در شش ماهه اول امسال صورت گرفت

رشد ۱۳ درصدی ارزش صادرات فرش ایران

عصر کالا- رئیس مرکز ملی فرش ایران ارزش صادرات فرش ایران در شش ماهه امسال را ۱۵۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۱۳ درصدی ارزش صادرات فرش ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، حمید کارگر در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فرش دستباف که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته ارزش صادرات فرش ایران 359 میلیون دلار بود که این رقم نسبت به 300 میلیون دلار سال قبل رشد خوبی را نشان می‌دهد.

    وی ادامه داد: شخصا معتقدم اینکه فرش را یک محصول صادرات غیرنفتی و منبع ارزآوری تلقی کنیم، درست نیست چون نمی‌توان اشتغالزایی و بهره‌وری بالای آن را نادیده گرفت و باید همه مزیت‌ها و ویژگی‌های صنعت فرش را در نظر آورد.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از سازمان امور مالیاتی در حذف معافیت مالیاتی فرش دستباف اظهار کرد: علی‌رغم اصرار وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر معافیت مالیات فرش دستباف متاسفانه سازمان امور مالیاتی در تدوین لایحه‌ای که به مجلس فرستاده، معافیت مالیات بر درآمد فرش دستباف را حذف نکرده که امیدوارم نمایندگان مجلس با برگرداندن این لایحه نسبت به آن موضع‌گیری کنند.

    کارگر با طرح این پرسش که با حذف مالیات بر درآمد فرش دستباف چقدر درآمد نصیب کشور خواهد شد، گفت: بسیاری از نهادها باید این همکاری را با حوزه فرش داشته باشند و تعاونی‌های فرش و تشکل‌های مربوطه نیز سستی و کاهلی خود را کنار بگذارند تا با همراهی و همدلی بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

    وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای اشتغال صنعت فرش خاطرنشان کرد: حوزه فرش دستباف مقاوم است و ما نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی و دانش و مهارت فنی آن سوی آب‌ها نداریم. بهترین دانش فنی و مهارت در حوزه فرش و همه رسته‌های شغلی وابسته به آن را در اختیار داریم و بخش عمده مواد اولیه ما در داخل کشور قابل تامین است.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در حال حاضر هیچ بخشی مشابه و همتراز با فرش دستباف نمی‌توان یافت که تا این حد مقاوم باشد و با سرمایه‌گذاری کم اشتغالزایی بالایی ایجاد کند.

    به گفته کارگر فرایند تولید فرش دستباف کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند و محصول تولیدی آن با سلامت انسان سازگار است و چنین صنعتی که پیشینه غنی و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی و ارزآوری بالایی دارد، می‌تواند دولت را در تولید شغل یاری دهد.

    وی در عین حال با اشاره به نقش موثر صنعت فرش در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی گفت: اگر قرار است در اقتصاد مقاومتی گام عملی و اجرایی برداریم، باید به صنعت فرش توجه کنیم. چرا که تبلور اقتصاد مقاومتی در فرش است و در حوزه ارائه تسهیلات و خدمات فرهنگ‌سازی، پژوهش و آموزش فرش می‌تواند به صنعت فرش کمک کند.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در چند سال اخیر روند صادرات فرش مطلوب بوده ولی عدد صادرات قابل قبول نبوده است. اگرچه روند کاهش صادرات متوقف و روند افزایش جایگزین آن شده ولی انتظار می‌رود با اجرای برجام و بعد از شش سال وقفه صادرات فرش ایران توسط تجار ایرانی با قدرت و گستردگی بیشتری انجام شود.

    کارگر در پایان گفت: ای کاش صدا و سیمای ایران به نگاه تجاری خود به جای تبلیغ فرش‌های ماشینی، فرش‌های دستباف تولیدی را نشان می‌داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر