار بوده که این رقم در قیاس با واردات رسمی 61 میلیون دلاری پوشاک در سال گذشته اختلاف فاحشی دارد. حتی تعیین سهمیه مدنظر در سه ماهه پایانی سال جاری برای هفت منطقه آزاد در مقایسه با میزان قاچاق صورت گرفته در سال گذشته بسیار ناچیز است.

    وی با اشاره به اینکه مسائل مختلفی در تفاهم‌نامه به امضای رسیده میان مناطق آزاد و گمرک مشخص نیست، گفت: در این تفاهم‌نامه علاوه بر تعیین سهمیه برای واردات پوشاک، میزان کالای همراه مسافر نیز تعریف شده و مشخص نیست که چه بخشی از این کالاها پوشاک است. علاوه بر این ممکن است بخشی از کالا به عنوان محصول نیمه ساخته شده به مناطق آزاد وارد و پس از آن با تکمیل فرآیند ساخت به بازار عرضه شود که هیچ‌گونه آماری در این خصوص وجود ندارد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، ادامه داد: تفاهم‌نامه مورد نظر گنگ بوده و مشخص نیست با چه مکانیزمی مدنظر قرار می گیرد. امیدواریم در سال آینده سازوکار تعیین سهمیه برای واردات پوشاک به مناطق آزاد به درستی تعریف شود و در بحث کالای همراه مسافر نیز به خوبی اقدام کرده و کنترل‌های لازم صورت گیرد. ما تعداد مسافران زیادی به ترکیه داریم که حجم بالایی از کالای همراه مسافر آن‌ها به پوشاک اختصاص داشته و مشخص نیست که به چه نحوی مسئولان می خواهند این موضوع را تفکیک کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر