بخشنامه جدید کالای همراه مسافر ابلاغ شد

عصر کالا- گمرک ایران در بخشنامه جدیدی نحوه ورود کالای همراه مسافر را به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد که در آن اعطای معافیت بر اساس وزن کالا منع شده است.

بخشنامه جدید کالای همراه مسافر ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، بر اساس این بخشنامه، تمامی گمرکات باید تنها بر اساس ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی نسبت به اعطای معافیت اقدام کرده و از اعطای معافیت مسافری براساس وزن کالا به صورت کیلویی خودداری کنند.
    در بند دیگری از این بخشنامه گمرکات موظف شده اند این رویه را در سامانه مسافری مانند روال گذشته انجام دهند و برای رفع ایرادات در این خصوص با هماهنگی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کنند.
    همچنین گمرکات باید نسبت به ثبت مشخصات مسافر براساس گذرنامه و کنترل سقف کالای قابل ورود و حصول اطمینان از استفاده نکردن قبلی از معافیت در طول سال، موضوع ماده 138 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی از طریق سامانه مزبور اقدام کنند.
    بر اساس این بخشنامه ارزش‌گذاری مسافری براساس ارزش‌های ثبت شده در سامانه ارزش کالایی گمرک (TSC) به آدرس tsc.irica.co امکان پذیر است.
    در بند دیگری از این بخشنامه آمده است، گمرکات ضمن استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری چمدانی، تا حدامکان باید با استفاده از ظرفیت‌های این دستگاه‌های کالا های مسافری را ارزیابی کنند.
    مطابق ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، کالای همراه مسافر ورودی تا میزان هشتاد دلار سالیانه از پرداخت حقوق ورودی معاف است و مازاد بر آن به شرط غیرتجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است؛ چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد ( به استثنای کالاهای ممنوعه) پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد در مورد کالاهای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر