مچ بندی که بی نظمی قلب را هشدار می دهد

عصر کالا- محققان گجتی ساخته اند که روی مچ دست بسته می شود و قابلیت رصد بی نظمی در ضربان قلب را دارد.

مچ بندی که بی نظمی قلب را هشدار می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، «فیبریلاسیون دهلیزی» (Atrial fibrillation) یکی از شایع‌ترین انواع بی نظمی در ضربان قلب است که در صورت غفلت عواقب وخیمی مانند سکته را در پی خواهد داشت.

    متأسفانه رصد فیبریلاسیون دهلیزی در مرحله اولیه آن کار سختی است. در همین راستا گروهی از محققان بین‌المللی نمونه اولیه یک دستگاه بررسی ضربان قلب را ساخته‌اند که روی مچ دست بسته می‌شود.

    دانشگاه فناوری Kaunas در لیتوانی، دانشگاه ویلنیوس و آکادمی هنر ویلنیوس با همکاری دانشگاه لوند سوئد این گجت را ساخته‌اند. دستگاه مذکور دارای حسگرهای PPG و ECG است.

    حسگرPPG تغییرات حجم خون در بافت و حسگرECG نیز فعالیت‌های الکتریکی قلب را از روی پوست بررسی می‌کند.

    هنگامی‌که حسگر PPG تغییراتی در حجم خون را رصد کند که نشان دهنده آغاز فیبریلاسیون دهلیزی باشد، دستگاه با ایجاد ارتعاش به صاحب خود هشدار می‌دهد. همچنین گجت به کاربر یادآوری می‌کند تا حسگرECG آن را روشن کند و به این ترتیب اطلاعات مربوط به جریان به سرعت خوانش می‌شود.

    الگوریتم‌هایی خاص اطلاعات به دست آمده از هر دو حسگر را مقایسه می‌کنند. اگر مشخص شود فیبریلاسیون دهلیزی اتفاق افتاده، به کاربر هشدار داده می‌شود تا با پزشک مشورت کند. البته سازندگان معتقدند این گجت پس از ارتقا می‌تواند واکنش قلب به بار فیزیکی را نیز رصد کند.

    این در حالی است که هم اکنون افراد مشکوک به ناراحتی و مشکلات قلبی برای رصد وضعیت خود باید به پزشک و کلینیک مراجعه کنند.

    دانشمندان امیدوارند با کمک این دستگاه وضعیت بیمار را به طور مداوم کنترل کنند و به این ترتیب جان انسان‌ها را نجات دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر