تصمیمات مهم گمرک و وزارت صنعت برای حمایت از پوشاک داخلی

عصر کالا- گمرک ایران از اتخاذ تصمیمات مهمی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی پوشاک خبر داد.

تصمیمات مهم گمرک و وزارت صنعت برای حمایت از پوشاک داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از  ایسنا، در جلسه‌ای که گمرک با نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضای انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی، اتحادیه پوشاک داشته است، اجرایی شدن هشت برنامه مهم برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک در دستور کار قرار گرفت.

    حسابرسی

    بر این اساس، گمرک ایران حسابرسی پس از ترخیص را درخصوص برخی برندها اجرایی می‌کند تا مشخص شود پوشاک موجود در بازار برخی برندهای معروف آیا پس از طی تشریفات کامل گمرکی وارد کشور شده یا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و با دور زدن قانون این کار صورت گرفته تا در اولین فرصت نسبت به جریمه‌های سنگین احتمالی برای این برندها اقدام شود.

    ثبت سفارش تنها پس از ثبت برند توسط نمایندگی

    همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است صرفاً پس از ثبت برند انواع پوشاک توسط نمایندگی نسبت به ثبت سفارش اقدام کند.

    جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی برای شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند از دیگر تصمیمات این جلسه است که می‌تواند در کاهش سوءاستفاده از برندهای معروف پوشاک مؤثر باشد.

    نمایندگی‌ها مکلف به ثبت قیمت رسمی شرکت مادر هستند

    بر اساس این گزارش، شماره بارکد (GTIN) و شناسه کالا به منظور شفافیت هر چه بیشتر واردات پوشاک، اجرایی خواهد شد و نمایندگی‌ها مکلف به ثبت قیمت رسمی ارائه شده از شرکت مادر که صحت آن به تأیید مقامات صلاحیت‌دار کشور مبدأ (اتاق بازرگانی) و رایزن جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ رسیده باشد هستند و به هنگام اخذ گواهی ثبت نمایندگی از مرکز اصناف (قبل از واردات کالا) باید شناسه لازم را در سامانه TSC اخذ و به گمرک اجرایی ارائه کنند.

    یکی دیگر از تصمیمات مهم در این جلسه آن است که ثبت سفارش پوشاک باید به نام دارنده گواهی فعالیت نمایندگی باشد و در هنگام اظهار پوشاک به گمرک مشخصات کالای وارداتی و نشان تجاری پوشاک ثبت شود.

    همچنین ارزش انواع پوشاک با برندهای مربوط باید در سامانه TSC گمرک ایران برمبنای هر ثوب تعیین و اعلام شود.

    این گزارش حاکی است با توجه به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان و نهادهای حاضر در این جلسه روند کاهش قاچاق پوشاک خارجی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی سرعت بیشتری بر خود بگیرد.

    ممنوعیت ورود پوشاک از طریق ملوانی و گذرمرزی

    گمرک ایران پیش از این نیز در بخشنامه‌های جداگانه‌ای؛ ورود پوشاک از محل رویه‌های ملوانی، گذرمرزی یا با درخواست سازمان‌ها یا در پوشش مصوبات کار ویژه مرز را ممنوع اعلام کرده بود.

    همچنین گمرک ایران در بخشنامه دیگری به گمرکات اعلام کرد تا در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر و پس از اقدامات لازم نسبت به ارزش‌گذاری کالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامی گمرک وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند که یکی از محورهای اصلی این بخشنامه پوشاک است.

    مقرر شده در مناطق آزاد بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی پوشاک وارداتی از ترکیه صرفا به صورت تجاری و بدون اعمال هر گونه تخفیف منطقه و رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات کشور و سایر مقررات و بخشنامه های مربوطه و نیز داشتن گواهی مبدا و همچنین حمل مستقیم از کشور ترکیه، پس از انجام تشریفات گمرکی نسبت به ترخیص پوشاک اقدام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر