اصول و قوانین چیدمان مبلمان

عصر کالا: یک ‌خانه خالی هم می‌تواند مانند یک صفحه سفید یا بوم، یک فرصت یا چالش برای‌تان باشد؛ مثلا اینکه چطور آن را چیدمان کنید یا از کجا شروع کنید.

اصول و قوانین چیدمان مبلمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان
  • اصول و قوانین چیدمان مبلمان

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از برترینها، در این مطلب قوانین مهمی که باید در چیدمان مبلمان‌تان رعایت کنید را به‌طور خلاصه تحت عنوان 10 نکته برای‌تان ‌بیان خواهیم کرد. این مطلب شما را یک‌شبه تبدیل به یک طراح داخلی نمی‌کند اما کمک می‌کند در مسیر درستی قرار بگیرید و به نتایج حرفه‌ای و بهتری برسید.

یک ‌خانه خالی هم می‌تواند مانند یک صفحه سفید یا بوم، یک فرصت یا چالش برای‌تان باشد؛ مثلا اینکه چطور آن را چیدمان کنید یا از کجا شروع کنید. در این مطلب قوانین مهمی که باید در چیدمان مبلمان‌تان رعایت کنید را به‌طور خلاصه تحت عنوان 10 نکته برای‌تان ‌بیان خواهیم کرد. این مطلب شما را یک‌شبه تبدیل به یک طراح داخلی نمی‌کند اما کمک می‌کند در مسیر درستی قرار بگیرید و به نتایج حرفه‌ای و بهتری برسید.

نحوه استفاده

به این نکته توجه کنید که چگونه می‌توانید از فضای موجود استفاده کنید و اکثر مردم چگونه از چنین فضایی استفاده می‌کنند. با این کار تیپ و تعداد مبلمان مورد نیازتان مشخص خواهد شد.

نقطه کانونی

نقطه کانونی اتاق را مشخص کنید و مبلمان‌تان را بر اساس آن بچینید. نقطه کانونی‌تان می‌تواند شومینه، تلویزیون یا حتی یک چشم‌انداز بیرون از خانه باشد؛ به‌عنوان‌مثال اگر قصد تماشای تلویزیون در اتاق‌تان را دارید، دقت کنید که فاصله بین مبلمان و تلویزیون باید سه برابر سایز صفحه ‌نمایش باشد؛ یعنی اگر صفحه‌ نمایش 40 اینچی دارید باید فاصله آن تا مبلمان‌تان 3 متر باشد.

اولویت‌بندی

همیشه اول بزرگ‌ترین تکه مبلمان را در جای مورد نظر قرار دهید؛ مثل کاناپه پذیرایی یا تخت در اتاق‌خواب. غالبا جایگاه این قطعات روبه‌روی نقطه کانونی است. برای تسهیل گفت‌وگو بین افراد، صندلی‌ها نباید بیشتر از 2.5 متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر اتاق‌تان خیلی کوچک است از قرار دادن همه اجزای مبلمان‌تان جلوی دیوارها خودداری کنید.

تقارن

برای اتاق‌های رسمی همواره تقارن جوابگوست. چیدمان نامتقارن به فضا حس و حال غیررسمی می‌دهد

شلوغی و تجمع

سعی کنید مسیرهای ورودی را خیلی شلوغ نکنید. از قرار دادن مبلمان‌های بزرگ و دست و پاگیر در ورودی‌ها خودداری کنید. حداقل و حداکثر فاصله از ورودی‌ها باید حدود 60 تا 120 سانتی‌متر باشد.

سعی کنید تجمع وسایل در اطراف اتاق باشد نه وسط آن؛ زیرا تجمع وسایل در وسط اتاق باعث تبدیل آن فضا به 2 نشیمن کوچک می‌شود؛ درحالی‌که اگر وسایل را دورتادور اتاق بچینید یک فضای نشیمن بزرگ خواهید داشت.

تنوع

برای چشم‌نواز کردن فضا از مبلمان با سایزهای مختلف استفاده کنید. تعادل را با قرار دادن 2 قطعه بزرگ روبه‌روی هم برقرار کنید و از قرار دادن 2 شیء بزرگ یا بلند در کنار یکدیگر خودداری کنید.

کنتراست

از ترکیب خطوط راست و منحنی برای ایجاد تضاد استفاده کنید؛ مثلا اگر مبلمان‌تان به‌صورت خطی (L) و مدرن است از یک میز گرد برای ایجاد تضاد استفاده کنید و اگر مبلمان‌تان گرد و منحنی است از یک میز زاویه‌دار کمک بگیرید.

سهولت استفاده

همواره میز جلومبلی را طوری قرار دهید که از همه‌ مبل‌ها قابل‌دسترسی باشد. اگر از چند میز استفاده می‌کنید بهتر است که اندازه‌های مشابهی داشته باشند و کنار مبلمانی که برای مطالعه در نظر گرفته‌اید، حتما یک چراغ قرار دهید. همچنین حدود 35تا 40 سانتی‌متر بین میز قهوه‌خوری و مبل‌تان برای ریلکس نشستن و دراز کردن پاها فاصله در نظر بگیرید.

فضای حرکت

برای اتاق غذاخوری مطمئن شوید که بین هر لبه میز و دیوار حدود 120سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. در صورت محدودیت فضا حداقل 90 سانتی‌متر فاصله نیاز است؛ به‌طوری‌که بتوان به‌راحتی دورتادور میز چرخید. در مورد اتاق‌خواب هم بین تخت و دیوار حداقل 60 سانتی‌متر فاصله الزامی است و بین تخت تا در، در حالت باز نیز 90 سانتی‌متر.

طراحی

قبل از اقدام به کار بهتر است اول طرح‌تان را روی کاغذ اجرا کنید. ابعاد اتاق‌ها را مشخص کرده و محل قرارگیری در و پنجره‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و سیستم‌های الکتریکی و سپس محل قرارگیری وسایل و مبلمان را روی نقشه‌تان مشخص کنید. می‌بینید که به نتایج بسیار مفیدی دست می‌یابید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر