ردیابی سرطان پوست با یک دستگاه ارزان

عصر کالا- دانشجویان دستگاهی ارزان ساخته اند که قابلیت ردیابی سلول های سرطانی در پوست بدن انسان را دارد.

ردیابی سرطان پوست با یک دستگاه ارزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، یک دستگاه ارزان و موثر برای شناسایی سرطان پوست توانسته جایزه40 هزار دلاری جیمز دایسون در انگلیس را برنده شود.

    این دستگاه می تواند تغییرات نامحسوس در گرمای  پوست بدن انسان  را شناسایی کند. این تغییرات  گرمایی نشان دهنده وجود بافت های سرطانی هستند.

    دستگاه مذکور با هزار دلار بودجه ساخته می شود، حال آنکه دوربین های با کیفیت گرمایی (که برای تشخیص سرطان پوست به کار می روند) 26 هزار دلار  هزینه دارند. بنابراین مقدار زیادی در هزینه های تشخیص صرفه جویی می شود.

    گروهی از دانشجویان پزشکی و مهندسی زیستی دانشگاه مک کستر در اونتاریو کانادا این دستگاه را ساخته اند. تحقیقات نشان می دهد سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های بافت معمول بدن، فعل و انفعال بیشتری دارند.

    هنگامیکه بخشی از پوست به سرعت خنک می شود، بافت های سرطانی با سرعتی بیشتر از سلول های سالم گرما را جذب می کنند.

    به هرحال دستگاه مذکور مجهز به حسگرهای ارزان قیمت سنجش دمااست. به این ترتیب دستگاه نقطه ای از بافت بدن انسان که سریع تر گرم می شود را ردیابی کند. نتیجه این روند به عنوان یک نقشه گرمایی در رایانه نشان داده می شود.

    متخصص پزشکی با استفاده از یافته های این دستگاه می تواند نیاز به بررسی بیشتر درباره ابتلا بیمار به سرطان را مشخص کند.

    دانشجویان سازنده این دستگاه  تصمیم دارند با جایزه خود طراحی آن را ارتقا دهند تا با استانداردهای سازمان غذا و دارو آمریکا همخوان شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر