آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاک از مناطق آزاد

عصر کالا- بر اساس آمارهای مستند اختلاف البسه ترانزیت‌شده و ترخیص‌شده از مناطق آزاد جلفا، انزلی و قشم بسیار چشمگیر می‌باشد.

آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاک از مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، در روزهای پایانی سال با توجه به توجه مردم به بازار پوشاک، این موضوع به یکی از دغدغه‌های مسئولان مبارزه با قاچاق کالا تبدیل می‌شود. برخی آمارها از قاچاق 2میلیارد دلاری پوشاک به کشور خبر می‌دهد، اینها درحالی است که مسئولان و کارشناسان، مناطق آزاد تجاری را به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های واردات گسترده پوشاک به کشور ارزیابی می‌کنند. دلیل این امر با توجه به تعرفه‌های سنگین گمرکی در جهت حمایت از تولید داخل بسیار واضح است. تا کنون آمار مشخصی از نحوه واردات پوشاک به کشور از مناطق آزاد تجاری عنوان نشده است اما در ادامه تلاش می‌کنیم با بررسی آمارهای واردات و ترخیص قطعی پوشاک از این مناطق تا اندازه‌ای به اعداد مطرح‌شده در خصوص قاچاق پوشاک به کشور نزدیک شویم.

    اختلاف 7800تنی پوشاک ورودی به منطقه و کالای ترخیص‌شده
    هرچند منطقه آزاد ارس یکی از گلوگاههای اصلی واردات به کشور است اما در مقطع فعلی تنها به آمار واردات پوشاک و روغن خوراکی از این منطقه بسنده میکنیم، بر اساس آمارهای مربوط به ترخیص کالا در 11ماهه نخست سال جاری در گمرک منطقه آزاد ارس (جلفا) انواع البسه به‌وزن (حدود 8هزار تن) 7.905.573 و ارزش دلاری 70 میلیون دلار ترانزیت (وارد) شده است، این درحالی است که البسه ترخیص‌شده در این مدت تنها 145 تن و به‌ارزش 1.5 میلیون دلار بوده است.

    از سوی دیگر روغن خوراکی و زیتون که برای ترخیص نیاز به مجوزهای مختلف از جمله مجوز بهداشت دارد وضعیت بسیار نامناسبی به‌لحاظ ترخیص دارد که جا دارد مسئولان مبارزه با قاچاق کالا به این موضوع نیز توجه ویژه داشته باشند.

    در 11ماهه نخست سال، 3800 تن روغن خوراکی به‌ارزش تقریبی 4.3 میلیارد دلار به منطقه آزاد ارس ترانزیت شده در حالی که روغن ترخیص‌شده از گمرک این منطقه تنها 34 تن و به‌ارزش 152هزار دلار بوده است. 3700 تن اختلاف در روغن واردشده به منطقه آزاد و و روغن ترخیص‌شده از آن می‌تواند زنگ هشدار را برای مسئولان به صدا درآورد، چراکه جدای از موضوع حقوق و عوارض کسب مجوزهای بهداشتی می‌تواند تبعات نامناسبی را برای کشور به‌همراه داشته باشد.

    مورد عجیب منطقه آزاد انزلی
    منطقه آزاد تجاری انزلی نیز در ترانزیت و واردات قطعی پوشاک وضعیت جالبی داشته است. در مدت یادشده 800 تن به‌ارزش دلاری 8.278.656 به این منطقه ترانزیت شده در حالی که هیچ البسه‌ای از گمرک منطقه مذکور ترخیص نشده است، این موضوع در خصوص مسواک و خمیردندان، لوازم برقی، شکلات و قهوه و نوشابه گازدار و تعدادی دیگر از کالاها صدق می‌کند که در گزارشهای بعدی به‌صورت مبسوط به آنها خواهیم پرداخت.

    در همین راستا چندی قبل یکی از واردکنندگان تازه‌کار پوشاک که با رویه‌های واردات این کالا به کشور آشنایی نداشت به خبرنگار تسنیم گفت: بعد از تجربه و کسب اطلاعات از ترخیص‌کاران متوجه شدم ترانزیت پوشاک به منطقه آزاد انزلی راهی است برای واردات رسمی به کشور البته با امکاناتی که به‌لحاظ ترخیص مسافری وجود دارد می‌توان به‌صورت تجمیعی کالا را به سرزمین اصلی وارد کرد.

    منطقه آزاد حسن‌رود رکورددار شد
    حجم البسه ترانزیت‌شده به منطقه آزاد حسن‌رود در 11ماهه نخست سال 1300 تن و ارزش ارزی آن 16میلیون دلار بوده که تنها 172 تن و با ارزش ارزی 624هزار دلار از گمرک منطقه ترخیص انجام شده است.

    منطقه آزاد قشم راه دریایی واردات پوشاک از چین
    در 11ماهه نخست سال 15هزار تن البسه و به‌ارزش ارزی 165 میلیون دلار به‌صورت ترانزیت به منطقه آزاد قشم وارد شده است. در همین مدت تنها 1000تن کالا و به‌ارزش حدودی 9میلیون دلار از این منطقه ترانزیت شده است. لازم به ذکر است تعداد مسافرین ورودی به منطقه آزاد قشم در این مدت 3.130.157 نفر و تعداد مسافر خروجی 3.124.409 نفر بوده‌اند، این درحالی است که در مدت مذکور تنها 2973 پته مسافری مورد صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر