حسن احمدیان،رییس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان مبل؛

تولیدکنندگان ایرانی مشکلی با واردات مبل خارجی ندارند

عصر کالا- تولیدکنندگان مبلمان ایرانی این آمادگی را دارند که محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند اما تا چه اندازه برای حضور بیشتر رقبای خارجی در بازار داخل آمادگی دارند؟

تولیدکنندگان ایرانی مشکلی با واردات مبل خارجی ندارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مبلمان خارجی از چند کشور به ایران وارد می شود. گروه اول، مبلمان چینی است که کیفیت بالایی ندارد و به دلیل هزینه زیاد حمل و نقل تا ایران قیمت آن برای خریدار ایرانی به صرفه نیست.

    ترکیه دیگر صادرکننده مبل به ایران است اما با توجه به ارتقای دانش فنی مبل سازان ایرانی و اضافه شدن استادکارهای ترک به واحدهای تولیدی در ایران، محصولات مشابه محصول این کشور با کیفیت یکسان و قیمت بهتر در ایران تولید می شود.

    دیگر گروه صادرکننده مبل به ایران ایتالیاست که قیمت محصولات آن بسیار بالاست. اگر  قیمت مبل ایتالیایی را با توجه به ارزش گذاری مورد نظر آن ها و حمایت تعرفه ای که توسط گمرک انجام می شود در نظر بگیریم،  واردات آن صرفا برای دهک های بالای جامعه انجام می شود. این نوع مبل در ایران تولید نمی شود که آن را به عنوان رقیب مبل ایرانی در بازار در نظر بگیریم. در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اعلام کردیم که هیچ مشکلی با واردات مبل خارجی نداریم، اگر این محصولات در بازار داخل درست ارزشگذاری شده و گمرک تعرفه 55 درصدی را بر واردات آن اعمال کند.

    از سوی دیگر نباید از یاد برد که واردات کالاهای لوکس و با کیفیت، می تواند به آگاهی تولیدکنندگان از طراحی روز دنیا، رنگ، فناوری و دانش فنی روز کمک کند. تولیدکننده ایرانی می تواند در این شرایط همگام با تولیدکننده خارجی خود را ارتقا دهد. بحث نبودن و ندیدن محصولات خاص باعث می شود تولیدکننده ایرانی هم از گردونه کار عقب بیفتد درحالیکه نگاه ما به صنعت مبلمان، صادرات محور است و نباید این صنعت را از فرصت برخورد با بهترین محصولات در جهان محروم کنیم. زمانی که واردات یک محصول خارجی را ممنوع می کنیم، واردات بعضی مواد اولیه برای تولید محصولات کیفی هم محدود و ممنوع می شود که نمونه آن ممنوعیت واردات ام دی اف های روکش دار است.

    کاهش قدرت خرید خانوار در یک سال اخیر بر تقاضای داخلی اثر منفی داشت اما خوشبختانه با حمایت تولیدکنندگان داخلی قیمت محصولات  صنعت مبلمان در بیشترین میزان دو برابر شده است. این درحالی است که نرخ دلار سه یا چهار برابر رشد کرد. تهیه بخشی از مواد اولیه از داخل، نرخ حامل های انرژی و نیروی انسانی و ظرفیت بالای صنعت مبلمان ایران از دلایل عمده این میزان افزایش قیمت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر