یک کارشناس بازار کار :

استفاده از نیروی کار ماهر برای تولید کالای با کیفیت

لزوم فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی

عصر کالا- برای بهبود کیفیت کالا‌های ایرانی و تمایل مردم به خرید این کالا‌ها باید فضای کسب و کار برای تولید کنندگان ایرانی بهبود یابد و در این زمینه مسئولین باید چند کالای مهم و اساسی را به صورت موردی در دستور کار قرار داده تا با اعطای تسهیلات یارانه‌ای و حمایت‌های دولتی شرایط را برای ادامه فعالیت‌های آن‌ها فراهم کنند.

استفاده از نیروی کار ماهر برای تولید کالای با کیفیت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، براساس نظر سنجی‌های انجام شده حدود 63 درصد مردم با شرط افزایش کیفیت و قیمت مناسب حاضر به خرید و مصرف کالای ایرانی هستند؛ در این میان باید فرهنگ سازی لازم در این راستا صورت گیرد.

    در این میان، 25 درصد مردم اعلام کرده اند که صرفا از کالای ایرانی استفاده می‌کنند و: 9.1 درصد از مردم کلاً تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.

    این در حالی است که تصمیمات کلان و مثبتی برای حمایت از کالای ایرانی گرفته شده و تولید کالا به سه دسته که شامل کالا‌هایی است که توان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود دارد و در حال حاضر نیز این کالا‌ها تولید می‌شود. دسته دوم کالا‌هایی که توان تولید وجود دارد، اما وارد می‌شود و دسته سوم کالا‌هایی هستند که تولید آن‌ها در کشور مقرون به صرفه نیست و نیاز کشور از واردات تامین می‌شود.

    همچنین به گفته وزیر کار برای افزایش رغبت مردم به خرید کالای ایرانی برنامه ریزی‌های مشخصی انجام شده به عنوان مثال برای کالا‌هایی که در حال حاضر وارد می‌شوند و ظرفیت‌های تولید مناسبی در کشور ندارند قوانینی وضع کردیم تا به شرکت‌های وارد کننده مشروط به تولید در ایران اجازه واردات داده شود.

    نکته قابل توجه اینجاست که باید سیاستی تبیین شود تا شرکت‌های وارد کننده تولید در داخل را جایگزین واردات کنند و شرط ما برای ورود به بازار مصرف ایران تولید در داخل است.

    همچنین برخی از فعالیت‌های تولیدی معطوف به واردات است و در حال حاضر بازار 400 میلیونی منطقه در کنار کشور موجود است و این مسئله انگیزه خوبی است تا شرکت‌های بین المللی تولید کالا‌های خود را به داخل ایران منتقل کنند.

    در این رابطه محسن راغفر کارشناس بازار کار بیان کرد: برای بهبود کیفیت کالا‌های ایرانی و تمایل مردم به خرید این کالا‌ها باید فضای کسب و کار برای تولید کنندگان ایرانی بهبود یابد و در این زمینه مسئولین باید چند کالای مهم و اساسی را به صورت موردی در دستور کار قرار داده تا با اعطای تسهیلات یارانه‌ای و حمایت‌های دولتی شرایط را برای ادامه فعالیت‌های آن‌ها فراهم کنند.

    وی در ادامه افزود: یکی از نکات مهم و اساسی در رونق تولید کالای ایرانی ایجاد فرهنگ سازی و بسترسازی لازم برای این امر است، ولی مهم‌ترین عامل در رونق کالای ایرانی ارائه تسهیلات و پشیبانی از فعالان در این عرصه است.

    این کارشناس بازار کار یادآور شد: در کشور‌های بزرگ، جلوی واردات بی رویه و موازی کاری برای واردات و تولید یک کالا گرفته می‌شود و به جای خروج ارز از کشور این هزینه به بخش مولد اعطا می‌شود تا بتواند کالایی با کیفیت و قابل رقابت با کالای خارجی بسازد که این عوامل در وهله اول مانع از خروج ارز و در مرحله بعدی رونق تولید داخل خواهد شد.

    راغفر با اشاره به لزوم تمرکز تصمیم‌های حمایتی بر روی فرهنگ مصرف گفت: در این زمینه نیز باید کالا به کالا و مورد به مورد به صورت جزیی شرایط را رصد و در خصوص هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه تصمیماتی گرفته شده است تا نتیجه حاصل از تولید به نفع اقتصاد و مصرف کننده باشد.

    براساس این گزارش، برای رونق بازار کالای ایرانی در کنار فراهم کردن بستر فرهنگ سازی، باید فضای رقابتی و تسهیلات برای تولید کنندگان فراهم شود تا در این راستا از خروج ارز از کشور جلوگیری شده و این هزینه صرف تولید داخل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر