توسط محققان محقق شد؛

ساخت دستگاه تشخیص ناهنجاری بدنی با امواج مادون قرمز

عصر کالا- محققان کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه تشخیص ناهنجاری های بدنی با استفاده از امواج مادون قرمز شدند.

ساخت دستگاه تشخیص ناهنجاری بدنی با امواج مادون قرمز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، این طرح برای تشخیص ناهنجاری های ستون فقرات و اندازه گیری زوایای انحنا کمر و پشت استفاده می شود. در این روش سنسور مادون قرمز در نوک قلم قرار می گیرد و دوربین های مادون قرمز نیز در فاصله یک متری فرد قرار می گیرد.

    بعد از انجام کالیبراسیون روی بدن، فرد آزمون شونده در حالت استاتیک قرار گرفته و فرد آزمونگر با استفاده از مداد طراحی شده به لندمارک های آناتومیک بدن با استفاده از مداد ضربه آرامی وارد می کند. سپس محل آن در نرم افزار طراحی شده برای دوربین ثبت می شود.

    بعد از آن با استفاده از نرم افزار پردازش تصویر تهیه شده مختصات کینماتیکی نقاط بدست آمده و زوایای مورد نظر استخراج می شوند؛ نهایتا زوایای مورد نظر در نرم افزار پردازش تصویر تهیه شده وارد شبکه عصبی مصنوعی و پس از تشخیص الگو به یکی از دسته های سالم و بیمار طبقه بندی می شود.

    از این سیستم می توان در فیزیوتراپی ها و مراکز درمانی حرکات اصلاحی استفاده کرد. به جای اینکه فرد در معرض اشعه های مضر قرار گیرد می توان از این دستگاه استفاده کرد.

    همچنین از مزایای این دستگاه می توان به قابلیت اندازه گیری تمامی ناهنجاری های آناتومیکی بدنی اشاره کرد. قیمت تمام شده دستگاه نیز برای پزشک از قیمت پایینی برخوردار است.

    این طرح توسط محمد یوسفی، الهه سعادتی فرد و جواد نعمت اللهی به نتیجه و به مرحله تولید نیمه صنعتی و ثبت اختراع رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر