چرا اپل در آی‌فون‌‎های جدید از ۵G استفاده نکرد؟

عصر کالا- همانطور که انتظار می‌رفت، آی‌فون‌های ۲۰۱۹ اپل مجهز به فناوری پیشرفته ۵G رونمایی نشدند و این یعنی، اپل با آی‌فون ۱۱ و آی‌فون ۱۱ پرو هم نتوانست نسل جدید سرعت اینترنت موبایلی را برای کاربران خود به ارمغان آورد؛ کاری که پیش‌تر شرکت‌های سامسونگ، ال‌جی و حتی وان‌پلاس نیز در ارائه آن موفق عمل کردند.

چرا اپل در آی‌فون‌‎های جدید از ۵G استفاده نکرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، اما به‌نظر تصمیم اپل برای تعبیه قابلیت 5G در آی‌فون‌های این شرکت در سال آینده، منطقی می‌آید؛ چراکه شبکه‌های 5G فعلا در مراحل آغازین توسعه خود قرار دارند و اپراتورهای مخابراتی نیز آنچنان که بایدوشاید نتوانستند شهرهای زیادی را تحت پوشش قرار دهند. به‌عبارتی دیگر، هنوز شرکت‌های زیادی به این عرصه ورود نکرده‌اند و در آمریکا تنها سه شرکت ورایزن، ای‌تی‌اند‌‌تی و تی‌موبایل به‌طور نسبی فعال هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان، پوشش این شبکه جدید گسترده نشده و نمی‌توان انتظار داشت که شاهد ارائه خدماتی راضی‌کننده و پایدار از ارتباط 5G به کاربران باشیم. هم‌اکنون این شرکت‌های مخابراتی از تکنولوژی موج میلی‌متری برای ارائه خدمات 5G بهره می‌گیرند که اگرچه قادر است سرعت دانلود بسیار بالایی را برای کاربران به ارمغان آورد، اما برای آنکه بتوانند پوششی کامل از سیگنال‌های 5G را در تمامی‌ شهرها ارائه دهند، با محدودیت‌ها و چالش‌هایی مواجهند. به این معنی که فناوری موج میلیمتری قادر به تطابق‌پذیری با برج‌ها و دکل‌های LTE نیست و شرکت‌های مخابراتی برای ارائه خدمات 5G، باید در هر شهر نودهای 5G را ایجاد کنند.

    به گفته یکی از کاربران، فناوری 5G شرکت‌هایی همچون ورایزن و تی‌موبایل اگرچه در نوع خود می‌توانند سرعتی فراتر از تصور را برای کاربران به ارمغان آورند اما این پوشش به‌گونه‌ای است که منطقه به منطقه تغییر می‌کند و این سرعت به شدت در برابر موانعی که بین کاربر و نودهای موج میلیمتری قرار بگیرند، حساس بوده و سرعت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. بر این اساس، هنوز راه زیادی تا عرضه بدون دردسر فناوری 5G در تمامی‌شهرها و کشورهای جهان پیش روست و با توجه به تلاش شرکت‌های فعال در این حوزه، احتمالا در سال آینده میلادی این فناوری می‌تواند به‌طور کامل و به‌صورت پایدار در اختیار کاربران قرار گیرد. زمانی که اپل از آی‌فون 2G یا همان Edge خود رونمایی کرد، بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار از قابلیت 3G بهره می‌بردند.

    این یعنی اپل هرگز عجله‌ای برای جهش به سمت فناوری‌های 4G و LTE نداشته و این صبر و شکیبایی اهالی کوپرتینو تا عرضه آی‌فون 5 ادامه داشت. بر این اساس، در استفاده از فناوری 5G نیز چنین رویه‌ای تکرار خواهد شد و شتابزدگی از سوی اپل را شاهد نخواهیم بود. از سویی دیگر، نگرانی‌هایی در زمینه فناوری 5G در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که اپل را از حرکت به سمت آن باز می‌دارد. برای مثال برخی از کاربران مدل 5G گوشی گلکسی اس 10 سامسونگ گزارش داده‌اند که دستگاه آن در حین استفاده از فناوری 5G داغ می‌کند و به‌ناچار مجبورند گوشی خود را به 4G تغییر حالت دهند.

    این فناوری هنوز تکامل نیافته است
    در حال حاضر هنوز هیچ اسمارت‌فون 5G تولید نشده که بتواند از تمامی باندهای 5G و تکنولوژی‌هایی که شرکت‌های مخابراتی و تولیدکنندگان گوشی مدنظر دارند، پشتیبانی کند. در این میان، تنها شرکت کوالکام حضور دارد که اولین نسخه از مودم‌های 5G خود را عرضه کرده است. گفته می‌شود این شرکت در سال آینده از نسل جدید مودم‌های 5G خود که نسخه پیشرفته‌تری محسوب می‌شود، رونمایی خواهد کرد. شرکت‌هایی همچون سامسونگ نیز سخت‌افزارهای خاص خود را در دست تولید دارند که فعلا نمی‌توان روی آنها حساب چندانی باز کرد.

    رضایت مشتریان، اولین هدف اپل است
    اپل همواره و قبل از آنکه نسل جدید گوشی‌های آی‌فون خود را معرفی کند، به رضایت مشتریان خود می‌اندیشد و به این مساله، اهمیت زیادی می‌دهد. تیم کوک، مدیرعامل اپل همواره اعلام می‌کند لذتی که کاربران از کار با دستگاه‌های این شرکت تجربه می‌کنند، در نوع خود کم‌نظیر است. اینجاست که استفاده از فناوری 5G با پوشش و عملکردی نامناسب، چیزی جز عدم‌رضایت را برای دارندگان آی‌فون‌های جدید به‌دنبال نخواهد داشت. همانطور که در گزارش‌ها آمده است، فروش نسخه‌های 5G گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 مطابق با انتظارات سامسونگ نبود و گله و شکایت‌های متعددی را از سوی کاربران به‌دنبال داشته است. دستگاه‌هایی که چند صد دلار گران‌تر از مدل‌های معمولی فروخته می‌شوند و تنها کلمه «اولین» را با خود یدک می‌کشند، اما چیزی در عمل ارائه نمی‌دهند. اپل در مراسم رونمایی از آی‌فون‌های امسال اعلام کرد که گوشی جدید آی‌فون 11 پرو خود را به قابلیت‌هایی مجهز کرده که سرعت LTE آن را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. در بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که آی‌فون 11 پرو توانست در مقایسه با آی‌فون ایکس اس مکس و آی‌فون ایکس اس، تا 20 درصد سرعت دانلود بیشتری را به ارمغان آورد. بی‌تردید اپل مدل‌های 2020 آی‌فون‌های خود را به فناوری 5G مجهز خواهد کرد که جدای از این تکنولوژی، برخی منابع خبری از طراحی جدید و متفاوت این گوشی‌ها در سال آینده خبر داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر