افزایش ۲۳.۸ درصدی صادرات فرش ایران پس از برجام

عصر کالا- معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: پس از توافق برجام، صادرات فرش ایرانی طی سال گذشته ۲۳.۸ درصد و در ۶ ماه نخست امسال ۱۳.۳ درصد رشد داشته است.

افزایش ۲۳.۸ درصدی صادرات فرش ایران پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، مجتبی فیض اللهی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از فعالان صنعت فرش استان زنجان افزود: فرش یکی از بهترین مصادیق در حوزه اشتغال، اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش بیکاری است.
    وی یادآورشد: با کمترین میزان سرمایه و در کمترین فضا در حوزه فرش می توان اشتغال ایجاد کرد و در زمینه کاهش نقدینگی و افزایش بهره وری از سرمایه ملی گام برداشت.
    فیض اللهی با بیان اینکه صادرات فرش ایران دچار بحران 10 ساله شده بود، اظهار کرد: در حالی که صادرات فرش ایران در سال 80 به بیش از یک میلیارد دلار می رسید، این میزان در سال های 90 و 91 به حداقل رقم خود افول کرد.
    معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: جنبش های جهانی و از سوی دیگر تحریم ها تاثیر قابل توجهی بر صادرات فرش ایران گذاشت ولی این روند پس از توافق برجام روند صعودی یافت.
    وی افزایش 23.8 درصدی صادرات فرش در سال 95 و 13.3 درصدی در 6 ماهه امسال را قابل قبول اما غیر مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: ایران باید به جایگاه حقیقی خود که همان صادرات 50 درصدی فرش مورد نیاز جهان بود دست یابد.
    فیض الهی با بیان اینکه مشکلات بسیاری در زمینه فرش کشور وجود دارد، بیمه نبودن اغلب بافندگان، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را نمونه ای از این مشکلات خواند.
    معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: در حالی که هم اکنون فقط 320 هزار نفر از بافندگان فرش در کشور بیمه هستند، یک میلیون نفر بافنده و بیش از 700 هزار نفر فعال تمام وقت در این زمینه وجود دارد که اغلب آنان بیمه تامین اجتماعی ندارند.
    وی به اجرای طرح پایش بافندگان فرش بیمه شده اشاره کرد و بیمه بودن 320 هزار نفر را نتیجه این پایش برشمرد.
    فیض اللهی به تلاش این مرکز برای معاف کردن فرش از مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و تحقق این هدف را نیازمند همراهی استان ها و نمایندگان مجلس برشمرد.
    معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران بر لزوم تلاش برای حفظ بازارهای صادراتی موجود و یافتن بازارهای جدید تاکید کرد و مهمترین مشکل فرش ایران در بازارهای جهانی را بالا بودن قیمت تمام شده خواند که تحقق معافیت حوزه فرش از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش 10 درصدی قیمت تمام شده می شود.
    وی با بیان اینکه یک سوم فرش های تولیدی کشور در داخل مصرف و دو سوم باقی مانده صادر می شود، بر لزوم تلاش برای کاهش قیمت تمام شده این محصول برای عرضه درون و برون مرزی تاکید کرد.
    یکی از اساتید طراحی فرش ایرانی هم در ادامه این همایش گفت: فرش پرچم دوم ایران است و باید برای حفظ این برند جهانی کشور تلاش کرد.
    کریم میرزایی با بیان اینکه طراحی و بافت فرش از علاقه مندی های شخصی من محسوب می شود، خواستار ارائه بهترین طرح، بافت، مواد فرشبافی و عرضه برجسته ترین کار در این حوزه شد.
    وی بر لزوم آسیب شناسی حوزه فرش تاکید کرد و لازمه دستیابی به بیشترین صرفه اقتصادی در زمینه بافت فرش را رفع مشکلات این حوزه برشمرد.
    میرازیی فرش زنجان را یکی از بهترین فرش های ایرانی معرفی کرد و طراحی فرش در این استان را کاری دشوار برشمرد.
    در پایان این مراسم از بافنده، طراح، صادر کننده، تولیدکننده و مسئولان فرش این استان تجلیل شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر