تعرفه گمرکى واردات لپ تاپ از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش می‌یابد

عصر کالا- قرار است تعرفه واردات گمرکی لپ تاپ که با هدف حمایت از تنها واحد تولیدی در سال ۹۳ به ۱۰درصد و پس از آن در سال ۹۴ به ۱۵ درصد افزایش یافته بود، به همان تعرفه قبلی یعنی ۵ درصدی بازگردد.

تعرفه گمرکى واردات لپ تاپ از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، یک تولیدکننده لپ تاپ در ایران مدعی موافقت دولت با کاهش تعرفه واردات لپ تاپ از 15 درصد به 5 درصد شد.
    حسین مقدم گفت: 4 سال پیش زمانی که صحبت از تولید لپ تاپ در ایران شد، همگان تصور می‌کردند این صرفا یک ادعای بی اساس است. اما بعد از گذشت اندکی و ورود اولین لپ‌تاپ های تولید داخل به بازار، این ادعا به واقعیت بدل شد. طبق قوانین جاری کشور و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه گمرکى کالاهای وارداتی اى که مشابه آن در ایران تولید شود، افزایش می‌یابد. این اتفاق پس از راه اندازی خط تولید لپ‌تاپ در داخل کشور، برای این کالا نیز رخ داد. اما افزایش تعرفه واردات این کالا تغییر چندانی در قیمت لپ تاپ هاى وارداتی در بازار ایجاد نکرد.
    وی ادامه داد: به گفته رییس اتحادیه فناوران رایانه با توجه به کم اظهاری 40درصدی واردکنندگان این گروه کالایی در گمرک که قیمت لپ تاپ‌های میان رده را حدود 210 دلار اعلام می‌‌کنند، تعرفه افزایش یافته تغییر چندانی در ارزش نهایی کالا برای مصرف کننده نداشته. افزایش تعرفه در آن بازه زمانی چیزی حدود 80 تا 150 هزارتومان به قیمت لپ‌تاپ در بازار افزود.
    به گفته وی، این امر موجب حمایت از تولید نشد و تولید کننده هم ناچار بود قطعات اصلی همچون ماژول ال‌سی‌دی، پردازنده، رم، مادربرد و هارد را با همان تعرفه افزایش یافته وارد کند. درحالی که هر کارشناس آى تى اى میداند که تولید این قطعات فقط در چند کارخانه انگشت شمار در دنیا صورت مى گیرد.حتی کارخانه اى مثل اپل نیز بسیاری از این قطعات را به صورت سفارشی توسط دیگر کمپانی‌ها تولید می‌کند.
    وی گفت: لازم به توضیح است که طبق اصل 2 الف قانون گمرک کشور، تعرفه واردات قطعات اصلی کالای کامل، برابر با تعرفه مصوب واردات همان کالاست. به این ترتیب تولید کالایی مثل لپ‌تاپ که بخش اصلی قطعات آن به دلیل عدم امکان تولید در داخل، باید CKD وارد شود، عملا صرفه اقتصادی برای تولید کننده نداشته است.
    وی ادامه داد: پس از 4 سال کش مکش‌های میان تنها تولید کننده لپ تاپ و واردکنندگان این کالا و با وجود قوانین غیر کارشناسى گمرکى، بالاخره واحد تولیدی تصمیم گرفت درخواست خود را جهت بازگرداندن تعرفه به همان میزان قبلى ارائه دهد که این درخواست با موافقت دولت روبرو شد و قرار است در کتاب تعرفه و مقررات گمرک سال 1397، این تغییرات اعمال شود. به دلیل اینکه تنها ذینفع و متولی تولید لپ تاپ در کشور یک واحد تولیدی بوده است، به همین دلیل درخواست کاهش تعرفه از سوی این تولید کننده، با موافقت روبرو شده است.
    وی گفت: عدم حمایت اصولی و تخصصی از این واحد تولیدی که منجر به تعدیل نیرو می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر