ابتکار:

به زودی ۱۰ میلیون موبایل در ایران زباله می‌شود

عصر کالا- رییس سازمان محیط‌زیست با تاکید بر این‌که در آینده نزدیک ۱۰ میلیون موبایل پسماند خواهیم داشت، گفت: با استفاده از فناوری‌های سبز باید اقدام به بازیافت این پسماندها کنیم.

به زودی ۱۰ میلیون موبایل در ایران زباله می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در کنفرانس «تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار» با تاکید بر این‌که ایران کشوری است که توسعه صنعتی و انرژی برای آن یک مزیت اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: از این‌رو نمی‌توان از توسعه صنعتی چشم‌پوشی کرد؛ لذا باید در ایده‌پردازی‌های خود محیط زیست را نیز بخشی از برنامه‌ریزی‌ها قلمداد کرد.

او با تاکید بر این‌که در گذشته مهندسی، فناوری و محیط زیست از یکدیگر جدا بودند، گفت: نمونه این رویکرد در کشور چین است. این کشور امروز از لحاظ رشد اقتصادی رتبه خوبی کسب کرده و به یکی از قدرت‌های جهان تبدیل شده است. این کشور در چندین سال گذشته جزو کشورهایی که اقدام به کاهش گازهای گلخانه‌ای کند، نبود و امروزه شاهدیم که چین اولین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است.

ابتکار گفت: شاخص آلودگی به ویژه در زمستان در چین به بیش از 300PPM می‌رسد و در برخی از روزها این شاخص به بیش از 500PPM می‌رسد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این کشور باید 900 میلیارد دلار صرف ایجاد فناوری‌های سبز برای کاهش آلودگی‌ها کند.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این‌که ما باید از اشتباهات دیگران عبرت بگیریم، ادامه داد: ما باید با دانش روز و فرهنگ بومی و دینی موجود در کشور مسیر توسعه صحیح اقتصادی و اجتماعی را انتخاب کنیم.

او با بیان این‌که در کشور چین 500 میلیون نفر در معرض آلودگی‌های شدید هوا قرار دارند، گفت: خوشبختانه تهران هیچ‌گاه به این میزان از آلودگی نرسیده است، به گونه‌ای که در بدترین شرایط آلودگی هوا شاخص آلودگی تهران 160PPM بوده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا، گفت: از سال 1392 برنامه‌هایی را در جهت کاهش آلودگی هوا و حذف بنزین پتروشیمی و کاهش گوگرد از گازوئیل از 7000PPM به 100PPM اجرا کردیم که توانستیم میزان آلودگی هوا را کنترل کنیم.

ابتکار با بیان این‌که ما باید در دامی که سایر کشورها در زمینه‌ آلودگی هوا افتاده‌اند، نیفتیم، گفت: سازگاری برنامه‌های توسعه با شرایط زیست محیطی باید در سطح سیاست‌گذاری‌ها باشد که خوشبختانه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری این امر تاکید شده است که این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این‌که دولت برنامه‌های منسجم و فرابخشی در حوزه کاهش آلودگی هوا دارد، اضافه کرد: ما بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، برنامه‌های ملی و شهری برای هشت کلانشهر ایران که دچار بحران آلودگی هوا هستند، تبیین کردیم و در حال حاضر با همکاری دانشگاه‌ها اقدام به بازنگری این برنامه‌ها در جهت انطباق آن با شرایط زیست محیطی شهرها کرده‌ایم.

او با تاکید بر این‌که ما در حوزه سیاست‌گذاری عقب نیستیم بر ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های نوین در کاهش آلودگی‌ها و رسیدن به فناوری‌های سبز تاکید کرد و افزود: از سال 1389 که سیاست‌های ابلاغی اعلام شد، تلاش‌های زیادی در جهت رفع آلودگی‌ها صورت گرفته است؛ ولی ما متاسفانه در این زمینه عقب هستیم، چرا که ما منابع انرژی را به دلیل عدم مدیریت از ساختمان‌های مسکونی تا نیروگاه‌ها به هدر می‌دهیم و در حال حاضر با وجود مشعل‌ها و موتورخانه‌ها در منازل امروزه دو میلیون پلاک آلوده در شهر تهران داریم.

ابتکار با اشاره به تصویب تعهدنامه پاریس از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بر این اساس ما تعهدات بین‌المللی برای کاهش 4 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت غیرمشروط و کاهش 8 درصدی مشروط بر رفع کامل تحریم‌ها داریم.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه به برنامه‌های سازمان محیط زیست در جهت کاهش آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر نباید نگاه خطیب اقتصاد داشته باشیم بلکه باید اقتصاد دایره‌ای مدنظر قرار گیرد و هر ماده‌ای که وارد طبیعت می‌شود، مجددا بازگشت داده شود.

او با اشاره به معضل پسماندها، اظهار کرد: بزودی حدود 10 میلیون موبایل خواهیم داشت که باید با برنامه‌ریزی اقدام به بازیافت پسماندهای موبایل کنیم.

ابتکار ایجاد صندوق محیط زیست را به عنوان یک شتاب‌دهنده تولید فناوری‌های سبز از برنامه‌های سازمان محیط زیست نام برد و ادامه داد: در اسفندماه امسال نمایشگاه محیط زیست برگزار می‌شود که در آن زمینه‌ای برای گردهم آوردن محققان داخلی و خارجی در این حوزه فراهم خواهد بود.معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در برجام یک اتفاق علمی صورت گرفت گفت: در نتیجه برجام تعامل با کشورهای مختلف به منظور انتقال فناوری‌های پاک و استفاده از سرمایه گذاری شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های سبز تسهیل شده است.

برجام تعامل زیست محیطی با کشورها را تسهیل کرد

او با بیان اینکه علاوه بر کشورهای در حال توسعه کشورهایی مثل چین نیز با بحران شدید آلودگی هوا مواجه هستند گفت: 23 شهر چین با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. این وضعیت به دلیل رشد یک سویه صنعت و اقتصاد در این کشور است که بحران جدی برای آنها رقم زده است. علاوه بر چین کشور هند و به ویژه دهلی به شدت با آلودگی هوا درگیرند. این شهر جزو شهرهای آلوده دنیا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شهرهای اروپایی نیز به معضل آلودگی هوا گرفتار شده‌اند افزود: امسال آتن و مادرید مشکل آلودگی داشتند بنابراین آلودگی هوا محدود به یک کشور یا یک منطقه نیست و به یک موضوع فراگیر در دنیا تبدیل شده است، برای همین هم به منظور کنترل آلاینده‌ها اقداماتی در حال انجام است. به منظور توجه به مسئله گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن قطعنامه‌هایی با ابتکار عمل ایران در سازمان ملل تصویب شد. این اقدام باعث شد در مورد گرد و غبار در سطح بین المللی به عنوان یک معضل زیست محیطی جریان سازی صورت بگیرد.

ابتکار با بیان اینکه در ایران نیز با آغاز دولت یازدهم محیط زیست جایگاه خود را پیدا کرد گفت: در این دولت به مسائل محیط زیست به ویژه آلودگی هوا توجه بسیاری شد. کیفیت هوا در سال 95 در مقایسه با سال 92 رو به بهبود بوده است. در حال حاضر هوای بهتری نسبت به گذشته تنفس می‌کنیم اما این اصلا به این معنا نیست که شرایط مطلوب است بلکه باید به طور مستمر برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را در کشور اجرا کنیم.

او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا نقش دارند، گفت: اگر هر یک از بخش‌ها کند عمل کند دستیابی به هدفگذاری صورت گرفته با سرعت کمتری انجام می‌شود و برنامه با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در توافق برجام اتفاق علمی صورت گرفت گفت: امروز توانستیم در نتیجه تعامل با کشورهای مختلف از فناوری‌های پاک، تجربیات کشورها و سرمایه گذاری شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های سبز استفاده کنیم.

ابتکار با اشاره به بی توجهی‌های دولت قبل به مسائل آلودگی هوا گفت: با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا سعی کردیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم. در حال حاضر وضعیت آلودگی در استان‌های مختلف متفاوت است. در برخی شهرها هنوز نتوانستیم به اهداف خود دست یابیم که منابع آلاینده ثابت و گرد و غبار منشاءهای تاثیرگذاری در این وضعیت هستند.

او با اشاره به اینکه 8 میلیون و 600 هزار خودرو و موتورسیکلت فرسوده در تهران تردد می‌کنند گفت: از اول مهر سال جاری توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری محقق شد ولی هنوز در بسیاری از شهرها موتورهای کاربراتوری تردد دارند. در شرایط حاضر تبدیل خودروها به شرایط احسن در دستور کار دولت قرار دارد. همچنین دولت برای تدوین برش یکساله کاهش آلودگی هوا و جلب شبکه بانکی کشور به منظور ارتقای وضعیت خودروها تلاش‌هایی داشته است.

لایحه هوای پاک در مراحل آخر تصویب

ابتکار با اشاره به حمایت مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس مجلس اظهار کرد: تدوین قانون هوای پاک اتفاق مهمی است که در حال حاضر آخرین مراحل خود را در مجلس می‌گذراند. امیدواریم به زودی تصویب و ابلاغ شود تا اقدامات ما در کاهش آلودگی هوا سرعت بیشتری پیدا کند.

او با بیان اینکه در این دوره مقام معظم رهبری حمایت خوبی نسبت به حفظ محیط زیست داشتند گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست اقدام موثر و مفیدی بود. دولت نیز گام‌های موثری در زمینه تحقق سیاست‌های کلی محیط زیست برداشته است که امیدواریم با همکاری شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی اجرای استانداردها و نظامات محیط زیستی بیش از پیش اعمال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبیعت ایران طبیعتی شکننده است گفت: در شرایط حاضر احتیاج به عزم و اراده جمعی برای حل مشکلات محیط زیست کشور داریم. این عزم در حاکمیت شکل گرفته و باید در بخش‌های خصوصی و مردم نیز ایجاد شود.

عروسک "مستر دماغ" در این همایش حامی دریاچه ارومیه معرفی شد و رونمایی آن توسط ابتکار صورت گرفت. بخشی از درآمدهای این طرح به احیای دریاچه ارومیه اختصاص می‌یابد. همچنین رونمایی از طرح جامع دانش آموزی "با کیمیا" به عنوان یک سایت ترویجی در زمینه اجرای نمایش و سایر کارهای فرهنگی و هنری و حفظ محیط زیست توسط وزیر صنعت معدن و تجارت کشور صورت گرفت.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر