فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی،راه درمان اقتصاد بیمار ایران

عصر کالا- رونق،توسعه و شکوفایی تولید داخلی،یکی از اصلی ترین ارکان و مولفه ها در رشد و توسعه اقتصادی ایران و حصول سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی،راه درمان اقتصاد بیمار ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری  «عصرکالا» به نقل از لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با تاملی بر وضعیت اقتصادی ایران به برخی از خلاء ها،کاستی ها و نارسایی های جدی بر می خوریم که بدون حل و فصل و مرتفع سازی آن،امکان رشد،توسعه و شکوفایی اقتصاد فراهم نمی شود.

    قاچاق کالا،تعطیلی و ورشکستگی تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی،ورود بی رویه محصولات خارجی،بیکاری و دغدغه اشتغال در بین بسیاری از خانوارها و جوانان،تنها نمونه ای از این نارسایی هایی محسوب می شود که عامل اصلی بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می رود.

    اگرچه چالش های اشاره شده در قالب و چارچوب مسائل اقتصادی و صنعتی معنا می شود،اما بسیاری از صاحب نظران عرصه اقتصادی بر این عقیده اند تا زمانی که فرهنگ استفاده از کالاها و تولیدات ایرانی در میان لایه ها و اقشار متعدد اجتماعی ایران تقویت نشود،برون رفت از مشکلات اشاره شده،دشوار و بعضا غیر ممکن خواهد بود.

    مصطفی نامور،دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش تعیین کننده رونق و شکوفایی تولید داخلی در پیشبرد اهداف اقتصادی،اظهار داشت:رهبر معظم انقلاب در آخرین روزهای بهمن سال 1392،سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در 24 بند تعیین،تشریح و ابلاغ فرمودند.

    وی افزود:به واقع،مساله مذکور،نه تنها به عنوان نقشه راهی در حل و فصل مشکلات اقتصادی مطرح است،بلکه در تحقق سیاست های سند چشم انداز بیست ساله کشور نیز نقش بسزایی ایفا می کند.

    این دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:یکی از الزامات حصول سیاست های مذکور،روحیه جهادی،پشتکار، انعطاف پذیری در زمان مناسب،فرصت سازی،توجه به طرح های مولد،درون زایی و برون گرایی می باشد.

    نامور عنوان کرد:بدون تردید،تمامی بندهای سیاست مذکور،به نوبه خود به عنوان مسیری شفابخش در برون رفت از انسدادهای اقتصادی،تاثیرگذار و مطلوب اثر خواهد بود.

    وی افزود:در این میان،بند هشتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از اهمیت برجسته ای برخوردار است که با عنایت ویژه به آن،می توان بسیاری از ناهمواری ها و مشکلات پیش رو در حوزه اقتصادی کشور را حل و فصل نمود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد در تشریح بند اشاره شده(هشتم)عنوان کرد: مدیریت مصرف و با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید،پیام و دستور کار اصلی بند مذکور محسوب می شود.

    نامور گفت:متاسفانه به این امر خطیر،آنچنان که باید توجه نشده و علیرغم برخی از اقدامات،اما در مقام عمل بسیاری از طرح ها،تصمیمات و رویه های غلط بر خلاف سیاست و نقشه راهبردی مذکور به شمار می رود.

    وی افزود:تبلیغ و ترویج کالاها و محصولات خارجی،آن هم در شرایطی که نمونه داخلی آن وجود دارد، عارضه ای است که همچون آفتی،آرام آرام و به تدریج بنیه تولید داخلی را تضعیف خواهد کرد.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:توجه به عنصر فرهنگی در تحقق سیاست مذکور،یکی از اصلی ترین الزامات و ضروریات تامین و تحقق این مولفه به شمار می رود و تا زمانی که به این امر حائز اهمیت،توجه کافی و وافی نشود،شعار حمایت از تولید داخلی جنبه عملیاتی پیدا نخواهد کرد.

    فرهنگ استفاده از محصولات داخلی،موید عزم ملی برای مقابله با قاچاق است

    سعید نژاد واحد،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم برخورد،مهار و کنترل هر چه بیشتر پدیده شوم و نامبارک قاچاق گفت:قاچاقچیان برای سود جویی و تامین مطامع و اهدافی که در سر می پرورانند از نارسایی ها به بهترین نحو ممکن سوء استفاده می کنند.

    وی افزود:در این میان،نقش دستگاه های نظارتی در مبادی ورودی کالا و سپس توزیع آن در کانون های مرتبط همچون استان تهران و ارتقای تجهیزات مربوط به کنترل و رصد تجهیزات و ادوات حمل و نقل،غیر قابل انکار است.

    نژاد واحد عنوان کرد:با این وجود نباید از نقش مردم نیز به عنوان گروهی متنوع و متعدد از جامعه مصرف کننده در برخورد و مقابله ملی و همگانی با معضل قاچاق به سادگی گذشت.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:به واقع،علیرغم بسیاری از کاستی ها موجود در عرصه مقابله با قاچاق کالا،لذا جامعه مصرف کننده به عنوان اصلی ترین هدف قاچاقچیان،نقش تعیین کننده ای در مهار و کنترل این عارضه ایفاء می کنند.

    وی افزود:بدون تردید،یکی از اصلی ترین مولفه ها در تولید،توزیع و واردات هر کالا و محصولی به سطح و ضریب تقاضا برای تهیه،خرید و استفاده از آن معطوف می شود.

    نژاد واحد گفت:با چنین اوصافی،فرهنگ سازی و بستر سازی برای خرید،تهیه و استفاده کالاها و محصولات داخلی از ضروریات اجتناب ناپذیری است که هر آنچه در این عرصه به توفیقات بیشتری نائل شویم،قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری،قاچاق،مشکلات اجتماعی و فرهنگی،رکود واحدهای تولیدی و صنعتی،تعطیلی و ورشکستگی برخی از کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی حل خواهد شد.

    وی افزود:متاسفانه در طول سالیان اخیر،آنچنان که باید به موضوع سبک زندگی و ترویج و تقویت آن در قالب فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی توجهی نشده که اگر غیر از این بود،قطعا در شرایط فعلی،شاهد بسیاری از مصایب و  مشکلات اقتصادی،اجتماعی و...نبودیم.

    نژاد واحد گفت:با مطالعه و بررسی مسیر طی شده از سوی کشورهای توسعه یافته جهان و جوامعی که از حیث اقتصادی،قوی و  توانمند هستندبه این واقعیت پی می بریم که تمامی آنها از یک الگوی واحد و مشترک تحت عنوان آموزش نیروی انسانی و تقویت و پشتیبانی از تولید داخلی پیروی نموده اند.

    محقق و پژوهشگر حوره اقتصادی در خاتمه یادآور شد:برای حصول موفقیت در ترغیب و تشویق جامعه ایرانی به خرید و تهیه محصولات داخلی،باید تمامی دستگاه ها و ارگان های ذیربط،بالاخص فرهنگی در این مقوله،نقش آفرینی بیشتری را ایفاء کنند و قطعا با هدفمندی،همسویی و یکپارچگی،شاهد رونق و شکوفایی فزاینده ای در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر