ابهام در نحوه فعال شدن گوشی مسافری در طرح رجیستری

عصر کالا- طرح رجیستری موبایل از سه‌شنبه گذشته آغاز شد و مسوولان اجرای طرح هشدارها و دستورالعمل‌های مختلفی خطاب به کاربران و فروشندگان صادر کرده‌اند.

ابهام در نحوه فعال شدن گوشی مسافری در طرح رجیستری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه از طرح رجیستری موبایل فعلا می‌دانیم این است که این طرح فعلا برای تمام دستگاه‌های سیم‌کارت خور اپل (گوشی، تبلت، ساعت) اجرا خواهد شد. اگر مسافر هستید و گوشی آی‌فون جدیدی به همراه خود دارید خوب است بدانید که باید آن را در گمرک ثبت کنید. در غیر این صورت امکان ثبت آن در سامانه رجیستری برای فعال شدن در شبکه اپراتوری وجود نخواهد داشت.
    مسوولان توضیح دقیقی درباره مراحل ثبت گوشی به‌صورت مسافری نداده‌اند آنچه رئیس رگولاتوری اعلام کرده این است: «کالایی از گمرک خارج شود دیگر امکان ثبت در سامانه رجیستری برای فعال شدن در شبکه مخابراتی را نخواهد داشت. در اجرای طرح رجیستری یک پیشنهاد این بود کالایی که وارد می‌شود امکان ثبت در سامانه رجیستری را داشته باشد که بررسی‌ها نشان داد این امکان ممکن است باعث سوءاستفاده‌هایی شود و برای مثال قاچاقچی کالا را به‌صورت قاچاق وارد کند و رجیستر کردن آن را به خریدار بسپارد تا خریدار پیگیر اقدامات ثبت گوشی در سامانه رجیستری شود. بنابراین همچنان که طبق قانون گمرکات کالایی که از گمرک خارج شود امکان ثبت ندارد در طرح رجیستری نیز اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند دیگر امکان ثبت در سامانه برایش میسر نخواهد بود.» حال مشخص نیست آیا مسافر قادر به خرید گوشی برای دوستانش خواهد بود یا هر گوشی ثبت شده صرفا برای خریدار قادر به فعال شدن است. در عین حال مشخص نیست دقیقا چه میزان عوارض برای گوشی باید پرداخت شود. به نظر می‌رسد همه چیز حتی در خود سازمان رگولاتوری و اداره مبارزه با قاچاق کالا فعلا در حال آزمون و خطاست و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت موضوع وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر