چرا چرخ بازار نمی‌چرخد؟

عصر کالا- این روزها بازار لوازم خانگی از رونق همیشگی خود افتاده و به عقیده فعالان این بازار، پیشرفت تکنولوژی کاسبی آنها را کساد کرده است، اما مسئولان دلایل این رکود را مسائل دیگری می دانند.

چرا چرخ بازار نمی‌چرخد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  پارسینه، در اولین ماه سال بازار لوازم خانگی بسیار کم رونق مشاهده می‌شود و فعالان نیز معتقدند که این بازار حتی با آمدن سال جدید هنوز در خواب زمستان به سر می‌برد. در این میان رئیس اتحادیه لوزام خانگی، فروش‌های اینترنتی و تعداد زیاد واحدهای صنفی را دلیل بی رمقی بازار می داند.  اما از طرفی نه تنها بازار داخلی بلکه بازار بین جهانی  محصولات داخلی نیز حال  و روز خوبی ندارد.

    با گشتی در بازار لوازم خانگی، صوتی و تصویری خواهیم دید که این بازار حتی پس از تعطیلات نوروزی مورد توجه مصرف کنندگان قرار نگرفته است و رفت و آمدی در آن دیده نمی‌شود. ضمن اینکه فروشندگان از وضعیت فروش شب عید هم رضایت ندارند و با خود میگویند "سالی که نکوست از بهارش پیداست" آنها با اظهار ناامیدی معتقدند که امسال نیز کسادی بازار ادامه خواهد داشت. گفتنی است که محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوزام خانگی اعتقادی به کسادی بازار ندارد او به رشد 10 درصدی تولید استناد می کند و می گوید با توجه به عدم صادرات لوازم خانگی این میزان افزایش تولید در بازار داخلی به فروش رسیده است.

    طحان پور معتقد است تعداد واحدهای صنفی در لوازم خانگی بیش از نیاز بازار است و در کنار آن سایت های اینترنتی و فروش کالانیز به عرصه فروش وارد شده اند که بدیهی است عدم رضایت فروشندگان لوازم خانگی را به دنبال داشته است.

    رکود در تولید و توزیع دیده نمی‌شود؟

    مسئولان در خصوص بی رونقی بازار می‌گویند که عدم رونق فروشگاههای سطح شهر به معنای رکود در تولید و توزیع در این بخش نیست و اگر تولیدکنندگانی هستند که تولید آنها در بازار با اقبال مواجه نمی شود باید به بهبود کیفیت کالای تولیدی خود بیندیشند. برخی از تولیدکنندگان کالای کیفی و با خدمات مناسب پس از فروش ارایه نمی دهند اما باید بدانند رمز ماندگاری در بازار بهبود کیفیت تولید است.

    تولید بالا اما بی کیفیت!

    در حال حاضر برخی از کارخانجات نیز با افزایش حدود 50 درصدی در تولید مواجه شده اند و به طور میانگین تولید کارخانجات لوازم خانگی با افزایش 10 درصدی مواجه شده است اما تمامی کالاهای تولید شده در این کارخانجات از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

    چرا کالاهای خارجی به فروش می‌رود؟

    در کالاهای خارجی تخفیفات و پیش بینی هایی برای فروش تا پایان فروردین در نظر گرفته شده و می توان گفت رکود در توزیع و فروش وجود ندارد. ضمن اینکه این کالاها خدمات پس از فروش و کیفیت بسیار بالایی نیز دارند. البته در میان کالاهای داخلی نیز محصولات با کیفیتی یافت می‌شود اما هنوز آنطور که باید و شاید مورد توجه مردم قرار نگرفته اند زیرا در ایران کالاهای خارجی طرفدار بیشتری دارد و افراد کمتری به سمت خرید کالاهای داخلی کشش پیدا می‌کنند.

    از سوی دیگر  شهیدی رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی وتصویری نظری متفاوت از رئیس اتحادیه لوازم خانگی دارد. او می‌گوید : آماردقیقی از میزان فروش در دسترس نیست اما می توان گفت بازار بیشترین رکود را در چند سال اخیر تجربه کرده است .

    او گفته است که عدم گردش نقدینگی و رکود کلی حاکم بر اقتصاد موجب شده تا بازار لوازم خانگی نیز از این رکود بی تاثیر نباشد ضمن آنکه قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و با وجود آنکه در یک سال اخیر قیمت ها افزایشی نداشته است اما تقاضا نیز با افزایش مواجه نشده است . با این وجودٍ ثبات قیمت ارز موجب شده تا تولیدکنندگان لوازم خانگی در مقایسه با سالهای گذشته با افزایش قیمت تولیدات خود مواجه نباشند اما ثبات قیمتی نیز موجب افزایش تقاضا و تحریک بازار نشده است .

    همچنین تولید نسبت به سالهای گذشته افزایش نیافته وحتی نسبت به سالهای گذشته کاهش نیز داشته است بنابراین مازاد عرضه دلیل رکود نیست ونسبت به سال 90 کاهش 30 درصدی تولید وجود دارد .

    اکنون علاوه بر کسادی بازار داخلی، صادرات لوازم خانگی نیز به صفر رسیده است. این موضوع به دلیل موانعی است که سر راه صنعت لوازم خانگی سبز شده است . از مهم‌ترین موانع موجود سد راه صادرات لوازم خانگی و اداری مشکلات نقدینگی واحدهای تولید این صنعت، قیمت تمام شده رقابتی و بالا بودن تعرفه واردات در برخی کشورها از جمله روسیه است.

    طی 11 ماهه نخست سال 1395 بالغ بر 198.5 میلیون دلار لوازم خانگی انرژی‌بر به وزن 64.7 هزار تن به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر ارزشی 0.1 درصد و از نظر وزنی 0.4 درصد افزایش داشته است. در این مدت همچنین 317.6 میلیون دلار لوازم خانگی غیر انرژی‌بر به وزن 156.8 هزار تن صادر شده است که از نظر ارزشی 45.5 درصد و از نظر وزنی 49.3 درصد افزایش داشته است.

    مشکلات این صنعت

    صادرات لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی انرژی‌بر همواره با شرایط اقتصادی منطقه و کشورهای هدف و سایر شاخص‌های تاثیرگذار در تجارت جهانی متغیر بوده و بنابراین اعمال سیاست‌های جدید اقتصادی در کشور و وجود محدودیت‌های بین‌المللی طبیعتا بر صادرات این محصولات تاثیر بسزایی داشته است که هرگونه فرازونشیب و ایجاد سیاست‌های کارشناسی نشده در هر یک از عوامل تاثیرگذار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این گروه لوازم خانگی ایجاد کند.

    از جمله مشکلات دیگر در این صنعت می‌توان به تولیدات زیرپله‌ای ارزان و باکیفیت پایین در برخی از شهرها مانند کاشان و تبریز اشاره کرد تا در خصوص کالاهایی مثل کولر و آبگرمکن و دولت عراق این اقلام را به دلیل شرایط حاکم بر این کشور به صورت رایگان و یا مبلغ کمی در بین مردم توزیع کند.

    عدم وجود استراتژی مشخص صادراتی، عدم ثبات در قیمت‌گذاری کالا، عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی، بالابودن نرخ تعرفه‌های ترجیحی در برخی کشورها، ناهماهنگی بازاریابی ناشی از تجارت پیله‌وری توسط دلالان و قاچاق و عدم مدیریت واردات محصولات مشابه خارجی از جمله مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور هستند.

    با این حال، با یکسری اقدامات می‌توان این بخش را رونق داد. از جمله این موارد اعطای تسهیلات با نرخ بهره منطقی به تولیدکنندگان جهت تامین نقدینگی مورد نیاز ، ساماندهی و اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری به منظور معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور در صنعت لوازم خانگی و اداری در کشورهای هدف، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور انتقال تکنولوژی و دانش فنی ، توسعه صادرات به کشورهای ثالث، ارتقای کیفی محصولات، ترغیب و تشویق واحدهای تولیدی و صادراتی به برندسازی و حضور مستمر در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در کشورهای هدف است که می‌توان با آنها بخش لوازم خانگی کشور را توسعه داد تا هم در داخل کشور و هم در سطح بین المللی جایگاه مناسبی را به دست آوریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر