ارز تعیین‌کننده قیمت کالا در بازار

سازمان حمایت بر قیمت‌ها نظارت دارد

عصر کالا- رئیس اتحادیه فناوران رایانه با تأکید بر اینکه ارز ارائه‌شده برای واردات کالای حوزه فناوری تماماً به واردات منجر شده است، گفت: قیمت کالاهای وارداتی در بازار با توجه به ارز تأمینی آن تعیین‌شده و سازمان حمایت بر روند قیمت‌گذاری نظارت دارد.

سازمان حمایت بر قیمت‌ها نظارت دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمدمهدی میر مهدی در رابطه با واردات با ارز دولتی و عرضه کالا به نرخ ارز آزاد در برخی بازارها گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به اطلاعات مراجع رسمی در زمینه تأمین ارز در قیمت‌گذاری کالاهای صنف فناوران رایانه نظارت و بازرسی دقیق دارد.

    رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: کالاها تماماً با توجه به ارز دریافتی قیمت‌گذاری می‌شوند و اگر ارزی برای واردات اختصاص یافته، کالای آن به بازار وارد شده و کالاها قابل رصد و پیگیری هستند.

    وی یادآور شد: از سه سال پیش اتحادیه پیشنهاد کرد تا برای واردات کالا به کشور از اتحادیه مربوطه استعلامات لازم همچون صلاحیت واردکننده و نیاز بازار تأیید شود، که در ماه‌های اخیر این پیشنهاد به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت عملی شده و افراد واجد شرایط که دارای سابقه واردات و فعالیت‌های صنفی هستند می‌توانند به واردات بپردازند البته در تأیید استعلامات تجربه صنفی و میزان شکایات ثبت شده تأثیرگذار است.

    میرمهدی با بیان اینکه برخی افراد تنها به‌واسطه داشتن سرمایه قابل توجه به واردات می‌پردازند، گفت: شرکت‌ها و واردکنندگان بعد از ترخیص کالا موظف هستند طبق تعهدنامه، قیمت تمام شده خود را طبق اسناد و مدارک رسمی به اتحادیه و دیگر مراجع اعلام کنند و نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه با توجه به هزینه تمام شده واردات، نرخ‌های رسمی بازارهای جهانی و تعرفه واردات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    برخی اخبار و گزارش‌ها در چند وقت اخیر حکایت از آن دارد که ارز ارائه‌شده از سوی دولت برای واردات کالاها در مسیر واردات خرج نشده و مسیر دیگری به خود گرفته است و از سوی دیگر برخی افراد که ارز دولتی دریافت کرده و آن را در مسیر واردات هزینه کرده‌اند قیمت نهایی محصول خود را بر پایه ارز آزاد محاسبه کرده و عرضه می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر